tisdag 4 januari 2011

4 januari

Så har det gått några dagar på det
nya året.
Stora vita flingor har dansat runt hela dagen
och det har säkert kommit
mer än en decimeter.
Skönast att få hålla sej hemma och
inomhus.

Jag tänkte jag skulle presentera hela
kattfamiljen för er.

Först har vi Mamma katt -
Miss Ann
som ligger på sin favoplats
över elementet.

100_4614 

Miss Ann är född i Falköping där hon har har bott sina första månader,
innan hon fick flytta norr ut.

Därefter har vi Pappa katt -
Måns

100_4616 

Måns tycker om att ligga och sova och ladda
batterierna, så han kan sprida sina
gener hos alla honkatter häromkring.

Sedan har vi deras dotter -
Kattfröken Månsdotter

100_4597

Hon tycker också om att ligga ovanför elementen
där det är varmt och skönt.
Hon är liksom sin mamma väldigt duktig på
att fånga möss och fåglar (som inte är så bra).
Dessutom kommer hon gärna in med dem
levande och leker med dem.

Katterna är helt vanliga hus- eller bondkatter.
Miss Ann har nog något annat i sej också.

***

Idag har jag tagit ledigt från vävstugan.
Har varit till tätorten och veckohandlat m.m.
Men i morron ska jag pulsa iväg i snön till
vävstugan och väva vidare.

Hörs snart igen.

Tjingeling

10 kommentarer:

caisa sa...

Hej Birgitta vilka fina katter du har, Måns ser lite mäktig ut där han ligger.Tittar just på vädret det räcker med snö nu jag har skottat hela dagen.Jag har också varit till tätorten Väse och handlat idag. Hade ingen lust att åka in till Karlstad.
Ha det bra Kramisar Caisa

Mia sa...

En ståtlig och vacker kattfamilj du har hos dig. Månsdotter är ju en äkta vit skönhet (men med lite dårliga matvanor..). Så otroligt mycket du har hunnit väva, det är ju 300 m !! Otroligt mycket flotta vävar. Hoppas du har haft en skön ledig dag nu :)

Lilla Rummet sa...

God fortsättning vännen!
Hoppas nyårshelgen varit bra.
Vilka fina katter du har. Önskar själv att man kunde ha katt men jag är allergisk mot pälsdjur.
Vad mycket du har vävt under förra året enl förra inlägget....du är flitig i vävstolen.
Ha de gott och ha en fin trettonhelg.
Kram Britt

Snäckskalsdalen. sa...

God fortsättning på det här året!
Vilka goa små pissar, jag har en som sitter nästan på datorn just nu, dom har tråkigt på vintern och vill gärna vara med!
Agneta kram

Stina sa...

Härliga missar.
Här har det snöat som bara den idag. Nu får det väl räcka tycker jag.:-) Kram Stina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta.
Kul kommentar hos mig. Jag skrattade, så fyndigt tänkt, att vara frisk resen av ¨året, väldigt positivt tänkt.
Men vilka godingar du har där hemma, det är underbart med katter, jodå visst är de besvärliga också, det erkännes. Men hur skulle det gå utan huskatter.
Fint inlägg under med dina prestationer, helt sanslöst mycket i min ögon.
Ha en god fortsättning du också min vän.
Kram Zara

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Igen.
Alltså sanslöst skickligt gjort menar jag förstås.
Ha det bra.
Kram Zara

Anki sa...

Hej vännen & god fortsättning på det nya året!
Åh vilka fina kissemjauer, Måns var väl för go...man riktigt ser på honom vilken herre han är, hihi!
Jag har tre jag med och dom gillar oxå att sova...mm man skulle va katt, äta, bli lite kliad på magen och sova...sen börjar det om igen, haha!

Sköt om dig & goa kramen!

Unknown sa...

hej! vilka fina kissor du har! jag var tvungen att ta bort vår 16 åriga flicka, sissi, i höstas, så nu har vi bara hennes bror, simba, kvar, han faller dock av fort nu han åxå, så jag går omkring och är sååååå kattungesjuk!
jo, min tösabitar är såå duktiga, du vet hur det sägs; lata mammor får duktiga barn =)
kram
susanne

Synnøve. sa...

De är fina dina tre råttfångare :))
Kan det vara skogskatt i Miss Ann?

Gillar Månsdotter för hon är så vackert vit :))