måndag 22 april 2013

Fullmatad med inspiration

Nu har jag varit iväg till Sundsvall och jag
har verkligen blivit fullmatad med inspiration.
Jag har träffat så många trevliga vävdamer och
haft så trevligt.
Dessutom var vi på en heldagsutflykt runt Ådalen
och så besökte vi Textilarkivet i Sollefteå.
Där såg vi så mycket fina textilier och vi fick
även känna och klämma på de nyare alstren.
Vilka lycka.

100_8113

Det fanns också mycket som var placerat bakom
glas och då fick man bara titta.

100_8131

Ett helt rum fyllt med grytlappar, som en
dam samlat på.

100_8201

2.000 grytlappar var det. Den ena finare
än den andra.

100_8198

Vi åt lunch på en fin restaurang som låg
ovanför slalombacken med fin utsikt över staden.

100_8179

Efter en god lunch åkte vi tillbaka till
Textilarkivet för att bli ännu mer matade
med fina textilier.

Då var den en man (Bertil Olsson) som visade
oss sina vävar.
Först en stor vepa i Finnväv.

100_8181

100_8182

En stor duk i munkabälte med hela
julevangeliet inplockat.
Det var en julduk, som säkert är 4 m lång.

100_8192

Klockan gick alldeles för fort och vi var
tvungna att kliva på bussen igen för
en vacker resa i Ådalen och över
Höga Kusten-bron.

100_8222

När vi kom tillbaka till Sundsvall hann vi
också titta in på en trasmattsutställning.

100_8232

100_8234

Därefter var det dags för kvällens middag.

Det var en fullspäckad dag, som jag
kommer att minnas länge.

Jag träffade flera bloggvänner och en hel del
som läser min blogg. Vad kul att få träffa er.

Hörs snart igen.

Tjingeling

 

8 kommentarer:

Eva-Lena sa...

Så trevligt du och andra vävare har haft det i Ångermanland.
Det är alltid trevligt med en resa.
Kram

mormor sa...

Ja, det var mycket trevligt att träffas igen:). Så fina kort du tagit från resan, jag ångrar nästan att jag inte var med på den. Men jag var ju på annat och man kan inte göra allt.
Det var en mycket intressant helg o rolig helg.
Vi ses igen nästa år, om inte Glimåkra.
Kram Monika.

caisa sa...

Hej Fina bilder förstår att du har ännu flera. Trasmattorna var ju läckra. Kramisar Caisa

Hantverkarglädje sa...

Det där låter riktigt, riktigt kul. Att få väskan fullproppad med inspiration att hämta hem och även få diskutera med likasinnade. Sånt kan man glädjas över länge.
Då och då får vi andra ta del av dina vackra vävar, inte så dumt det heller. Ha det gott.

Evas Pyssel sa...

Vilken härlig upplevelseresa du varit på . Den skulle jag också gillat. Tänka sig 2000 grytlappar !!! är det en matta med blomrankan ?? Jättefin hur som helst.
Kram Eva

BiZen sa...

Hej!
Härligt att få komma på utflykt tillsammans med dig! Så mycket fint och intressant ni hann se.
Kul med alla grytlapparna, tänk så många ideer det finns och har funnits genom åren. Bara att byta färg ger ju en helt annan grytlapp.
Vårkramar! //Birgit

Black Iris sa...

Härliga Norrland har du besökt och många fina utställningar.
En rolig tripp förstår jag..

Kram Maidi

Yvonne sa...

Vilka fantastiska vävnader du sett! Oj, vad mycket fint människor kan göra! Förstår att du är fullproppad med inspiration och idéer. Ha det så gott! Yvonne