onsdag 12 januari 2011

Nu väver jag lila

Jag har börjat väva på de lila ripslöparna.
Mönstret blir ju lika som på de jag
vävde tidigare.
100_4667 
Uppsättningen blir ju lite enklare när allt
är förberett och alla trampsnören är
rätt uppknutna.
I denna väven är det bara 80 snören.
Jag har beställning på tre löpare, men
jag sätter alltid upp min standardlängd
och på så vis får jag några till hyllan också.
Jag funderar ev. på att göra en annan
10-skaftslöpare som jag inte har vävt
på flera år.
Sedan ska jag plocka bort en massa skaft
och bara väva på 4 skaft.

***
Jag har börjat fålla på de svart/lin löparna
och de blir jättefina tycker jag.
100_4658
Det är alltid roligt när det blir som man vill
ha det.
Även här har jag några löpare över.
***
Jag har haft problem med bloggsidan i år.
Det kommer inte upp något meddelande
hos er när jag gör inlägg.
Men igår kväll när jag skulle sova låg jag
och tänkte om jag gjort något annorlunda de senaste gångerna och då kom jag på att jag inte har gjort bilderna klickbara.
Fundererar på om det kan vara det som
är felet. Så nu gör jag precis
som jag gjort tidigare när jag publicerar
mina inlägg, så får vi se om det blir bättre.
Funkar inte det så vet jag inte vad jag
ska göra.
***
Idag har vi haft –5 grader. Snön har rasat
från alla tak (nästan) så det är ingen risk
att få något i huvudet nu längre.
Tyvärr så ska vi nog få mer snö till helgen.
En sak som är positiv är att dagarna
har blivit ljusare och längre.
***
Hörs snart igen.
Kramisar Birgitta

12 kommentarer:

Basilica sa...

Verkligen snygga och vilket underbart namn på ripslöparen i den andra vävstolen. "Glasverandan"

Sonja sa...

Ti skaft høres spennende ut. Jeg har også et mønster son jeg har lyst til å prøve. Har tenkt på det lenge.
Men så er det tiden da, den strekker ikke alltid til. Nydelig arbeide som vanlig hos deg.
Lykke til med 10 skaften.

Barbro sa...

Mycket fina!

Gillar särskilt den svarta!

vadmalen sa...

Fint med svart o lila tillsammans på löparna. Ja nu har det snöat igen så nu är allt helt vitt igen här.
Kram
Birgit

Anonym sa...

Birgitta vad flitig du är!! Dina ripslöpare är så fina, så fina.
Håller verkligen med dig... nu vill vi inte ha mer snö! Hos oss har det varit slask o tö några dagar och om det tycker jag inte. Grått o mörkt... inte ens snön lyser upp längre. Nej, nu vill jag baske mig ha vår =)

Jag har inte kollat om det funkar med uppdateringsmeddelande.... men jag kikar in här så gott som varje dag ändå =)
kram

Nyanser av vitt sa...

Du är så duktig. Gillar också den svart/grå bäst.
kram Agneta

Vform sa...

Hej Birgitta!
Tittar in och ser så mycket vackert du gjort igen!
Du är så duktig :)

Angående dilemmat med bloggen så tog jag bort dig från min blogglista, för att försöka sätta dit dej på nytt ... men verkade som om det inte heller hjälpte!
MEN besöker dig i alla fall med jämna mellanrum!
Ha det så bra ... brukar nog ordna sig till sist :O)
Kram Vivan

caisa sa...

Du är så duktig Birgitta det låter så enkelt när du beskriver det man jag vet att det kan trassala sig jag har dålig erfarenhet av ripslöpare. Men dina är ju jätteläckra jag gillar ju lila så den ligger nog på topp. här är 13 grader lite mycket.
Ha det bra Kramisar Caisa

Marie sa...

Den lilla der kjenner eg igjen, akkurat lik adventsløparen eg kjøpte hos deg :)
Den svarte ser veldig stilig ut!

Du spurte om eg bur på ei øy og det stemmer. Eg bur på ei lita øy, Bokn, med ca 830 innbyggerar. Øya ligg på sørvestkysten mellom Haugesund og Stavanger.
Om du tar ferien på desse kantar må du komme på besøk til oss :)
Det ville vore kjempekoseleg :)

Ha ein fin kveld :)

Skogslyckan sa...

Men goaste du jag har undrat vad det blev av dig! Borde ju naturligtvis inte bara gå efter listan utan kika in ändå, men man gör ju så utav gammal vana. Hoppas du får rätt på det och tack för gullig kommentar!
Kram Pia

Evas Pyssel sa...

Kanonfin lila löpare !!! Tänk att du redan är igång. Det är ju en himla massa trådar att solva.
Här rasar också snö ner från taken . Vi har ställt stegar framför huset. Hoppas på några plusgrader så alltfar ner och man slipper göra omvägar till garaget. Kram Eva

Ullgarnet sa...

Tack för kommentarer på min hemsida! Och trevlig helg!