tisdag 2 april 2013

April = Gräsmånad

Läste i bondepraktikan att april kallades
gräsmånad.
Var finns det gräset?

100_8050

Snötäcket är fortfarande tjockt, så det
tar sin tid innan vi ser något gräs.
Isen på sjön är en halv meter tjock.
Vattnet är så kallt, att det fryser i
pimpelhålen.

****

Tänkte jag skulle visa bilder på ett par
av trasmattorna av vävde tidigare.

100_8043

Denna mattan är vävd i tuskaft med en
mönsterrand i rosengång.

Och så vävde jag en matta i bara tuskaft.

100_8046

Det är lite svårt att få till rättvisa färger
på bilderna.

Jag är snart klar med gardinen nu. Valde att
väva den innan jag drog på ripsmattan.

****

100_8048 

Jag har verkligen firat en lugn och skön
påsk. Vädret har varit så fint med solsken
på dagarna, fast nätterna har varit kalla.
Har tagit ledigt från vävstugan och
laddat batterierna istället.
I söndags blev det en tur till Karlstad
för lite inköp.

Hörs snart igen.

Tjingeling

 

9 kommentarer:

Monica sa...

Ja, till och med här nere i söder har vi lite snö kvar... nätterna är kalla än!
Nu hoppas vi på VÅR!
Kram, Monica

Ruths datter sa...

Flotte matter og det var masse snø igjen hos deg. Snart vår nå.
Klem

Cecilia sa...

Ljusa, vackra mattor!
Jo, det är tokigt kallt och även om vi har mindre snö så är det inget gräs som ens tänker tanken att sticka upp ännu!Jag samlar ihop smält-och kondensvatten från taket i en hink och varje morgon är det en kaka is att hälla ut!

Evas Pyssel sa...

Jag håller med....var är gräset ?? Fast om jag ska vara rättvis så har snön smält på södersidan.
Vilka vackra mattor du har vävt. Älskar trasmattor . de passar så bra i mitt gamla hus.
Kram Eva

Sirpa sa...

Vilka fina mattor du har gjort! Här är nästan alla snö borta, nu väntar vi bara att gräset blir grönt!
Har en fin torsdag!
Kram Sirpa♥

Skaparglädje sa...

Hos mig är nästan all snö borta, så här ser vi gräset. Ligger bara några små plättar på en del ställen.
Kram från Anne-Lie!

Mia sa...

Ladda batterier och vårsol, vad härligt. Påsken har verkligen varit avkopplande iår.
Snön får vi inte gjort något med, det är bara att njuta vid husväggen. Man får trösta sig med att solen bryner bättre när den blir reflekterad i allt det vita :)

Irené sa...

Ja du... gräsmånaden få vi nog vänta på, men det känns ändå lite vår i luften! Kul att se dina trasmattor, den med små "rosetter" i gult och blått är så jättefin/ Kram Irené

MalinSj sa...

Fina mattor. Ni har mycket snö kvar ser jag. I Dalarna och här i Vallentuna har vi betydligt mindre men fortfarande kallt. Ha de bra kram Malin