fredag 16 oktober 2009

Jag har vunnit……

Helenas tävling och idag kom det
en fin tupp på posten.
Det förstås, den var inte levande
utan av trä
och så här ser den ut.

100_2001

Tack gulliga Helena för den fina vinsten.
Det är alltid roligt att vinna.
Och så var det ett fint kort med också.

100_2003

När jag hade kameran framme
passade jag på att ta en detaljbild
av väggen i vårt storarum.

100_2005

Huset som vi bor i byggdes någon gång
1700-talet och då var det en s.k. rökstuga.
På 1890-talet gjordes antagligen en
om- och utbyggnad av huset.
Då var det en släkting som gått på målarskola
i Karlstad och lärt sej göra schablons- och ådringsmålningar.
Det var då väggarna målades så här av honom och det är
originalfärgen som är kvar.

Här har vi haft tråkigt väder med regn
och kyliga vindar idag.
Älgjakten har väl gått lite si så där.
Några älgar har skjutits, så nästa
vecka får jag fylla på lite i frysen.

Det går så sakteliga med vävningen
av gardinen och
det har inte kommit upp någon varp
i den tomma vävstolen än.

Nu hoppas jag, att alla får en
lugn och skön HELG.

Kramisar till er alla
Birgitta

 

39 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Grattis till vinsten! Vackra vävar du gör, jag är väldig förtjust i dem alla.
Önskar dig en skön helg också!

vform sa...

GRATTIS till vinsten!
Vilken fin detaljbild du visar från rummet! Säkert mysigt hus ni bor i :o)
Skön helg till dig! V.

Lauras gård sa...

Grattis till vinsten! Visst är det kul då man ser ens namn bland vinnarna... Härligt att bo och få förvalta ett sådant gammalt hus! Har huset gått i släkten? Fint med målat på väggarna! Trevlig helg! Kram Stina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Sköna Birgitta.
Ja du har tur som viner, men vilket häftigt hus du bor i jag som älskar gamla hus. Men menar du inte 1990- talet, eller ska det vara 1890 talet, tro?
Ha nu en jättehärlig helg.
Kram från Zara

Sjabbig men chic sa...

Grattis till dig Birgitta! Jättfin tupp, tycker jag. Och wow, vad häftigt med originalmålningar på väggarna. Jättevackert!

Kram Lisa

India sa...

Vilken häftig tupp.

Märta sa...

Grattis till vinsten!
Vilka fina målningar ni har i huset! Vilken härlig känsla att kunna bevara det gamla.
Jag önskar dig o de dina en härlig helg! Kram! Märta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Grattis till vinsten och vilket fint hus du verkar bo i! Härlig!
Trevlig helg önskar jag dig
Carin

Stubbetufsa sa...

Gratulerer med høne! Eller er det en hane, den har så store halefjær?
Den ser ut som godt svensk handtverk!
Og for en fin vegg du har i ditt gamle hus!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Igen Birgitta.
Tack för din söta kommentar.
Är det sant, så spännande, ja visst vill vi se huset och de kilsågade takbrädorna, säkerligen handhuggna också, om de är original så måste det ju vara det.
Så spännande, jag som bara ällllllllskar hus, och ju gamlare ju bättre.Coolt.
Ha det så bra.
Kram Zara

Anonym sa...

Hei.Gratulerer så mye med gevinsten.Den var kjempe fin.Nydelig malingen på veggen.Ha en rikig fin helg.Klem fra Bodil

Evas Passion sa...

Grattis till den fina tuppen!!!!
Fin detaljbild du visat!!!!Ni maste ha ett fint hus!!!!!Kul att ha kvar lite av husets historia!!!
ha en trevlig helg!!!

kram eva

Turid Holm Flaa sa...

Så morsomt å finne en sånn fin tuppe (eller høne). Og så flott at det ikke er malt over det fine kunstverket på veggen.

Her blåser det også, alle bladene på ospetrærne ble borte på noen timer. Ser ut som det har roet seg litt nå.

God fredagskveld videre :-)

Karin Lindström sa...

Hej Birgitta!

Du verkar ha haft mycket tur i tävlingar ser jag, så många fina vinster! Det är ju alltid roligt att vinna:)

Så fina gardiner du gör! För mig som inte kan väva verkar det här otroligt svårt, så även ripsen.

Vi hoppas på lite älg och sol nu i helgen!

Kramar

Karin

Anki sa...

Jättegrattis!! Vilken tur att det inte var en levande, brr...jag är livrädd för dom!
Men vad fint med den gamla målningen, å ett 1700-tals hus, vad häftigt!
Du bor så fint!

Ha en go helg vännen!
Kramis!

Ruth sa...

Gratulerer! Jeg liker haner - når de er av tre og ikke galer midt i natten. ;)

Så nydelig den veggen var, jeg håper du legger ut flere bilder av huset ditt. Det høres så spennende ut.

Ha en deilig helg.

Lotta-livets väv sa...

Grattis till vinsten! Så underbart roligt det är att vinna på en bloggutlottning. Själv hade jag den helt otroliga turen att vinna en "TRådspira" i våras....vinsten har glatt mig i min trädgård hela sommaren.
Vad spännande med schablonmålning i huset och att bo i en gammal rökstuga.
Har ännu inte hunnit till bibblan....vi flyttar åt dottern och det tar sin lilla tid.
Kram
/Lotta

Helena sa...

Hej Birgitta!
Hoppas att ni kommer att trivas med varandra, du och tuppen!;-)
Vad kul med lite interiörbilder. Fantastiskt att det inte blivit sönderrenoverat efter alla år!
Hoppas att du får en skön helg!
Kram Helena

Mia sa...

Såna gamla shabloner är vackra och väl värda att bevara. Ser ut till att ditt hus har beholdt många spännade detaljer, visa gärna flera :) Grattis till vinsten, en fin tupp !

Lantliv sa...

Titta vilken fin tupp du vunnit...GRATTIS....har inte vunnit något än hos någon...
Så gammalt hus härligt hus Ni bor i....bara andas själ...
Ha en fin helg du med...lovar dig...här blir det lugnt och skönt!!
kram Anne-Lee

Bestemor Drillo sa...

Gratulerer med flott premie;) Fin detalj på bildet der;) Ha en fin høstdag og kos deg ;)) Klem!

Hannes hage sa...

For en nydelig premie! So moro å vinne.
Jammen er det praktfulle detaljer på veggene. Så nydelig. Ønsker deg en riktig god helg.

India sa...

Jo vi pratade ju kuddar kolla då på min blogglista efter Ä I A Gart.

Viola sa...

Lyckos dig som har sådana detaljer i huset...och tuppen så fin...grattis, ha en skön helg, KRAM

Roses & Angels sa...

Grattis till din fina vinst! Det var en ståtlig tupp hihi! Hoppas allt är bra o att ni får en fin lördag kväll kram

promenader på landet sa...

Grattis till vinsten den var verkligen fin och lite rolig! Kram från Maria

Engelska Villan sa...

Hallå där!
Mina etiketter kommer från Minanamnband.se :)
Grattis till vinsten!
Kram

Bea sa...

Grattis till vinsten!
Vilken vacker schablonmålning och huset du bor i bär på en enorm historia = härligt!
Här hos mig har vi haft något växlande väder, men uppehåll och det har gjort att jag äntligen fått täckt mina rosor för vintern. Vilket jobb med alla rishögar, stickigt värre, men nödvändigt :)
Kramen/ Bea

Jenny sa...

Hej din Turgumma:)

Grattis till vinsten, vilken ursöt tupp! Passar ju bra hos er som oxå har höns:)


Vilken fin vägg ni har i vardagsrummet som er släkting målat. Kul att den bevarats!

Ha en fortsatt trevlig helg och tack för dina alltid så goa kommentarer hos mig söta Birgitta!

kramis Jenny

Jenny sa...

Hej igen Birgitta!
Då snurrade jag till det:)

Du har ju faktiskt berättat det tidigare för mig att det var finska invandrare som bott där tidigare! Tänk att de hade gården så länge i sin ägo!!
(ni har inga finsktalande spöken i huset förresten?? hihi!)

Kraam Jenny

Lotta-livets väv sa...

Är också bara inne en snabbis..... trsit att ha beställningar som du inte känner för till hundra. Det var en av anledningarna till att jag slutade sticka på beställning....jag orkade inte uppamma energin som behövdes till objekt som jag inte kände för.
Kämpa på! Du är ju snabb så du har snart fått gardinerna ur vävstolen.
Kram
/Lotta

charlotte sa...

Gratulerer med hanen, den er kjempefin! Så heldig du er som bor i et gammelt hus, jeg syns de gamle husene har mye mer sjel enn de nye. Jeg liker bildet i toppen av bloggen din, det er veldig friskt og jeg kjenner nesten vinden blåse over innsjøen. Her regner det og er kaldt og trasig.

Jorun sa...

Gratulerer med gevinsten. Den var virkelig fin!

Uttan sa...

Så fin tupp Du vunnit!
Grattis!!
Målningen Ni har på väggen är fin tänk att få bo i ett så gammalt hus det huset
har mycket att berätta..
Ha en bra Söndag och hoppas solen lyser på Dej också i dag.!
Kram!

Marie//Tekla Maräng sa...

Grattis till din fina tupp!
Oj här går det undan, tomt i en vävstol igen.
Hoppas att du har en skön helg.
Kramar Marie:)

Jannickes Hjemmekos sa...

Gratulerer med den flotte gaven du har fått. Jeg har også fått gave i posten, det sant som du sier; det er kjekt å vinne.

Mens dere har hatt ruskevær, har vi på vestlandet endelig fått noen fine dager. Nå har det regnet mer eller mindre sammenhengende både august og september, så det var på tide med oppholdsvær. Ønsker deg en fin søndag. Klem fra Jannicke

Roses & Angels sa...

Tack vännen! Ja det här med bakverk är kul och det är såå roligt att samarbeta med Pia! Tack snälla ja jag är sååå uppåt med det här nu så jag ger 150% av mig själv hih! ha en mysig söndag kram

Gunilla sa...

Vilken fin vinst den skulle jag inte tacka nej till men jag har.
ingen tur.
Fantastiskt vilken fin schablonmålning det är ju något som inte finns i alla hus..

Ditt intresse för hantverk passar ju verkligen in i huset också.

Jag mailar dig.

Ha det gott
Gunilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till vinsten. Och så fina väggmålningar ni har, så fina färger. Det är du nog ensam om och ha så fina väggar.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria