torsdag 27 januari 2011

Fina Lila på gång

Hejsan svejsan!

Nu har jag varpat och förskedat och
dragit på ny varp i vävstolen.
Det känns bra, eftersom jag ogillar
tomma vävstolar.

Varpflätan var 14 m lång och hade
1528 trådar.

100_4696

Det syns inte hur mönstret blir förrän
jag kommit igång med vävningen.
Det tar några timmar innan jag är där.
Först ska det solvas och skedas.
Sedan ska det knytas fram och trampor
ska också till.

Men snart så är jag igång igen.

Jag kommer att solva varpen på 6 skaft
och knyta upp 6 trampor,
så jag kan variera i väven och få
flera olika mönster på den.

***

Återigen en vacker och kall vinterdag.
Vi får vara glada så länge det inte kommer
mer snö.

***

Hörs snart igen.

Tjingeling

25 kommentarer:

Gunn sa...

Så lekre farger! Det blir spennende og så når du får vevd dem. Men for en jobb det er.
Likte de du tok ned sist også fine farger. Det er så utrolig fint med slike vevde ripsløpere:)
Ha en fin kveld

Mor Tuta sa...

Du är snabb i vändningarna du, du tar väl kaffepaus ibland,*fniss*
Här är också en kall och fin kväll.
Ska väl sticka något varv på min vante s.s.
Kram Birgit

Gudrun sa...

Underbara färger, det skall bli spännande att se hur det blir.
Kram till dig.

linéa sa...

Hej, det var länge sedan jag hälsade på, men jag har inte glömt . :-) Ser att du har fullt upp med dina vackra vävar. :-)
Stor kram

Bonnfrua sa...

Vilken vacker varp! Du ligger då inte på latsidan.
Här är det kallt och dagen har varit skön med solsken, det var tom så att solen värmde lite!

Sonja sa...

Nydelige farger. Men litt av en jobb med alle de trådene. Jeg er akkurat ferdig med å tre mine 260 tråder. Synes det er helt greit.

Lykke til. Du gjør det nok snart ferdig.

Jannickes Hjemmekos sa...

Farger du garnet selv? Jøss, det må jeg si. Jeg skal forresten starte garnforretning og da skal jeg også selge vevegarn og renningstråd. Spennende tider... Ønsker deg en strålende helg. Klem fra meg

Snäckskalsdalen. sa...

O, vilken ljuvlig färg. Sofistikerad, skall bli spännande att se hur det ser ut i vävt tillstånd.
Agneta kram

Bea sa...

Hej vännen!
Flinka fingrar både skedar och träder snabbt en ny vävstol :)
Underbar färg, krokusens vår-lila :)
Kram /Bea

Rosenvante sa...

Hur i allsin dar kan du hålla reda på alla trådar och färger.

Anonym sa...

Du är då verkligen snabb att sätta upp nya vävar! Jag är lika imponerad varje gång. De här lila trådarna är jättevackra!
Ha en fin helg!
kram Majsan

Lilli sa...

Tänk, för några år sedan var det inte alls så vanligt att väva med lila färg. Men det är så jätteläckert! En av mina favoritfärger :) Har också gått vävdatautbildning; det är fantastiskt kul att kunna "rita" in solvnotor, trampuppknytningar och trampordningar och se hur hela inredningen ser ut! Och så kan man "sudda" och ändra och se hur det kommande tyget ser ut, t.o.m. tredimensionellt. Minns att jag lade en matta på golvet, i ett rum, i datorn. Då kunde man se hur mattan kom att se på golvet, innan den ens var vävd!

Marie//Tekla Maräng sa...

Så fina färger det är i den varpen skall bli spännande att se hur det blir när du börja väva.
Jo nog kliar det allt i mina odlingsfingrar men än ligger ju snön djup ett bra tag till.
Kramar:)

caisa sa...

Hej Birgitta Vilken färg!!!
Gjorde en ask i decoupage i lila igår den blir fin på din löpare.
Jag gillar lila
Har du fint väder här är så grått
och trist idag
ha en bra dag kramisar Caisa

Uttan sa...

Ja här gapar inte vävstolarna så länge.
Så spännande och vackra vårfärger.
Kul att se när Du kommit igång hur mönstret blir.

Ha en Go fredag kväll!
Kram!

Evas Pyssel sa...

Du är säkert redan igång med dessa vackra lila skapelser.
Här har också varit två vackra dagar. Det tackar man för !! Ha en jätteskön helg ! Kram Eva

Viola sa...

Vilka ljuvliga färger, ville titta inoch önsak skön helg, här bär det iväg till oslo imorgon, ha det gott, kram

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej! Men va´säger du har ni så kallt!
Ja, upp och nedvända världen! Ha en bra helg önskar jag D ig!
Carin

Ulla sa...

Nu är det slut på ledigheten kan man se! Läckert med lila, jag har ett och annat klädesplagg i lila nu förtiden. Kan det vara åldern? Trevlig helg och tack för posten!

Anonym sa...

Nydelig farge.
Nydelig bilde du har i headeren,
skikkelig sommerstemning.
Så kjekt du vil være med på min Give Away.
Lykke til.
Ønsker deg en fin helg, nyt den og kos deg masse.
Klem fra Mio

Stina sa...

Mmmm... härlig färg.:)
Kram Stina

India sa...

Det visste jag inte om Lena D. Men säg något du inte vet!
Blir säkert en jätte fin väv med alla dina trådar, avundas inte dig just nu eftersom min rygg strejkar. Jobbar bara 75 % men alla helger har jag haft i den här månaden. ska bli skönt när det är slut med helgtjänstgöringen i april. Ingen begriper hur mycket kraft det tar att köra iväg på helgen om så bara för någon timma.
Förresten.... kan inte du ta bort den där solrosen, den är fin men tar en evig tid att ladda ner var gång jag ska öppna din sida. Ta något mindre är du snäll!

Hanna sa...

Härlig färg.
kram
hanna

eWa sa...

Härlig varp, gillar lila och har det som favoritduk vid påsk eftersom jag ha lite svårt för gult. Ska bli kul att se de olika varianterna på mönstret :)

4U2 sa...

Vackert, om alla visste dock vad tid och tålamod det krävs!