måndag 24 januari 2011

Tillbaka till den grå vardagen

Efter en trevlig och lärorik helg i
Karlstad är jag tillbaka
och vävstugan väntar på mej.

Jag har haft ett par trevliga kursdagar
där vi suttit och tittat på datorskärmar
ca 8 timmar om dagen
och lärt oss mer om 
vävdataprogram.

100_4669 

Med hjälp av ett speciellt vävdataprogram
kan man göra mönster i datorn
och se vad som händer, om man solvar
eller trampar på ett annat sätt.
Betydligt enklare än att knyta om
trampor och kolla om det blir bra.
Dessutom kan man se hur den färdiga
väven kommer att se ut.

100_4670

Det var våra duktiga kursledare
Åsa och Martin från Visby,
som lotsade oss genom alla problem
som dök upp.

En djupt koncentrerad Åsa
som ser ut att fundera över något.

100_4674

Det var så roligt att träffa andra vävare,
dels från vår egen region,
men framförallt tillresta väverskor
från flera orter ganska långt bort.

Det var ett gäng trötta men nöjda kursdeltagare
som packade ihop på söndagskvällen
och styrde kosan hemåt igen.

****

Nu är det vävstugan som gäller denna veckan.
Dröjer inte länge förrän det kommer
nya varpar i vävstolarna nu.

***

Nu önskar jag alla en skön vintervecka.

Kramisar Birgitta

24 kommentarer:

Annika sa...

Nej va kul.... beställde en demovarsion av programmet för många år sen men mer blev det inte... är säkert mycket mer avancerat nu... kul att träffa likasinnade är det ju alltid...:) Kram ANnika

Skaparglädje sa...

Jaha, så nu är det dags att använda datorn även när det gäller vävningen. Men det kanske är bra. Hoppas du lärde dig mycket under helgen. Roligt att träffa fler med samma intresse.
Kram Anne-Lie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Låter som en jättebra helg, gissar att du har en massa nya idéer med dig hem. Roligt och komma till storstan också..hihi.
Kramar
AnnaMaria

Stubbetufsa sa...

Det skal bli artig å se om dette påvirker vevingen din!
Lykke til!

Ulla sa...

Det lät roligt. Jag införskaffade ett program men insåg snabbt att det behövs en kurs. Det ska bli kul att se vad du hittar på.

Rosenvante sa...

Nej så kul. Har du haft kursledare från Visby. Inte för att jag vet vem de är men roligt var det.
Det är fantastiskt vilken utveckling det är. Verkar vara en bra grej att kunna, för att rimpla mattor eller annat som du vävt är väl inget kul om det inte blir som du tänkt.
Ha det nu så mysigt med allt nytt du lärt, för vi lär väl få se nått som du kombinerat på datorn snart antar jag.

Charlotte sa...

Skulle vara roligt med sån kurs! Men jag vet inte om mitt huvud skulle orka med nåt sånt just nu. Kanhända i framtiden! Får se vad du nu ska hitta på?

Bonnfrua sa...

Så man kan solva i datorn också. Riktigt smart faktiskt! Måste vara jättekul för dig som begriper dig på´t och att samla ny ideér.
Kram från Slätta

Det växer sa...

Vad roligt det lät! Ha en fin vecka i vävstugan. Kram Angelica

Anita Tørmoen sa...

Det må jo være ett flott verktøy i vevingen:)

Mor Tuta sa...

Tänk vad bra datorn är till mycket och sparar tid också.
Verkar varit en givande helg.
Kram Birgit

Bea sa...

Det var säkert lärorika dagar för er duktiga vävare. Nu får vi vi säkert njuta av ännu fler vackra vävar under vårens lopp :)
Kram /Bea

Barbro sa...

Så behändigt!

Det är säkert fiffigt bara man tar sig tid och använder det innan det glöms bort..

caisa sa...

Hej Birgitta ni såg väldigt koncentrerade ut på bilderna det måste ha varit både kul och jobbigt.Vill gärna se någon vävnota som du komponerat på webben.
Godnatt Kramisar Caisa

Evas Pyssel sa...

Nej men Birgitta....din vardag är väl inte grå. Den är ju fylld av fantastiska färger i fantastiska vävar.I lördags var jag nära att köpa flera säckar med klippta trasor á 25 kr . Jag blev så fruktansvärt sugen på att väva trasmattor. Men men.....min vävstuga måste röjas ur först och just nu ligger det snödrivor framför dörren. Härlig kurs du varit på. En kick förstår jag !! Kram Eva

Ruth sa...

Så herlig med kurs og andre likesinnede. Og hverdagen blir jo ikke grå når man har med seg så mye flott balast hjem. Skal bli spennende åse hva du får ut av det.

mellansystern sa...

Oj va trevligt det låter med eran kurs. jag fick ett vävprogram i julklapp, men känner att en kurs skulle sitta fint. Tyvärr vet jag inte var jag skall hitta ett nytt kurstillfälle.

Ha en trevlig vävdag

MVH Barbro

Skogslyckan sa...

Du verkar ha haft en lärorik och inspirerande helg! Kul att träffa likasinnade också kan jag tro.
Jag skall lägga in nyheter hela dagen, men passade på att stjäla mig en stunds bloggtid först!
Kram Pia

Marie//Tekla Maräng sa...

så spännande och lärorikt att få lära sig *vävteknik* med datans hjälp.
Vilken revolution att prov och ändra i datorn utan att behöva trä om och greja.
Kramar:)

Anonym sa...

Låter som en bra kurs =) Häftigt att kunna göra mönster till vävning på datorn! Tänk vilken utveckling. Ska tipsa svägerskan om att det finns.... men hon kanske redan har koll på det =)
kram Majsan

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Vad spännande det lät med den kursen,kul att kunna testa mönster o annat i datorn:)

Ha en trevlig vecka!

Kraam Jenny

India sa...

Ja nu vet du vad som gäller, du får skriva alla vävnotor i ditt program till vårt 3-års projekt.
Visste du att fröken Gunnel skrivit en C-uppsats i Uppsala:
Andersson, Gunnel En studie av hemväverskorna och vad de vävde åt Skaraborgs läns hemsslöjdsförening. heter den! Kram på dig!

Irenes tavlor sa...

Hej Birgitta, oj vad mycket vackert du vävt, känner mig lite hemma för jag har också vävt mycket men sen tog måleriet över, kul att du vill delta i min utlottning kram/Irene

Anonym sa...

Hej,
Va kul, jag ser allt två kompisar på en av dina bilder. Helga och Camilla. Har precis träffat dem för vi går på samma distanskurs i Vävning på Fornby.