lördag 10 oktober 2009

RIPSLÖPARE


Hej alla trevliga vänner i cyberrymden.

Vi har haft en solig och fin höstdag idag
efter en kall och frostig natt.

Jag har tillbringat några timmar i
VÄVSTUGAN.
Jag ska försöka få klart ripslöparna
lite snabbt.
Jag har en kund som väntar på en
av dem.

Jag tröttnade på att göra alla likadana,
så jag ändrade lite på trampordningen
och då blev det så här.

100_1968 

Och nästa blir så här.

100_1972 

Och så här såg ju de första ut.

100_1911

Jag vet inte vilken som är finast.
Jag tror att det är efter tycke och smak.
Färgen på dem är svart och beige
ifall det inte framgår av bilderna.

Jag hade tänkt väva den i svart och rött,
men har tänkt om
och ska göra något helt annat
efter gardinen.
Måste försöka få till något juligt
till julmässan i Brunskog,
som jag ska vara med på.

Gardinen kommer jag att väva med
bomull även som inslag.

Jag ser att min besöksräknare tickar på.
Har ju utlovat en tävling när jag kommer till
10000.
Så ni får väl hålla utkik när det blir dags.

Än en gång tack för alla gulliga kommentarer.
Det värmer mitt hjärta.

Nu önskar jag alla en mysig lördagskväll
och en skön söndag.

Kramisar Birgitta

 

30 kommentarer:

Marie sa...

Hej Birgitta och tack för dina snälla kommentarer hos mig! :)

Här har det också varit en solig och fin höstdag. Borde nog ha tagit en promenad men fastnade vid köksbordet med virkning. Lätt hänt... :)

Snyggt med svart och beigt. Jag tycker att alla mönsterna är fina, men den nedersta är nog min favorit.

Hoppas att du också får en mysig lördagskväll.

Kram M

vform sa...

Hej o tack för alla kommentarer hos mej!
Du är fantastisk i din vävstol :o)
Önskar att jag också kunnat lite av det du gör!
Meen vi är väl alla olika som tur är!
Skön helg till dej med! V.

Vit som snö sa...

Dom är underbara båda två!
Svart o beige är fint.
Ha en härlig lördagskväll!
Kram Cilla

Janne i Fagerlia sa...

Så vakkert - synes begge variantene var fine jeg. Du er sååååååå flink....

Bestemor Drillo sa...

Alle er så fine så det er vanskelig å plukke ut en ! Virkelig flott vevearbeid ;) Ha en riktig fin helg!

Viola sa...

Underbara skapelser både i färg och mönster...) hoppas helgen är skön, här har man hamnat vid datan...fotboll är inget för mig och tydligen går det inte så bra för Sverige..det sägs en del fula ord där inne...:) kramen

Orlaug sa...

Eg seier det igjen: fantastisk flotte vevarbeid.
Me har vore til fjells heile dagen og leita etter sauer........fann i alt 5 dyr. Eit lam var skada og kunne ikkje gå, so det måtte avlivast.......kjem meir på bloggen i morgon.....
Ha ein god sundag!!!

Bea sa...

Hej Birgitta!
Så flitig du är! Det är alltid med samma förundran hur du hinner, men jag förstår, den tid jag är i jobb, då kanske du skapar dina vackra vävar i din vävstuga :)
Förstår att du vill ändra mönster ibland och inte väva allt i samma stil och visst är det bra om man kan ändra trampordningen lite granna och få omväxling.
Din gardin är jättesnygg i rutmönster, stilren.
Ha en trevlig fortsättning på helgen! Kram / Bea

Jorids BestemorBlogg. sa...

Jeg synes begge er fine også,men som du sier er det greit å skifte på så det blir forandring for den flinke veversken.
Blir artig og følge deg og se hva du skal ha med på julemessen Birgitta.
God Helg!!!
Klem fra Jorid!!!
:O)

Turid Holm Flaa sa...

God kveld til deg :-). Syns begge var fine, og så spennende at en underveis kan endre mønster med å forandre trøiingen. Det nederste bildet har kanskje den mest klassiske mønsteret. Og det øverste litt mer unikt. Så da blir begge fine på hver sin måte :-). Fine farger som passer hos de fleste.

Marie sa...

Vakker vevnad :)

Det har vore ei natt kor det såvidt var under frysepunktet her hos oss, men frosten kjem nok snart om det blir klarver.

God søndag til deg :)

Mia sa...

Ja tack, bägge delar.. Svart och beige har ju fördelen att man kan använda dom hela året :)

Anonym sa...

Hei.Så fin de ble.Du er så flink.Har ikke ord...Ha en riktig fin Søndag.Klem fra Bodil

Tino sa...

Så flotte! Synes begge var fine, du er kjempeflink.
Ha en flott Søndag, klem

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ser att mitt ord (medettord) passar jättebra. Nu har du kommit på ett nytt fint mönster igen. Kul och planera inför Brunskog.
Ha en bra söndag
Kramar
AnnaMaria

Ingun sa...

Flotte veverier. Ønsker meg i linfarger og rødt. Juleløper.Kan jeg bestille av deg? ;-))

Muffin sa...

Kjempefine risløpere altså! Alle mønstrene er fine, men det er jo artig å kunne variere litt ikke sant!

charlotte sa...

Likte det nye mønstret veldig godt, syns det er litt mer julete enn det andre. Takk for din mail - spennende lese om Fryksdalsrutan, jeg syns Värmland er et spennende området. Har aldri vært der, men lest mye av Göran Tunström.

vadmalen sa...

Kul att du hittade in till min tävling. Förstår att du också håller på att planera julmarknad. Visst är det en härlig tid. Jag ska baka saffranskaka och göra mossbollar till min kusins julmarknad. Synd att du bor så långt bort. Annars hade du varit så välkommen.
Kram
Birgit

Grethe sa...

Du så flotte løpere - du er bare så dyktig :0)

Vita små hjärtan sa...

Kul att du vill vara med!!!!
Men så fina löpare!!!!
Kram Agnetha

Åsa sa...

Hej!
Gillar den nedre bäst.
Men visst tröttnar man på att göra samma och samma hela tiden. Då brukar jag göra nåt annat emellan.

Kram Åsa

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta.
Jag kan nog aldrig sluta att fascineras av dina kunskaper i vävstolen.
Så vackert.
Jag tycker bäst om din förta, som du vävt, men alla är vackra.
Ja snöfall älskar jag men inte kyla och mörker, så det är lite lurigt.
Vilken tur att ni får ha lite värme kvar, här har skogstjärnarna fryst och hela sjön är på väg åt samma håll.
Nu vill jag också önska dig en trevlig vecka, vännen.
Kram Zara

Maria sa...

Hej Birgitta!
Så bra att kunna variera mönstret sådär litegrann för varje löpare. Jag är en sådan som tycker att omväxling förnöjer =)
Tror att jag köpt mina band på www.minanamnband.se. Men nu när jag skulle kolla sidan så känner jag inte riktigt igen mig, tror att de kanske gjort om lite där. Men det är produkten som heter Vävda namnband. Man kan då välja textstil och färg på band och text.

Uttan sa...

Så fina!
Ja de är fina båda men den nedersta är väldigt vacker.
Spännande att se vad det blir för tävling.
Jag håller också på att tänka ut en eftersom jag snart Bloggat ett år.

Ha det gott!
Kram!

Jorun sa...

Det var en nydelig løper!

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Jättefina ripslöpare, och alla variationer har sin charm. Då kan man ju kombinera lite som man vill. Mer roligt att väva, absolut.
Tip top!

Gittan sa...

Hejsan!
Ja de får fortsätta att träna så kommer orken tillbaka.
Vilka fina ripslöpare!!! skulle passa på mitt köksbord perfekt!! Har de färgerna där just nu...

Ha en fortsatt bra måndag

Kramizar//Gittan

linéa sa...

Det går inte att välja ut en, de är så fina alla tre varianterna.
Skall bli spännande att se gardinerna. Ha en fin dag
Kram

Helena sa...

Hej! ser också fram emot att se hur gardinerna blev! Tro´t eller ej men du blev min "tupp-vinnare"! Frågan är nu vilken av tupparna du vill ha!?=D Mejla mig din adress på ssk_helena@hotmail.com när du sett ut en så kommer det ett litet paket från mig till dig på posten!
Kram Helena