torsdag 8 oktober 2009

Provvävning av gardin


Hej alla go´a vänner i cyberrymden

Nu har jag fått upp varp i andra vävstolen
också.
Idag har jag provvävt med lingarn
som inslag.
Så här blev det.

100_1965


100_1966 
Jag har lagt ett svart tyg under så det
ska synas hur det blir.
Jag ska provväva med bomull som
inslag också.
Sedan får vi se vilket kunden vill ha.

***
Utsikten från vävstugan
var så fin idag.
Kolla in här.

100_1951
Här ligger sjön spegelblank och allt speglar
sej i den.

100_1956

Jag försökte också få med tuppen på en bild.
100_1952
Jag vill också tacka för alla fina ord jag
fått om min blogg i utmaningen
för ett tag sedan.


Här kommer de:

Lotta – Handaskicklig
Jenny – Kreativ
Cilla – Vävardrottningkonst
Bea – Skaparglädje
Lisa – Välkomnande och urgullig
AnnaMaria – Vävmönstermästarinna
Zara – Supervackravävarbloggenkollainsåfårnise
Och så fick jag ett ord till av
Viola – Ögonfröjd


Visst är de för gulliga som skriver så många
vackra ord om min blogg och om mej.

***
Här är vädret som vanligt, nämligen
r e g n.

***
Nu har jag skrivit det här inlägget 2 gånger.
Vet inte vad det första tog vägen.
Det bara försvann när jag skrev,
kom väl åt någon knapp förstås.

*****
Jag har fått så många go´a kommentarer
och det glädjer mej verkligen.
Tack ska ni ha.
***
Nu önskar jag alla en skön kväll
och en bra fredag.

Kramisar Birgitta

28 kommentarer:

Life Looms Large sa...

Both the linen weaving and the view from your window are beautiful!!!

Sue

Viola sa...

Om jag hade den utsikt så skulle nog inte jag få mkt vävt..underbar utsikt det har du min vän, ha en skön kväll, det blir soffan snart igen...som vanligt..kram

Lotta-livets väv sa...

Vilken vy! Idag var det extra tjusigt, med träden som speglade sig helt sagolikt i sjön. Är det din tupp?
Ursnygga gardiner! Kan nog vara precis lika snyggt med både lingarn som bomullsgarn.... Är det detta mönster som kallas för nåt med "fryksdalsruta" efter Sahlström? Inte så himla lätt att behålla luften mellan inslagen efter en tvätt! Vad föreslår du?
Just nu sitter jag i min ensamhet och stickar på pärlmuddar till blivande somhustrun, men tog en lite bloggpaus.......gubben dyker inte upp förrän efter tio. Han har kvällstjänst.
Kram
/Lotta
ps, alla vackra ord var prixxis rätt för dig! du ÄR så jätteduktig!!!!ds

Anonym sa...

Hei.Skal bli kjekt å se når du blir ferdig med veven.Du er så flink og rask har ikke ord.Virkelige nydelige bilder.Det er så jeg får lyst å prøve å speile meg i vannet.Men det er jo litt vanskelig å komme inn i bilde..Hi hi.Ha en riktig fin Torsdagskveld.Klem fra Bodil

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh vilken underbar utsikt du har från vävstugan, vävde när jag gick i skolan tyvärr har jag inte tillgång att göra det igen men det var roligt och det blev en matta och duk. Ha en underbar helg.
Kram Theres

Roses & Angels sa...

Hej! Du har så fin utsikt från din vävstuga men det ser lite kallt ut nu hihi! Hoppas allt är bra med dig! kram

Hanna sa...

Fin väv och underbara bilder.
Hanna

Sonja sa...

Så spennende eksperiment du holder på med.Det så lekkert ut.
Flotte høstbilder,håper ikke tuppene fryser på beina nå når det har blitt kalde dager.
Klem fra Sonja

Orlaug sa...

Du er ei fantastisk flink veverske......spennande med gardiner.
Flotte løparar i forrige innlegg....
Fin utsikt mot sjøen.......jau, me har det noko brattare i Vest-Norge.
I år, med det dårlege vèret har me hatt store problem med å få avlinga i hus.....og snøen kom so altfor tidleg i fjellet.
Manglar enno mange sauer.......
Ha det so bra!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gardinerna ser jättefina ut, kan tänka mig hur dom ser ut i fönstret, som älvor. Många fina ord har du fått, dom är du väl värd. Din utsikt är härlig, kanske får du en ny idé när du sitter och tittar ut.
Önskar dig en riktigt bra helg.
Kramar
AnnaMaria

Sjabbig men chic sa...

Godmorgon min sköna!
Nu har jag antagit din utmaning. Ska bli jättespännande. Härliga höstbilder du visar i dag. Som en lite energikick före jobbet.
Ha en jättefin dag.

Kram Lisa

Gittan sa...

Hejsan!
Det var ju jätte snyggt!!!
Wow vilken fin utsikt du har men jag vet ju att det är fint i Värmland!! Har ju åkt runt en del där i olika ishallar m.m.
Ha det nu så bra och en trevlig helg.

Kramizar Gittan

Evas Passion sa...

Alltid kul att se vad du vaver!!!!
Och din utsikt!!!!uNderbar!!!

Har ar det regn och mera regn!!!

Ha en trevlig helg!

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Det är alltid lika spännande att få se dina fina alster!

Wow, vilken utsikt!! Jättevackert!

Kul att tuppen får vara med på bild:)

Ha en sköön helg goa du!

Kramis Jenny

Elin Osa Søreng sa...

Panelgardina di så så spennede ut :o) Og FOR en herlig utsikt du har fra vevstua!!!! Riktig god helg til deg, klem fra Elin

Lantliv sa...

Gardiner säger du....så vackert..lingarn.Det är en speciell lyster i lingarn...Det är ett himlans tempo i vävstolen...inte konstigt med den utsikten. Din miljö måste ge dig en massa energi..
Ha en fantastisk helg Birgitta,
kram Anne-Lee

Blåbärs och smultronstället sa...

Tack för fina kommentarer hos mig, det värmer.
Mamma beyder väldigt mycket och ännu mer nu. Vad mycket fint du väver. Ripsmattorna är så fina och gardinerna verkar också bli fina.
Ha en trevlig helg!
Kram Susnane

charlotte sa...

Gardinveven ser veldig spennende ut. Har du bomull som renning? Vet du om det trekker seg sammen i bredden når du klipper ned og vasker det?
Ha ei fin helg!

Sivs hus sa...

Hei, Takk for hyggelig hilsen. Så spennende gardin du vever. God helg fra Siv

Janne i Fagerlia sa...

Så vakkert det er hos deg. Må være koselig å ha egne høner, og hente inn ferske egg til frokost.

Ønsker deg en trivelig helg!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta, och tack för kommentaren.
Oj ännu ett mästerverk på gång, ser jag.
Hur i hela värden hinner du.
Oj så vackra höstbilder du visar, tänk att vi hunnit förbi er med hösten och redan är ja, i stort sett vinter.
Det är ett långt land.
Kramiz till dig från mig.
Zara

Gammelbålsta sa...

Hej!
Din utsikt är verkligen fantastisk. Önskar mig också en sådan. Det får bli vid nästa hus någon gång i framtiden. Den gardinen blir nog hur tjusig som helst. Ha en riktigt fin helg. Kram Aydan

Uttan sa...

Så vackra gardiner du väver.
Fantastiska höstbilder Du visar.
Tänk att det kan faktiskt vara väldigt vackert när frosten ligger en kall solig morgon.
Här har vi frost i dag och blommorna har nog frusit riktigt rejält nu så nu vill jag bli pigg så jag kan gå ut snart och ta reda på dem för det ser inte så roligt ut.
Tack för alla fina kommentarer jag fått de värmer.
Ha en underbar Lördag!
Kramar!

Lisa sa...

Du har sån himla vacker utsikt, man blir alldeles tagen. Så himla fint när sjön ligger spegelblank och allt runt omkring speglar sig i den.
Hoppas ni slipper regn och rusk i helgen och får soligt istället!
Kram

Lilla Rummet sa...

Vilken underbar utsikt du har från vävstugan, jag bara njuter av bilderna.Sjön ligger spegelblank, såå vackert.
Fina alster som vanligt du gjort.
Ha den härlig helg
Kramiz Britt

Gittan sa...

Hej igen
Vi var i Nors ishall ( Vålberg ) söder om Karlstad.
Så du är ingen Värmlänning från början då. Värmland är ett fint landskap så där trivs man vart man än kommer ifrån.

Ha en fortsatt trevlig helg

Kramizar//Gittan

Hannes hage sa...

Du må bo i et eventyrland. Utsikten fra vevstuen er noen av det vakreste jeg ser, jeg elsker at du tar bilder av det!

Anki sa...

Meen gud vilken utsikt du har, jag skulle inte få nåt gjort om jag satt där!
Å en tupp?! Usch jag är livrädd för tuppar, min bror hade det för några år sen och dom kom upp på altanen när man skulle fika! Sen blev man jagad över hela gårn när man skulle hem...skrämmande små rackare, hihi...
Ha en fin helg du med, även fast halva helgen gått innan jag kommer till skott *ler*

Goa kramen! Anki