tisdag 18 januari 2011

Redan har halva januari gått

Vi har haft plusgrader ett par dagar nu
och det har blivit väldigt halt ute.
Så broddar har plockats fram för att
minska risken att falla omkull.

Jag har varit i minnenas arkiv och tittat nu
och hittat lite som jag vill visa för er.

Först tar vi ett par mattor som jag
har vävt 2007.

100_0378

100_0387

 

 

 

 

 

 

 

Mattorna är vävda med mattvarp som varp
och stränggarn som inslag.
Jag har inte kvar dessa, men kan tänka
mej att väva dem igen.

***

Det ska ju bli VÄV 2011 i år.
Det är en mässa som är vart 3-e år.

Så jag har kollat in lite av fotona jag tog på
VÄV 2008 i Leksand.
De här mattorna tycker jag verkligen är
ovanliga.
Minns inte vem som vävt dem.

100_0528

100_0529

100_0530

Visst kan man väva mycket fint
och personligt.

Måste få visa ett litet fint rum som
som var inrett med hemvävda alster och
var utställt på Vävmässan 2008.

100_0506

Trasmattor på golven och ett fint överkast
med slarvtjäll.

India – minns du hur roligt vi hade när vi
gick runt och tittade på allt fint?
I september är det dags igen och
denna gången åker vi till Borås.

***

Jag väver vidare på mina ripslöpare och
snart kommer foton från vävstugan hos mej.

***

Önskar alla en trevlig fortsatt vecka
och ni är väl rädda om er i halkan.
För som ni vet, så ni värdefulla.

Hörs snart igen.

Tjingeling
Birgitta

35 kommentarer:

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, Birgitta
Nå er det lenge siden jeg har vært innom bloggen din. For et herlig bilde du har i headeren din - et bilde til å bli glad av. Flotte bilder av ulike vevprodukter du viser. Leser at dere har holkeføre i Sverige også. Nå har det meste heldigvis forsvunnet fra kanten min. Ønsker deg fine og kreative dager. Klem fra meg

Ruth sa...

Ja, går ikke tiden fryktelig fort? Nesten så at man blir redd. Jeg håper du får en hyggelig tur.

Ha en fin uke videre.

Ingela sa...

Hej på dej!

Ja man kan inte annat än att bli glad av din solros den skarpa gula färgen skjuter sig in och stannar kvar på näthinnan. Polineraren ha valt en perfekt plats.

Fina vävalster du visar. Det smittar, din skaparglädje. Jag blir så vansinnigt sugen på att väva då jag ser vad du gör.
Hoppas att dina fötter är lika säkra på vad de gör i halkan som dina händer i väven!

Kram Ingela

Annelis hantverk sa...

Så vackra mattor och dom på utställningen var ju riktigt speciella! Det är alltid roligt att få gå på mässor. Här har kommit mycket blötsnö inatt.
Ta det försiktigt!

Rosenvante sa...

De som målar på stans alla väggar borde hålla på med vävning och föreviga sina alster på ett fint sätt i stället det ser jag ju nu.
Härligt vad de kan komma på att göra med väven.

Skogslyckan sa...

Så mycket fina alster du visar. Jag gillar speciellt det som är på bilden med soffan. Men Birgitta då kommer du ju på träff i mina faggor. Jag bor inte alls långt från Borås.
Ha en fin dag!
Kram Pia

Charlotte sa...

Hoppas också på att kunna ta mej med buss till Borås. Försöker anordna bussresa härifrån, peppar bussbolaget och hantverksföreningen. Älskar rummet i blåvitt!

Det växer sa...

Det sitter fåglar och sjunger utanför mitt fönster. Tänk det är bara januari. Vävmässan låter ju jättespännande. Tänk om man skulle lura dit mamma...
Ha det fint. Kram A

Gudrun sa...

Hej Birgitta!
Här har det också varit halt ett tag men på vissa platser har det smält undan helt. Broddar är bra att ha, köpte ett par på Ö&B, de var inte bra, helt värdelösa, de bara åker av, falsk säkerhet.

Tänk så man kan väva, häftigt! fast jag vet inte om jag skulle vilja ha en med "matta" på, de passade väl till utställningen kan jag tro.
Dina rutiga var fina.
Ha en bra dag.
Kram

eWa sa...

Roligt med bilder från vävmässan - Matta-mattorna är kul och dina är jättefina !!
Var rädd om dig du också ! Kram

Bonnfrua sa...

De där ripsmattorna gick då inte av för hackor!
Roligt att man kan väva "grafitti" men personligen skulle jag ha svårt att placera en sådan matta hemma hos oss! :-)
Önskar dig en fortsatt bra januari som blir halkfri!

Basilica sa...

Hej igen!
Av de bloggar jag följer är du den första vävbloggen, men oj så vävsugen jag blir när jag ser alla dina vackra alster i Vävkistan.
Önskar dig en bra onsdag.

Anita Tørmoen sa...

Så spennende med veve-messe:) Dine løpere er flotte:)

Ulla sa...

Det är trevligt att bläddra ibland minnen och få inspiration. Väv-mässan är något jag längtar till och det ska bli riktigt trevligt att förhoppningsvis få möta sina nya vänner.

Skaparglädje sa...

Mycket fint du har att visa från minnenas arkiv. Mattorna var lite speciella (de med text på)
Ja, visst går tiden fort, man tycker vintern känns lång men helt plötsligt är den slut.
Kram Anne-Lie

Evas Pyssel sa...

Så många fina vävar du visar från tidigare. Visst är det en enorm inspiration att besöka mässor. Jag älskar det. I mars åker dottern och jag på scrapmässa i Helsingborg. Ifjol var sonhustrun och jag på Nordisk trädgårdsmässa i Älvsjö- Vilken upplevelse !! Jag vill åka dit i år också.
Idag kunde jag gå helt okej en promenad med hunden. Tänk att man kan glädja sig så för en halkfri promenad.Ha det gott !! Kram Eva

Bestemor Drillo sa...

Tenk at vi snart kan begynne å tenke på våren! Herlig!! Klem fra bestemor!

caisa sa...

Hej Birgitta här är också jättehalt Sköna mattor du hade i arkivet, båda två tilltalade mig verkligen Ha en bra dag Kramisar Caisa

Mor Tuta sa...

Tiden bara rusar iväg, men du hinner ju med en hel del.
Akta dej för isiga vägar och gångar.
Ha det gott
Kram Birgit

BiZen sa...

Du vet väl att du också är värdefull för mig!
Vilket fint rum och det du kallar slarvtjäll är jättevackert tycker jag!
Roligt att du vill vara med i min utlottning. Lycka till!
Kramar om! //Birgit

Anonym sa...

I moronen har jag läst in booken Tråden den Sköra vilken jag har köpt på Väv 2008 och just då inne är dina ripsmattorna roligt eller?
Här vid oss är det 12 plus grader och vårkänslar breder sig ut.
kram Patricia

Anonym sa...

Hei.Så mye fint.Nydelige bilder.Ja nå går det mot vår.Deilig.Lykke til med vevmesse.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

Snäckskalsdalen. sa...

Rummet från 2008 mässan var ju för gulligt, jag är väldigt förtjust i det gamla bondska. Också. Men det är så vackra färger och ser tryggt ut.
Coola mattor!
Och du väver ju så fint, så fint.
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den sista bilden med gammeldags mattor gillade jag, fint överkast också.
Bra att du tagit fram broddarna, det är riktigt halt nu.
Kramar
AnnaMaria

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja tiden går fort.
så mycket fint du visar som du har vävt och som du har sätt.
Ja nu är det jätte halt ute så ta det försiktigt, du är också värdefull.
Kramar:)

Sjabbig men chic sa...

Men tänk vad himla roligt för dig att få gå på vävmässa! Det förstår jag verkligen! Du är ju typ Mrs. Väv. superbra att du har tagit fram broddarna Birgitta, ta det lugnt!

Kramis Lisa

Märta sa...

Så fint rum som du visar från mässan. Förstår om du ser framemot nästa mässa!
Ja snart har vi febr, inte klokt vad tiden går!
Kram o ha en skön helg!
Märta

Anonym sa...

Kan förstå att du ser fram emot mässan! Mattorna var ju väldigt speciella =))
Ska bli roligt att få se bilder från din vävstuga!

Jo, jag har en blogg till.... men där lägger jag mest ut bilder för mellansonens skull. Han bor i Östergötland och vi i Blekinge, så det är ett bra sätt för honom att följa oss. Mycket är därför lösenordsskyddat.... mest för att skydda barn och barnbarn.

Önskar dig en riktigt skön helg!
kram

Mia sa...

Vilka frisk härliga 'matta'mattor. Lite poppiga, speciellt den nr2. Dina mattor är härliga dom också :)

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Vilka fina och annorlunda mattor!

Ha en riktigt skön helg och var rädd om dig, du är oxå värdefull:)

Kraam Jenny

Black Iris sa...

Oj vad mycket fint du visar och det lilla rummet var så mysigt.
Hoppas du får det jättebra på mässan du ska på.

Kram Maidi

India sa...

Jodå India minns med glädje dessa dagar som vi frossade i Leksand. Allt var bara så bra, vi hade gott om tid och kunde fördjupa oss i en massa roligt. Det går liksom inte att stressa igenom på ett par timmar!!!! Vi ska nog få till det i år också.

Amaryllis sa...

Hej ! Hittade dig av en slump. Bor i Finland. Har en blogg också.http://amaryllis-amaryllispmattsgrd.blogspot.com/ välkommen att titta in om du har lust.Ska senare lägga upp mera handarbeten och jag hoppas komma igång med ATC-kort

India sa...

Gå in på den här hemsidan:
http://www.123minsida.se/folakusken/12950686
Sedan kan du visa din äkta hälft lite fina bilder på hästar i arbete och till fest.

Lilla Rummet sa...

Det var många ovanliga mattor.Tänk vad man kan hitta på....orginella mönster, för att sätta sin personliga prägel på.
Ha en fin vecka.
Kram Britt