torsdag 6 januari 2011

Årets första väv nerklippt

Eftersom det inte finns så mycket annat
att ta sej för en sådan här dag
så har det blivit vävstugan.

Vi är nämligen insnöade och kommer inte
någonstans idag.
Det har snöat ända sedan i tisdags nu.

100_4635

Jag vet inte om det syns att uppfartsvägen är
helt igensnöad. Vi har ca 300 m ner till
stora vägen.

Titta så fina formationer det blivit på
gärdsgården.
Det ser ut som mössor tycker jag.

100_4627

Den timrade vedboden är snötäckt.

100_4630

Liksom den lilla friggeboden

100_4632 

Jag tycker det ser så fint ut med snön på
taket och så syns fågelholken där.
Fåglarna har också sin matplats vid gaveln.

****

Nu har jag faktiskt 2 TOMMA vävstolar och det är något som jag ogillar.

Jag har vävt ner den svart/linfärgade ripslöparen.

100_4619

Det blev en rejäl rulle av väven.
Klippte itu den också, så nu väntar lite jobb framför teven.

100_4624

Jag tycker de blev så fina. Det kommer bild när jag fållat dem.

Jag vet i alla fall 2 personer som har väntat på dem och jag hoppas de blir glada.

Dessutom blir det några för hyllan.

***

Nu ska jag väva samma mönster fast i svart/lila och jag vet att det också kommer att bli snyggt.

Det kändes riktigt bra att få väva ripslöpare
efter alla gardiner och mattor.
Sedan har jag lite annat också på gång.

***

Ha det så gott nu i snövädret och
kör försiktigt på vintervägarna.

Hörs snart igen.

Tjingeling

 

30 kommentarer:

Marie sa...

Så vakkert vinterver det er hos deg :)

Ripsløparane er nydelege. eg har ein lilla og ein rød eg har kjøpt hos deg og dei er så fine :)

Evas Pyssel sa...

Vilka snygga ripslöpare !! Nu ska det bli spännande att se vad du sätter upp i de två tomma vävstolarna. Gu´ vad snö ni har fått nu !! Här har det inte snöat så mycket idag !! Kram och Natti ! //Eva

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här vävs det lika fint som vanligt, jättefina löpare du travat på hög. Hoppas plogbilen kommit så ni tar er fram, och så hoppas vi att det inte kommer mer snö. Du gjorde nog rätt som inte tog sprutan, jag har fortfarande värk i kroppen och en hemsk hosta. Det andra har gett med sig.
Trevlig helg
Varm kram
AnnaMaria

Malin sa...

Katterna är för fina, Måns är lite lik vår Uno fast vår är lite längre i pälsen. Och Månsdotter skulle jag kunna adoptera på stört så vacker är hon. Men vi ska inte ha ngn honkatt här, vår Gobi blev ju så till sig i trasorna när vi var kattvakt i två veckor åt Maja och det var rätt jobbigt att ha det så.
Blir du inte lite rädd när ni blir insnöade? Eller vet du att ni kommer fram med traktorn typ?
Hoppas att det sjunker undan litegrann iallafall även om det är vackert, kram malin

caisa sa...

Hej Birgitta. Vilka fina ripslöpare, du är för murvlig (karlskogauttryck) att få till fina saker jag ser verkligen fram emot att få sen den i lila. Ni är lika insnöade som vi, var nyss ute och grävde fram bilen 24 cm hade det kommit sen onsdag em. usch!!!
Nu ska jag sticka lite grand sen måste jag ut och skotta igen
Ha det bra Kramisar Caisa

Stina sa...

Vackert!
Du är så duktig på att jobba du.:-) Kram Stina

Roses & Angels sa...

SÅ mycket snö ni har. Tack för din hälsning och omtanken för mamma. Hon mår lite bättre men ja inte alls så bra som hon faktiskt borde. Man är så trött och orolig. Här har det varit +2 grader idag. Solen och lite takdropp. Är det för tidigt att hoppas på våren? ha en fin helg kram

Anonym sa...

Fina vinterbilder!
När jag läste om dina ripslöpare, så tänkte jag.... undrar var Birgitta gör av allt som hon väver.... men jag såg sen att du hade några på beställning =) Fantastiska arbeten!!
Ha en fin helg!
kram Majsan

Sjabbig men chic sa...

Men oj, det kallar jag insnöad! Här har det också snöat mycket ett tag men idag lugnade det ner sig lite.

Ha det finast!
Kram
lisa

Uttan sa...

Ja tänk vad snö det är inte klokt och det bara kommer mer å mer.Hoppas Du har skafferiet fyllt så Ni klarar Er i matväg nu när Ni e insnöade i stugan.Du måste ju äta också inte bara väva ;)
Men sååå fina ripslöpare. Spännande att se vad det blir nu.

Trevlig Helg!

Kramar!

Snäckskalsdalen. sa...

Avundas lite det där med att bli insnöad. En aning insnöad i alla fall, det är spännande med lite dramatik ibland om det inte blir värre än så. Och så är det ju så vackert.
Så fina löpare, underbar förgkombination och jag väntar på att få se nästa färgerna!
Agneta kram

C De-sign sa...

Så mycket snö.....det är mycket här också men du ser ut att ha snäppet mer...!!!!! Vackert är det allt! Jag ska försöka ta mig ut på en långpromenad med hunden..... broddar på!!!! Vackra löpare... ska bli spännande att se vad som kommer i vävstolarna härnäst! Ha en fin lördag! Kram fr C

Hanna sa...

Mycket snö och jätte fint du väver.
kram
Hanna

Maria sa...

Vackert med snön, men inte så kul att bli insnöad. Tur att du har vävstugan att gå till.

Gudrun sa...

Hej Birgitta!
Du är en riktigt GO vän. :) en av mina första bloggvänner.

Så vacker den är den svarta löparen, jag har sagt det förr, du är så otroligt snabb, duktig och kreativ.
Är vävstolarna fortfarande tomma? :)
Ha det gott.
Kram

Basilica sa...

Verkligen snyggt. Ny blogg för mig, nya idéer och nya tankar. Jag borde verkligen "ta mig i kragen" och väva ner min mattväv. Återkommer gärna hit.

Skaparglädje sa...

Du verkar ha lika mycket snö som jag, hoppas du har skottad gång till fram till vedboden.
Ripslöparen i svart/lila tror jag blir kanonsnygg.
Kram Anne-Lie

Gudrun sa...

Bra att du lyssnar på din kropp. Du verkar ju verkligen köra i 100.
Önskar dig en riktigt god natts sömn.
Kram

Monica sa...

Kära Birgitta, förstår att du inte är sysslolös. Men oj såååå vackra rislöparna blev! Du är allt en hejare på att arbeta med ditt hantverk. Hur skulle det vara om du ibland tog det liiiite lungt....Du MÅSTE vara rädd om Dig! Vi hörs.
Kram från mig.

Viola sa...

Dom två blir nog väldans glada...:) du här har det faktiskt regnat idag och varit plus, hoppas det tar på snötäcket, ha en skön söndag, kramen

Camilla sa...

Hej
Så mycket fint du har vävt! Tack för att du vill följa min blogg.
/Camilla

Bibban sa...

Ja, även om jag är trött på snön, så måste jag hålla med om att det är vackert. Kram och tack för krya på hälsningen, den gjorde susen
Kram Bibban

Sonja sa...

Her er det også tomt i vevstolen, men jeg har noe på gang. Har fått bestilling på to filleryer.Alltid spennende å begynne på noe nytt.
Gleder meg til å se hva du skal i gang med nå.
Koselig vinterstemning hos deg. Vi har også mye snø og vanskelige kjøreforhold. Men vi tar en tur på hytta i dag alikevel. Har fri i tre dager. Deilig å være på fjellet noen dager.
Ønsker deg en fin søndag.

Maria Thorbjörnsson sa...

Tog en tur bland dina hus och vävar..supersnyggt..var också inne och sa hej till dina katter..Katterna här hemma hälsar..ha det så gått..Maria

Stina sa...

Idag har det töat hela dagen. Bara för det så blir det säkert en meter snö och svinkallt snart igen.;-) Kram Stina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej min vän.
Tack så jättemycket för den värmande kommentaren. Det uppskattar jag verkligen.
Kul att du gillade blomsterbilderna, jag gillar dina snöbilder. Så fint det har bildats "mössor" på den fina gärdsgården.
Så duktig du är som redan har klippt ner ripsväven.
Som du vet så ta all den tid du behöver med min beställning, jag har inte bråttom, den som väntar på nåt gott.............du vet.
Det blir bra till våren,eller när du hinner.
Önskar dig en fin vecka.
Var rädd om dig också, önskar dig samma hälsning tillbaka.
Kram Zara

Sjabbig men chic sa...

Kikar in och önskar dig en fin dag goaste Birgitta!

Kramis Lisa

Atelje Vävarfinken sa...

Flitig som vanligt, snyggt mönster du har gjort, Det är tur att man har vävstolen att gå till mellan snöskottningarna, då har man kroppen uppmjukad hela tiden.
Jag har också snart "glahål" i min ena vävstol.
Ha det gott hälsar Mia

Vform sa...

Hej Birgitta och god fortsättning!
Jättefina löpare som vanligt :)
Trodde du haft så bråttom så bloggen din haft paus! Men då jag nu besöker dig ser jag att jag "missat" flere av dina senaste inlägg!
Det har inte kommit fram på min blogglista de senaste!
Hoppas det rättar till sig!
Ha en skön vecka, hoppas ni är framplogade nu :O)
Kram Vivan

Zandra sa...

Det jag sett hittills av löparna ser ju alldeles fantastiskt snyggt ut, ser fram emot en "helbild" :-)
Det jag har i åtanke för sommarens stora vävprojekt är faktiskt kuddtyg i bunden rosengång. Jag har tänkt utgå från de gamla slädtäckenas mönstrering för att få lite historiska vingslag i min väv, även om jag förnyar färgerna lite... Ska bli spännande då jag aldrig testat på den typen av konstvävnad förr, lite nervöst också vill jag lova!
/Zandra