måndag 10 januari 2011

Ny väv på gång

Äntligen har jag fått varp i den ena
vävstolen.
Jag har varpat 14,3 m svart och lila garn
som ska bli till ripslöpare.
100_4638
Det blev en riktigt fin varpfläta på 1,5 kg.
100_4643
Så har jag förskedat och dragit på varpen
på vävstolen.
Idag har jag solvat 1472 trådar på 10 skaft.
100_4645
Nu är det skedning och framknytning kvar.
Så jag hoppas snart vara igång med
vävningen.
Visst är det konstigt med färger. När jag titta
på bilderna ser det ut som om det är olika
lila färger på bilderna.
Snart kommer bild på de svart/linfärgade
ripslöparna.
***
Nu har vi haft tråkigt väder ett par dagar.
Igår blev det plusgrader och i och med detta
så blev det snöras från taken.
Lät som om hela huset skulle gå i kras
och så blev det stora högar med snö och is
utanför dörrarna.
Även i kväll har det varit snöras från taken.
***
Nu hoppas jag alla får en trevlig vecka och så
hörs vi snart igen.
Tjingeling

10 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej Birgitta!
Va´festligt även hos mig har det rasat från taket just ikväll när jag suttit här vid datorn, blev riktigt skraj...
Jag beundrar verkligen din flitighet men i andra sidan är det ditt jobb och samtidigt hobby och då går väl allt så lätt!
Ripslöparen "Glasverandan" i beigea toner ser väldigt vacker ut!
Hälsningar från norr
Carin

Synnøve. sa...

Det var en himla läcker färg måste jag säga. Jo visst är det märkligt att det blir färgskiftningar på bilderna. Men det är nog bara så. Ser det hos mig med.
Men har ett tips där kanske. vad använder du för program till dina bilder?
Jag använder Photoscape.
http://www.photoscape.org/ps/main/download.php
Ladda ner genom att klicka på den gröna fyrkanten. Där har du massor av fiffiga saker. Det är dessutom gratis att använda :))

Ska se på din mail igen. Jag tror jag förstår vad du menar :))

Ha en fin tisdag nu.
Här blir det som vanlig i följe med Hosta och Huvudvärk :))
Kramen Synnöve.

Roses & Angels sa...

Godkväll Birgitta. Här går vävstolarna varma. Du har varpat i min lilla dotters favorit färg denna gång. Josefin är 3 år och älskar lila. Tack för din goa kommentar och kramen. Visst är det kul att få beställningar. Önskar dig en fin kväll KRAM

Sjabbig men chic sa...

Oj, vilket jobb! Flitens lampa lyser verkligen hos dig. Och va?! Har det varit plusgrader hos dig? Vill också ha lite takdropp och takras även om det blir kallt sen igen.

Kramis Lisa

Evas Pyssel sa...

Oh vad fin lila färg. det kommer att bli supersnyggt !! Jag kollade nu och ditt nya inlägg kommer inte upp. jag försöker "pilla" med blogglistan ska vi se hur det ser ut sen.
Akta dig för snöras. Jag vågar inte gå utmed vårt hus. Snön hänger ner på stuprännan. Ikväll har maken jättesandat våra gångar, så imorgon ska hunden få gå lite längre. Kram Eva

Evas Pyssel sa...

Det är något galet med din sida på blogglistan. Det kommer upp ett meddelande om att det inte finns någon feed till din sida. Och nu la den sig längst ner i min blogglista. Vi får se om det rättar till sig . Kram igen Eva

Anonym sa...

Det är ju massor av arbete innan man kan börja väva. Har ju provat på att solva och för mig tog det en evig tid. Kanske kan bero på ovana ;)
Jättefin färg på det lila garnet!
Här har det också varit tö några dagarn. Till o med regn. Längtar visserligen till våren, men det här blasket är inte kul.
kram Majsan

Lobben sa...

Så snygg färg. Det blir nog väldigt fina dukar av det där.

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej!
Flitig och kreativ som alltid! Jag vill gärna lämna dig en award, som finns på min blogg. Jag vet att du haft den förut men även om du inte skriver om den igen så är du värd den!

Gunilla sa...

hej Birgitta

Flitens lampa lyser hos dig på dygnets alla ljusa timmar tror jag.

Dina ripslöpare Glasveranda är så snygga.

Här får vi skotta taken inget har rasat än.

Det snöar idag ochså.

Ha det gott
Kram/Gunilla