torsdag 29 oktober 2009

En dag i vävstugan

Hej alla goa bloggare

Idag har vi haft soligt och fint efter en
kall natt.
Nu sjunker temperaturen raskt igen.

Jag har köpt en ny spännande bok,
som kom på posten idag:
Designing Woven Fabics
av Janet Phillips

100_2100

Lite smakprov från insidan av boken.

          100_2101   100_2102  100_2105

100_2104

Det är många sidor att läsa på engelska,
men mycket är självklart i boken.
Jag kan säkert få mycket inspiration här.

Idag har jag sett till att även den andra
vävstolen fått varp på bommen.
Nu ska det solvas, skedas och knytas fram.
Alla trampsnören har jag redan satt
på rätt plats på skaften.
En del av morgondagen kommer jag
troligen att solva.

Jag hoppas, att ni inte har glömt bort
MIN TÄVLING
HÄR kommer du till den.
Den pågår till den 24 november.

Jag önskar alla en mysig torsdagskväll
och en skön fredag.

Kramisar Birgitta

31 kommentarer:

Havfruen sa...

Ser ut som du skal ta fatt på mange nye prosjekter:)
Lykke til:)
Klem fra meg:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

När man kommer in till dig möts man av det blåaste vatten, så himla fint. Jag gillar den bilden. Och det är full fart på vävningen, du skulle säkert kunna skriva en egen bok.
Stor kram
AnnaMaria

Gunilla sa...

Alltid lika spännande att se vad du hittar på för fint att väva. Jag har inte startat ännu men jag har inte tänkt sluta bort det heller. Men jag måste ta in varpan i ett av rummen och jag har ju dagbarn hos mig så jag får vänta tills det blir lite långledigt.

Ha en fortsatt fin kväll
Många kramar /Gunilla

Marie sa...

Kos deg med ny bok :)
Her finn du nok masse inspirasjon :)

Gudrun sa...

Så härligt att börja med en ny väv. Det var härliga färger på det vävda i boken.
Vävde löpare för länge sedan, det var kul. (det var bordsvävstolar)
Ha det gott.

Vit som snö sa...

Alltid mysigt att få sjunka ner o bläddra i en bok fylld med inspiration. Vävspråket är kanske ganska lika på engelska kanske?!
Här har det också blivit kallare idag så nu eldar vi för fullt- mysigt!
Kram Cilla

promenader på landet sa...

Lycka till med din nya väv! Kram från Maria

charlotte sa...

Den boka ser spennende ut. Er det oppskrifter i den, eller er det mer generelt?

Lantliv sa...

Visst är det härliga dagar just nu...tyvärr så jobbar jag...
Hoppas på lite sol till helgen...då skall här krattas löv igen. Vi har 27 st. äppelträd bl.a så det blr en del löv att elda.
Vad härligt med en inspirerande bok....alltid mysigt med sådana böcker!!!
Ha en fortsatt mysig kväll!!!
kram Anne-Lee

Hanna sa...

Det ser ut som en underbar bok.
Ha en bra torsdags kväll.
Kram
Hanna

Mor og datter sa...

Hei på deg!! :) Så koselig at du vil være med på trekningen min..og takk for at du linker. Lurer på om jeg skal kjøpe inn trøstrepremie og jeg, siden det er så mange som har meldt seg på! Utrolig moro!
Skal ta en titt på bloggen din nå jeg. Ha en fin kveld videre.
klem klem

Bodil sa...

Ser ut som ei kreativ bok med masse inspirasjon :)

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Vilken fin bok, där kommer du säkert hitta mycket inspiration:)

Var på auktion ikväll men kom faktiskt hem tomhänt, hihi! Det brukar ju inte inträffa;)


Håller tummarna i din tävling!

Kraam Jenny

Monicas sa...

heisann og takk for besøket hos meg...koselig...så flott bok...sikker på du finner noe fint å skape:)

Britt sa...

Spännande, nu kommer du att få massor av nya ideer!

Jag har missat din tävling ser jag, ska genast ta och kommentera inlägget..

Kram Britt

Bestemor Drillo sa...

Lykke til med nye prosjekter !
Den boken ser ut til å være akurat for deg! Klem til deg !

Malin sa...

hej hopp, joru saffransgifflarna var supergoda, rekomenderas, de gjorde mycket gott åt mitt sinne men inte mot snoret dock... imorgon är en annan dag. Ligg inte uppe för länge och läs nu, kram Malin

Uttan sa...

Ser att det finns mycket vackert att väva i den boken.Visst är det roligt när man får lite nya tips som kan ge lite inspiration till att skapa nått nytt.
Så fredagen blir solvnings dag ja det tar ju sin lilla tid ;)
Det tar tid att sätta upp en ny väv.

I dag blir det lite garage städning här för snart hittar vi inte golvet längre.Så det blir en tur till Sala och Returen och har jag tur så stannar vi till så jag kan få gå in och kika på Loppiset.
(mycke tur det blev...)
Bakade i går och alla mina kakformar har fått fötter....det kan bli så när man har för vana att ta med sig kakor när man går på besök.Så kanske jag kan hitta någon där.

Ha en fin Fredag!
Kramar!

paula sa...

såklart jag vill vara med och vinna ett sådant mysigt garn.
blir lite avundsjuk på att du väver , det är något jag skulle vilja pröva på
ha en trevlig helg
kramiz

Gittan sa...

I den boken lär du få mycket inspiration till en massa fint!!!
Helg igen och städdag inge kul men det måste göras.
Trevlig Alla Helgons helg.
Kramizar//gittan

Lilla Rummet sa...

Hej! Vilken härlig bok du köpt, måste få mycke inspiration av denna, eller rättare sagt mer, för du gör redan så mycke fint. Engelsk text, är det inte svårt, men man kanske kan tyda av bilder mm.
Ha nu en skön halloween helg.
Kramiz Britt

Evas Passion sa...

Boken ser underbar ut!!!!!
Ha en underbar helg du ocksa!!!!

Kram Eva

Anonym sa...

Hei.Så fin en bok.Der har du mye som du kan veve.Kos deg med boka.Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil

C De-sign sa...

Du kommer säkert att få en massa fina ideér från boken! Så kul att läsa i och få inspiration! Önskar dig en fin helg! Kram fr C

Stina sa...

Snälla och goa. Ha en bra helg du med.:-) Kram Stina

Lantliv sa...

Nu skall jag strax gå och knyta mig...mannen värmde en kopp te till mig äppel/kanel....så mumsigt. Ha en jätte fin helg du med Birgitta,
kramelikramis Anne-Lee

Vit som snö sa...

Hej Birgitta!
Du har en award hos mej om du vill. Du får den oavsett för att jag tycker så mycket om både dej o din vackra blogg!
Kram Cilla

Jorids BestemorBlogg. sa...

Heisan Birgitta!!
koselig med bøker å bla i til glede og inspirasjon.
Ønsker at du vil få ei fin og god helg.
Klem fra Jorid!!!

Lauras gård sa...

Vilken härlig bok, full av inspiration. Vad roligt det måste vara att kunna väva! Jag har alltid tyckt att det har sett så härligt ut. När barnen blir större ska jag låta sätta upp en vävstol i gårdshuset. Kram STina

Unknown sa...

Hej Birgitta! Tack för dina söta ord i min blogg. Så roligt att du vill följa min sida! :-))
Vilka underbara utsikter jag möts av när jag kikar in hos dig. Så vackert du bor!Utsikten från vävstugan är ju helt enorm! Ska bli skoj att få se hur det landskapet förändras för varje månad. Ska nog försöka haka på den utfodringen också.Blir kanske en bild fr köksfönstret även om den inte har sån panoramautsikt som dig.:-)Va härligt för dig med en ny bok att hämta inspiration ur för ditt stora vävintresse. Det är så skoj när man hittar nåt nytt inom ens intresseområden som får inspirera. Kram till dig!/Karin

Jorun sa...

Den boken så spennende ut ja...