söndag 18 oktober 2009

Lite av varje

Hej allesammans runt omkring vårt klot.

Idag har jag haft en riktig slappardag.
Kände att det behövdes för att
ladda batterierna.

Herr Sniff tog med sej matte på
promenad uppåt skogen.

Så här ser Herr Sniff ut

100_2015 

Det är bara idag som han heter “Herr Sniff”
Här lyssnar han på något, vad det nu kan vara.

Här är vägen han gick med mej.

100_2021 

Här har det blivit så brant uppåt
att matte vill gå hem igen.
Det fanns inte så mycket att fota efter
vägen.
Tog några skogsbilder.

100_2007

I bakgrunden syns högsta punkten hos oss.

Ett par bilder där solen strilar sina strålar
bland träden.

100_2029

100_2031

När vi kom hem tänkte jag försöka få
med tuppen och några av hönorna
på ett.
Men det är inte det lättaste.
Min Herr Tupp är väldigt emot att fotas.

100_2035

Torpets fjording Fröken Vanda däremot
har inget emot att hamna på bild.

100_2039

Som synes har hon svårt att hålla idealvikten.
Hon är alldeles för glad i mat.

Så här fint röda är grenarna på kornellen.
100_2044

Solrosorna har blommat över och fruset,
men det är mycket frön i dem
till de små fåglarna.

100_2043

Sista bilden får bli på vår fina utsikt över sjön.
Det ser aldrig riktigt likadant ut.

100_2045

De flesta björkarna har släppt sina blad.
Men ner vid sjön står en björk med
alldeles gula löv.
Mitt i bilden står en tall och den är
väldigt gammal.

Detta var en liten kavalkad av bilder från
min lilla promenad idag.
Efter en kall natt blev det en solig dag.

Det är roligt att så många hälsar på hos mej.
Ser att det börjar bli dags att
tänka ut vad det ska bli för vinster
i min tävling som kommer snart snart……
Hoppas att ni vill ha något som är
tillverkat av mej.

Nu önskar jag alla en skön vecka.

Kramisar Birgitta

53 kommentarer:

Viola sa...

Vi8lken härlig rundtur jag fått mig dig och vovven..du bor helt underbart ...vilken vacker natur du har runt omkring dig, ha en skön kväll, kram

Gunilla sa...

Vilken uppfriskande promenad med härlig höstluft.
Du har verkligen fina vyer runt omkring dig.

Ha det gott
Gunilla

Annika sa...

Så härliga höstbilder. Här har inte vädret varit lika vackert, som hos dig, idag. Mest grått.

Ha en fortsatt skön söndag!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är roligt och se hur färgerna ändras på bilden du tar ner från huset. Idag hade du fångat ett kallare ljus, det blir väldigt fint på foto. Och en fin kompis hade du på promenaden. Nej, det blev ingen jakt för maken iår, första gången på riktigt länge. Men det berodde på jobb.
Ha det gott
Kram till dig vännen
AnnaMaria

Maria sa...

Den där sista bilden är så vacker så man får nästan ont i magen =)

Jorun sa...

Så fine bilder du deler med oss i dag. Deilig med utsikt over vannet. Vann har alltid fasinert meg. Det er på en måte beroligende.
ha en fortsatt fin søndagskveld..

Berit T sa...

Nydelige bilder, og der trærne spegler seg i sjøen var som et maleri.

Flotte dyr du har, det er livlig der det finnes dyr, en er aldri alene.
Å ha med seg en hund når en går tur er kjekt, alltid noe som skjer da.

Ha en fin ny uke.

Bea sa...

Vilken fin höstpromenad med Herr Sniff! Underbara bilder i vacker miljö.
Hos mig har det varit ngt växlande i vädret, men rätt hyfsat ändå.
Fick i alla fall gjort det jag hade planerat i helgen, nämligen att täcka in mina rosor med granris. Vilket jobb! Jag fick lov att ta bilen och släpkärran, för att hämta hem allt granris...hi, hi, det är inte riktigt lätt att svänga bilen med den tingesten efter bilen ;)Jag får lov att övningsköra lite mera tydligen :)) Men...nu är det gjort för i år och hararna kan få se sig om efter annat att äta i vinter och låta bli mina buskar!
Kramen!/bea

Mia sa...

Vilken underbart skön promenad du och herr sniff ser ut till att ha haft idag. Dom skogsbilderna var helt enorma, kan nästan känna lukten av kall och rå mossa helt hit, riktiga höstskogsdofter. Du bor naturskönt till. Ha en fortsatt skön, slapp söndagskväll :)

Lauras gård sa...

Söt liten hund! Det är bra med en hund som får en ut på promenader. Vilken härlig skogsväg och natur ni har! Man får se så många fina bilder från Sverige genom bloggandet! Är hästen er? Det är väl en lugn och fin ras, Fjording? Höns vill jag också ha till gården då ladugården är färdig renoverad. Nu hoppas jag att det blir alpackor inom några veckor. Vi måste ha hagen klar och sedan får vi se om mina två favoriter fortfarande är till salu.

Det var kul att läsa det du skrev om ert hus. Det är alltid roligt med historia tycker jag. Roligt att veta lite om huset. Har ni gamla bilder på det också? Ser fram emot tävling! Ha en skön vecka! Kram Stina

Sjabbig men chic sa...

Vad härligt ni bor Birgitta! Det där är precis vad man behöver när man ska ladda batterierna. Vackra omgivningar och en massa djur. Underbart!

Kramis Lisa

Life Looms Large sa...

Thanks for sharing your walk with us!

Sue

Anki sa...

Vilka härliga bilder! Vilken fin promenadkompis du har, det är så skönt att strosa runt med en kompis, å vad konstigt det känns att gå utan när man är van!
Bara älskar den bilden över sjön, ni bor såå fint!
Här är det oxå kyligt, men både igår och idag har solen visat sig så det har varit fint...men det värmer inte värst! Så nu ska jag sticka mig ett par tjocka sockor, hihi!

Ha en härlig vecka vännen!
Kramis!

Marit Johanne sa...

Flott tur du har hatt i dag, du bor så vakkert til på landet. Vi har også hatt nydelig vær idag. Vi bor jo i en by, men har kort vei ut på landet. Vi har et sted vi pleier å gå tur hvor det er hester og kuer. Hestene kommer ofte bort til gjerdet for å hilse på.
Ha en riktig fin uke i vevstuen din!

Bestemor Drillo sa...

Nydelige bilder Birgitta ;) Takk for at vi fikk være med på turen;)
Klem fra meg!

sylvia sa...

hei i natten.
så koselig dette var da,bestandig hyggelig med nye bekjentskap.jeg vil nå rulle nedover dine sider å titte litt,legger meg som følger .
så sees vi snart...
god natt til deg
natti natti fra sylvia

Helena sa...

Vad härligt det ser ut! Skönt med en slapparhelg.....
Kramar Helena

fale artut sa...

Det är klart att du skall göra en soppa eller något gott! Här ser man dem inte ofta, de är ju också lite intetsägande i utseende. Men gott och enkelt!

Synnøve. sa...

Godmorgon och tack för den sköna promenaden.
Är lite stel i benen efter att ha gått nerför några kilometer. Mer om det under veckan på bloggen.

Grattis till din vinst.
Får se om du har turen hos mig med.

Tja vinna ett äppleträd är kanske inte så dumt. Får se vad man kan få till hihi....

Ha nu en vacker måndag min vän.
Kramen Synne.

Roses & Angels sa...

Hej Åh så fint det är i naturen nu, fina bilder och hunden hihi vad har den fått nys på! JA sant, skulle nog kosta en hel dela att värma upp det huset beroende på vad man har för värme och städandet hihi och massa möbler hihi! Hoppas du får en fin måndag kram

Gittan sa...

Hejsan!
Ja det var allt lite norrmän där också men det var kanske fler på lördag-söndag. Vi var där på fredag eftermiddag, men det var mindre stånd med försäljare i år det sa svärmor också.
Vilken fin och mysig höst promenad du gått på så fina bilder!!!

Ha en fortsatt trevlig dag. Kramizar//Gittan

Anonym sa...

Hei.Så fin en tur du og voven hadde.Nydelig Høst bilder.Ha en riktig fin Mandag.Klem fra Bodil

Lotta-livets väv sa...

Vilken härlig bildkavalkad du visar! Det var en riktigt vykortbild där träden speglar sig i vattnet!
Klart vi gärna vill vinna något av det du gör! Självklart!
Kramis/Lotta

Elin Osa Søreng sa...

For en flott tur dere hadde! Det er jammen vakkert der du bor :o) Herlig å se alle dyra også, hesten har vel bare "trivselsvekt", ikke sant? Kos deg i hverdagen, klem fra Elin

vform sa...

Hej Birgitta! Måste först tacka för dom värmande kommentarerna som jag får från dej!
Du är själv så flink både med kameran och vävstolen!
Alltid roligt att kika in hos dej!
Ha en skön vecka! V.

India sa...

Kolla din mail så ska jag förklara hur du fixar det där vi pratade om på telefon. Kolla min blogg och mitt boktips i övre vänstra hörnet.

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Vilka härliga bilder från er promenad och en sån söt Herr Sniff:)

Ha en jättebra vecka Vännen!

kramis Jenny

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, fordingen är en aning för tjock! Har haft flera sådana när jag var ung. Min far importerade sådana från Norge. En aning tjuriga var de faktiskt men det var därför de var så bra i jordbruken i de norska sluttningarna.
Va´härligt med solrosorna, nu blir fåglarna glada!
Mina hälsningar
Carin

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Birgitta!
Tack för värmande ord hos mig. Du har så härliga bilder att visa. Visst är det härligt att ta en promenad och ta lite kort som förevigar ögonblicket. Gullig hund du har och jag ser fram emot din tävling.
Kram Susanne

Evas Passion sa...

Fina host bilder du tagit!!!
Ibland maste man fa bara slappa!!!!!
ha en underbar dag!!!

kram eva

Fina djur du har!!!!

Lotta sa...

Hej Birgitta!

Vad härligt du verkar bo.
Önskar ofta att man hade ett lite lugnare liv på landet. Själv älskar jag att gå eller jogga i skogen, det är som balsam för själen när man behöver varava ner och det behövaer jag ofta.

jag har nära till skogen där jag bor också bara att gå rakt ut fast jag bor i stan.

Abetar på en skola och det är väldigt intensivt och mycket ljud.

Marie sa...

Vilka härliga höstbilder från eran promenad och vad söt Herr Sniff är!

Kram Marie

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Oj, va kul att ni äger fjordingen! Då har vi ju lite samma intresse: hästar!
carin

Anonym sa...

Hej Birgitta! Det var ett tag sen. Hoppas allt är bra med dig. Jättefina höstbilder du bjuder på från din promenad. Ha en skön tisdagskväll! Kram Sofia

cille sa...

Nydelige bilder fra turen din! Skjønner godt du vil ta deg en tur ut ja. Herr Sniff var en kjekk kar også, sikkert flott turvenn! Klem Cille

Roses & Angels sa...

Ja du jag flänger och far med Pia så man ser bara ett rött sken efter oss hahah! JA nu är jag PIGG! Har bestämt mig att inte låta mig ryckas med av all oro och dåligt mående. SEN har jag ju er kära vänner som ger mig så mycket positiv energi så det är mycket därför man orkar! Ha nu en underbar kväll kram

Marie sa...

Nydelege bilde frå skogtur og av dyr og natur :)

Lantliv sa...

Se så underbar promenad...Nä de är inte helt lätt att fota tuppen...vår går bara iväg hela tiden...hönorna är piggare på det.
Ja Ni har också lite djur att pyssla med. Får Ni mycket ägg nu?
Kul att du ville vara med i min lilla tävling...nu håller vi tummarna,
kram Anne-Lee

Lady Thirty sa...

kul att du vill vara med i min lilla utlottning :D
lycka till!

malin björling sa...

vilka fina djur du har, det är en drever väl? Lekte med en sådan när jag var liten, Lady, och satt och klappade henne varje dag efter skolan. Är inte så vanliga här nere, kanske mer uppåt där det jagas mycket eller?

Janne i Fagerlia sa...

Vakre naturbilder. Likte spesielt godt det siste bildet ditt med den gule bjørken.

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken härlig tur du och *Herr sniff* tog mig med på. Så fint när solen strilar ner genom grenar och löv. Det är som du säger alltid något nytt man ser på dina bilder över sjön.
Och det är väl klart att man vill vinna något som du har gjort!!!
Kramar Marie:)

Stina sa...

Det där var härliga bilder. Vilken gullig vovve.:-) Kram

Litt om alt sa...

Flotte bilder fra ett herlig sted :) Du bor flott til, men det er mye brattere enn det ser ut til på bildene..
Vi har heldigvis ikke hatt snø her ennå, men det kommer nok snart. Isen ligger på vannpyttene der det er skygge hele dagen.
Stor klem

Hemmet Är Min Borg sa...

vilka härliga foton du har tagit, härligt med promenad med en kompis ,min vovve är 11 veckor imorn ,o det är så härligt med hund
kram på dig

Hanna sa...

Ha en bra onsdagskväll!
Hanna

Jenny sa...

Hej Vännen!
Du har en utmaning hos mig;)

Kramis Jenny

Sjabbig men chic sa...

Men Birgitta! hihihi, det är ju jag som är på bilderna.;)
Cirkus två decimeter försvann av håret men jag tycker att det är jätteskönt.

Kram Lisa

Sjabbig men chic sa...

Du ska väl inte känna dig dum heller! Det där kan ju vem som helst missa. Det finns ingen lag på att man måste fatta det. Jag tycker bara att det var lite gullig jag. Dessutom så tror jag att det är fler som missat det.

Kram igen Lisa

anemonen sa...

Vilken fin rundvandring du bjuder på. Hunden din är så söt. Är det en drever månne?

Jorids BestemorBlogg. sa...

Så koselig du har det i rundt deg med vakker natur på alle kanter og med så mange forskjellige dyr så er det som et lite paradis på jord hos deg Birgitta!!
ønsker deg ei fin uke!!
Klem fra Jorid!!

Lilla Rummet sa...

Hej! Äntligen kom jag in på din kommentarsruta.
Vilken härlig skogspromenad vi fick följa med dej och herr Sniff på. Vilka underbara bilder och du verkar bo så härligt intill naturen. Förstår att du får mycket inspiration av naturen till ditt skapande av vävningen.
Ha en bra dag
Kramiz Britt

Jorun sa...

Så nydelige bilder!