tisdag 6 oktober 2009

Färggranna ripslöpare


Hej alla go´a vänner i cyberrymden.
Efter en kall natt med frost och flera minusgrader
och en förmiddag med solsken
så ändrade sej vädret i eftermiddag
och nu öser regnet ner.
Tur att det inte snö som kommer ner.

När jag läste kommentarerna hos mej,
så var det någon som undrade om man inte
kunde ha flera färger i varpen.

Jag har tittat runt lite bland mina foton
på ripslöpare som jag vävt tidigare
och jag tänker visa några med
mycket färg i.

Den här kallar jag Regnbågen och
det finns inte några kvar av den.

100_1934
Och så har jag en riktig höstlöpare
som jag vävde för flera år sedan
och den är också slut.

100_1938
Sedan fick jag lite fnatt förra våren och
skulle göra den i vårfärger,
men vet inte om jag lyckades så bra.
Den har jag några kvar av.

100_1939
Idag har jag varit till biblioteket och lånat
lite böcker.
Har ingen aning om vad jag har lånat
eller om de är bra.

100_1945
Är det någon som har läst dessa?
Författaren heter Maria Gustavsdotter.

Och så har jag köpt några vävböcker.

100_1942

Den ena är på tyska och jag kan
inte ett ord tyska.
Men jag kan titta på bilder och läsa
vävnotor.
Den andra är på engelska och jag är
väldigt dålig på engelska,
men det går i alla fall och även
där kan jag läsa vävnotor.

Det var lite av varje från mej idag och
jag hoppas att alla har det bra.

Kramisar Birgitta

49 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Å, Birgitta, du må veve flere av regnbuen, ikke rart at den er utsolgt! Den er så fin ! De andre var også veldig fine, men jeg likte best regnbuen!
Ha det fint!

vform sa...

Åh, vilka vackra löpare du gjort!
Om man får "välja" så är den med höstfärgerna min favorit :O)
Men alla är vackra såklart!
Du är duktig som kan ta ut mönster från utländska böcker...
Ha en skön vecka! V.

Viola sa...

VIlka ljuvliga skapelser du visar och du ...lycka till med tyskan..:) ha en skön kväll, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här sprakar det av färg idag, du är otroligt duktig på att komponera mönster.
Känner inte till dom böckerna.
Stor kram
AnnaMaria

Lise sa...

Wow! Så herlige farger! Man blir rent glad av å se på bildene!

Sidselsidserk sa...

Oj - det var flotte løpere!! Nydelige farger.
Ønsker deg en fortsatt fin oktoberkveld;-)

Sjabbig men chic sa...

Men jag tycker att den nedersta är helt underbar i färgerna.
Och tyvärr så har jag inte läst någon av böckerna. Men jag önskar dig trevlig läsning.

Kram Lisa

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Tack för din gulliga namnsdagshälsning!

Vad vackra löpare i fina färger:)

De där böckerna har jag inte sett förut, hoppas de är bra!

Kramis Jenny

India sa...

Färgsprakande! och snyggt.

Engelska Villan sa...

Hej Birgitta!
Vilka underbara ripsmattor, eller är det dukar? Vilka färger!!!
Jag har också hittat lite böcker, fast om virkning idag! Superkul!
Kram Anna

Lauras gård sa...

Vilka läckra löpare! Man blir verkligen glad över att se dem...

Utekatter brukar få ungar till våren, men innekatter får året om. Det vore perfekt om man kan få så de är säljklara innan sommaren så man inte är så låst då. Men jag vet inte när Selma kommer i gång med löpandet... Kram Stina

Noll54/Eva-Karin sa...

Oj vilka skapelser du gör!

Ville önska dej lycka till hos mej!

E-K/noll54

White cotton grass sa...

Tack så mycket! =)

kram

Turid Holm Flaa sa...

Masse koselig dette, de vevbøkene så jo spennende ut. Og når du er så erfaren ser du nok mye av bildene i bøkene, ser virkelig spennende ut å veve med papirgarn.

Syns den løperen i vårfarger var veldig fin.

Her regner det også, er nå bare glad ikke det er snøen enda. Men det nærmer seg. Syns det blir litt raske overganger, fra sol og til skikkelig ruskevær.

Ønsker deg en riktig god kveld.

Anki sa...

Vilka härliga färger! Regnbågen var helt otrolig, å den med höstfärgerna!
Så nu ska du ge dig på tyska, hihi...tur att du klarar det ändå!

Kramis Anki

Evas Passion sa...

Vad fint du vavt!!!!Otroligt vacker den som du kallar regnbagen!!!

Intressanta bocker!!!!

Det ar ju tur att du forstar hur du ska vava aven om spraket ar annat!!!!

ha en bra dag!

Eva

Gittan sa...

Vilka fina löpare du, jag bara dreglar här. Ska fortsätta att njuta av allt fint du vävt!!
Ha det så bra
Kramizar//Gittan

Jannickes Hjemmekos sa...

Du er utrolig flink med veven, det er helt sikkert. I dag har vi opplett for en gangs skyld, jeg er så lei av regn! Ønsker deg en strålende dag. Klem fra Jannicke

Lotta-livets väv sa...

Ja, jag säger då det! Så vackra ripslöpare du gör! I regnbågens alla färger! i vårens palett..... Kul med böcker! Just nu är jag inte så "läsig" av mig...och just precis i denna stund, skulle jag ge ganska mycket för att kunna smita hem från jobbet, men ännu väntar ett arbetspass och ett yogapass.....
kramar
/Lotta

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta.
Nu måste du in och kolla i min blogg, nu har jag gjort utmaningen som var supersvår, ja, jag vet då inte vad du ska tycka om saken.
Dina löpare är super, och det passar bra att du visar dem just nu.
Löparen vår är verkligen supervacker, en sån kanske jag köper, vet inte vad mattorna kostar i fall jag tar en matta hellre.
Nåja ha det nu så bra, glöm inte att titta n till mig.
Kram Zara

Hannes hage sa...

WOw, for noen helt praktfulle, fargerike og glade løpere!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta.
Du behöver inte vara orolig jag brukar inte ha så mycket förväntningar på andra, jag lovar att du duger, inte behöver leva upp till något alls.Jag skrev efter det jag uppfattat om dig,när du skriver till alla här i bloggvärden.
Och så tackar jag för bamsekramarna, det gillar jag.
Vi har snö nu här.
Ha det så bra.
Kram Zara

Lantliv sa...

Älskar ju många färger...så dessa i regnbågens färger gillade jag men jisses så mycket varp....växla med färger och ha koll på allt och räkna och ha sig...puh så svårt...
Vad härligt att kunna.....
kram Anne-Lee

Tovepia sa...

Hei på deg og takk for hyggelig kommentar;) Nå har jeg lagt meg som følger, du vever så mye fint! Skikkelig flotte farger i vevnaden du viser her!
Ha en fin kveld og klem fra meg;)

BiZen sa...

Hej!
Har beundrat dina vackra löpare och blivit kär i den med höstfärger!
Vill ge dig massor med grattiskramar på din namnsdag! Jag firade också alltid den dagen som barn men nu har jag fått en egen dag. Ha det gott och njut av hösten!
Många kramar Birgit

Anonym sa...

Fantastiska löpare, gillar Dina färger starkt!

Agneta

Jorun sa...

Tusen takk for hyggelig besøk. Og igjen må jeg bare få skryte av de flotte vevearbeidene dine! Nydelig!!!
Kos deg med bøkene og ha en fin kveld....

Litt om alt sa...

Så utrolig mye FINT du vever!
Den regnbue-veven er noe av det flotteste jeg har sett :) Likte godt høstfargene også.
Etter jeg var på besøk hos deg så vet jeg at alt du lager er veldig pent :D
Klem

Linda sa...

Hei!Fargeglade matter,du er flink.
Spennende med nye bøker.Nye ideer og fargevalg.Spennende....
Ha det fint!Linda :))

Märta sa...

Tack för gratulationen till min vinst. Du må tro att jag blev glad!
Härliga ripsvävar du visar, kul med massor av färg. Jag tycker det är jätte fint med färg hos andra men här har jag nu försökt att hålla mig till lite ljusare färgskala.
Men har man som vi varit gifta i 31år och inte kastat så mycket så finns det mycket i 70-80-90 tals färger här. Böckerna du visar har jag inte ens hört talas om.
Ha det så bra! Kram! Märta

Maria sa...

Fint igen, speciellt våren!

Vita små hjärtan sa...

Tackar! Ja då vet du precis min framtid :) Härliga höstlöpare!!!!
Kram Agnetha

charlotte sa...

Flotte, fagerike løpere! Den boka om collapse weave ser veldig spennende ut.

ewa-christine sa...

Men du är ju helt otrolig, 33 kommentarer, så aktiv du måste vara och dessutom hinna väva. Helt fantastiskt.
En sak till, vackra risvävar som du gjort, de har så härliga färger. Har en bandvävstol stående ouppackad, har inte vävt på 25 år och så går jag och köper en golvvävstål för band bara rakt av, man har ju inte alltid med alla delar i kontoret!!

Anonym sa...

Hei.Så fine løpere nydelig farger.Regnbuen har virkelige nydelige farger.Du lurte på vor Oppdal er..Er ikke så lankt i fra der som din venninnde hadde vært noen mil i fra Rennebu...Sør åver.Ha en riktig fin uke videre klem fra.Bodil

Bestemor Drillo sa...

Regnbueløperen var alldeles nydelig!
Kunne tenkt meg en sånn hvis du skal veve flere;) Alle dinelpere er helt unike: Ha en fin torsdag!

Bestemor Drillo sa...

p.s. tastaturet er litt tregt i kveld ! Det falt ut noen bokstaver.

Anki sa...

Grattis på namnsdagen, nu när dan nästan är slut, hihi...men det är väl tanken som räknas?! Härlig tårta du har fått!
Vad gullig du är som vill vara med i min tävling! Lycka till vännen!
Jättefin header, heter det så? Görsnygg iaf!

Kramis Anki!

Jorids BestemorBlogg. sa...

Så fine farger ,dette var en vitamininnsprøytning i høst mørket,jeg er veldig glad i lilla men likte den siste veldig godt også.
Vakkert håndverk du tryller frem!!
Ønsker deg ei god helg og ei fin uke jeg.
Klem fra Jorid!!!

Synnøve. sa...

Godmorgon i vävstugan.
Här är man tidigt uppe.
Blev väkt av Mats som varit i hundgården i natt. Han ville tala om att han pratat med en varg som stod och ylade i skogen. Jag hörde den när jag gick ut. Måste säga det var en modig varg, när hela skogen är full av älgjägare hihi.

Dina löpare är så härliga.
Föll pladask för den i vårfärger.
Har du någon kvar? Vad kostar den?

Ska snart ordna mig lite frukost.
Maken for till jobbet vid fyra tiden. Så jag är uppe. Ingen ide att lägga sig för två timmar.

Idag var det runt nollan. Inget regn och det är skönt. Har kommit snö högt uppe på bergskammarna. (heter det så?)
Men ännu inget här nere. Men det närmar sig väl.

Boken om whiskey och plättar med sylt ser spännande ut. Säg till om du finner några bra recept.

Sköt om dig och njut torsdagen.
Kramen Synne.

Helena sa...

Ljuvliga färger! regnbågen och höstlöparen blev klara favoriter hos mig(=
Kram

Lilla Rummet sa...

Hdej Birgitta! Grattis i efterskott. Kom inte in på din kommentarsruta igår.
Jättefina löpare, tycker om den i höstfärgerna.
Vad duktigt att läsa utländska vävböcker.
Ha de gott
Kramiz Britt

Hemmet Är Min Borg sa...

oj oj vilka fina löpare vilket hantverk du har skapat så ljuvliga färger
kramis

Gittan sa...

Tack det samma en dag för sent!
Att skämma bort vårt lilla barnbarn det klarar jag lätt!! Är så kul nu med han när vi blev ensamma här. Det var inte med i planeringen när den yngste åkte på sitt utbytesår
Ha en bra fortsatt dag.
Kramizar//Gittan

Anonym sa...

Hei igjen.Du lurte på hvor jeg bodde i forhål til Oppdal.Frei Kristiansund ligger ut mot kysten så da må man kjøre fra Oppdal Sunndal og utåver til kysten igjennom en tunell Krifast...som går under sjøen...Ha en riktig fin Torsdag.Klem fra Bodil

Marie//Tekla Maräng sa...

Regnbågslöparen är ju bara helt otroligt vacker!!!
Alltid kul med böcker och vävnoter är ju de samma vilket språk som en skrivs.
Ha det gott:)

Lotta-livets väv sa...

Såg lite fräsigt ut att väva med pappersgarn!
Har du testat?
Vad har du för olika typer av garner till dina ripslöpare? Visst är det både ett tunt och ett tjockare inslag som krävs?
Kram
/Lotta

Life Looms Large sa...

Beautiful weaving! I especially love the first one with its rainbow of colors!

Sue

Anonym sa...

Så otroligt fina löpare du har gjort i vackra färger. Rena fröjden att beskåda allt fint som du gör.
Önskar dig en fin helg.
Kram