fredag 5 april 2013

Gla´hål och gla´hålskaka nr 5

Nu har jag vävt klart gardinväven,
men jag väntar till i morron med nedklipp.
Den ser bra ut så än så länge och
färgerna blev milda och vackra.

100_8053

Det är första och sista metern som är
roligast att väva.
Däremellan är det bara en transportsträcka.
Då hinner jag planera kommande vävar.
Så nu är det dags att dra på ripsmattan.
Eftersom det är svårt att skifta mellan en
skir gardin och en hårt slagen ripsmatta,
så valde jag att väva klar gardinen först.

*****

GLA´HÅLSKAKA nr 5

MINA GODA SKORPMAZARINER

2 dl strösocker
200 gr smör
2 ägg
4 dl skorpmjöl
2 rivna bittermandlar

Sätt på ugnen på 225 grader

Smör och socker röres poröst.
De väl uppvispade äggen tillsättes
samt sist skorpmjölet och mandeln.
Alltsammans omröres väl och läggs med
sked i mellanstora pappersformar.
Strö på lite skivade nötter eller
strössel.
Gräddas i 225 grader ca 15 min. beroende
på formarnas storlek.

****

Jag tror det är omkring 55 år sedan
jag skrev in dessa kakor i min bok.
Ser ut så på handstilen.

*****

Liten har blivit stor – snart lika stor som
mamman.

100_8052

Vi kallar honom eller henne för “Smirre”
och nu är han 4 månader.
Nu har det blivit dags för honom att
utforska livet ute.
Men i snön syns han knappast.

*****

Som ni kanske har sett har jag infört
kommentarsgranskning och
ordverifiering
på grund av att jag fått massor av
anonyma kommentarer från utlandet.
Så nu får det vara så ett tag och så
får vi se om det tar slut på oönskade
kommentarer.
Jag vet att det är tråkigt med ordverifieringen,
men jag ser ingen annan utväg just nu.
Hoppas ni kan stå ut med det ett tag
och fortsätta skriva kommentarer hos mej.

****

Vintern håller i sej med kalla nätter och
soliga dagar. Det tar lite på snön vid väggarna,
så det kanske är hopp om vår till slut.

Jag hoppas, att alla får en skön och solig helg.

Hörs snart igen.
Kramisar

16 kommentarer:

MalinSj sa...

Dessa skorpor skall jag nog testa i helgen. Vad kommer härnäst i vävstolen för dig då? För mig går det lite långsammare men jag jobbar ju fortfarande också.Nu planerar jag sommar löpare i glesvarpad rips. En repris från tidigare men med andra färger. Bra present även att ge bort. Ha en skön helg. Kram Malin

caisa sa...

Hej när jag skulle släcka ned
kom rutan fram så jag måste testa
Ska baka imorgon.
Kramisar Caisa

Monica sa...

Så snabbt som du väver, så blir det ju kakor ofta!
Så tråkigt, att du har fått anonyma kommentarer från utlandet! Ja, snart vågar man ju inte blogga längre efter allt man hör...
Ha en skön helg, kram, Monica

Ruths datter sa...

Kjempeskjønne småpuser da. Kan tenke meg at de ikke suns i snøen. Ønsker deg en fin helg.
Klemz

Anonym sa...

Hej Birgitta,

jag önskar dej också en skön helg,nu hoppas jag at våren kommer snart och solen tar bort snöen så at jag kan arbetar lite i min nya trädgard.
kram Patricia

Skaparglädje sa...

Du bjuder på så många frestande recept när du har gla´hål.
Jag har också fått ett par mystiska kommentar vid ett tillfälle. Tråkigt när det blir så.
Kram!

maliz sa...

Tack för ett läckert bakrecept till.
Jag tror att jag också kommer att bli tvungen att införa kommentarsgranskning på min blogg, det kommer allt mer anonyma kommentarer som vill bara annonsera deras egna websidor.
Så jag förstår mycket väl varför du har ändrat kommentarfunktion och jag tror, det är inget problem att uttyda några sneda siffrar och bokstäver i framtiden.

Trevlig helg!
maliz

Mia sa...

Jag skulle så gärna haft dina skira gardiner i ina fönster, men 8 hela längder räknar jag med blir dyrt.. kan du ge mig ett prisförslag så jag kan börja spara? Dom är så himla vackra.
Och kakorna dina, yes, kommer baka dom idag.
Ha en fin helg :)

Sanna sa...

Det är ju gla'hål hos dig hela tiden! Har du turbo på din vävstol?
Lycka till med ripsmattan!
Kram Sanna

mormor sa...

Klart vi står ut med det- det viktigaste är att du skriver- lika roligt varje gång.
Ses nästa helg-Det ska verkligen bli roligt.
Kram Monika

charlotte sa...

Så fort du har vevd ned igjen! Husker godt de deilige mazarinene jeg brukte å kjøpe i Sverige, men hva er skorpmjöl?
God helg!
Klem fra Norge

Gunilla sa...

Hej Birgitta

Det är så jobbigt med anonyma kommentarer man vet ju inte om de för in några virusar på datorn.

Jag har hållit på att försöka få bort en ruta som kommer upp så fort jag gick in på min blogg. Det var reklam för en sida med recept. Jag hoppas att jag har fått bort den.

Du är så snabb med vävningen.
Jag började med mattor efter jul men jag har inte haft någon inspiration.
En matta har jag klar nu skall jag försöka komma på en färg kombination på en hallmatta vi har nytapetserat så jag tänkte att en lite matta där skulle bli bra.
Kanske jag har den färdig innan jul :o)

Här snöar det idag:o(

Ha det gott

Linneskåpslycka sa...

Låter gott med skorpor :)
Såå söta kissemissar du har )

Önskar dig en fin vecka:)
Kram Tina

Black Iris sa...

Jag har börjat baka en hel del sen jag slutade jobba så det är alltid roligt med nya recept.
Jag har läst hos många att de fått en massa anonyma kommentarer.. Peppar, peppar så har jag inte drabbats ännu..

Kram Maidi

eWa sa...

Tror jag ska prova att baka dina skorpor. Det verkar vara ett bra recept så dom ihop med en kopp kaffe och en spinnande katt...ja det är väl så gott det kan bli! Katten lånar jag av min son :) Den heter Jack och är 6 mån. Ha det gott, kram

Sirpa sa...

Gott recept!
Önskar dig en fin vecka!
Kram Sirpa♥