tisdag 30 april 2013

Valborgsmässoafton

Som de flesta valborgsmässoaftnar så har även
årets varit kylig och blåsig.
Tyckte det var skönast att stanna hemma.
Såg på vädret, att det verkar som det ska bli
lite varmare och soligare nu.
Det kan behövas, så det torkar upp i markerna.

Jag vill dela med mej av lite fler bilder från
min resa till Sundsvall.

100_8204

Ett bottenvävstäcke monterat på skinn.

Knypplade hjärtan.

100_8169

En fin glesripsmatta som också fastnade.

100_8229

En selpinne utskuren i renhorn.
Samearbete.

100_8195

En broderad bonad med rolig text.
Tycker den är så bra!

100_8277

Nu har jag dragit på ny varp på den ena
vävstolen och även provvävt.
Det är återigen en gardin i tuskaft.
Känner för att väva med bara två trampor nu,
efter ripsmattan där jag hade 10 trampor.
Jag tycker det är roligt att väva gardiner.

I morron är sista dagen att posta deklarationen
och det måste jag göra, så jag får
skattepengar tillbaka till jul.

I söndags var jag på ytterligare ett årsmöte.
Denna gången i Gräsmark. Först fick vi
se textilierna i kyrkan. Det fanns mycket
fint och kyrkan var också vacker.
Därefter serverades nässelsoppa eller
grönsakssoppa med gott hembakt bröd.

Det var även en utställning av många
vävnader som vi fick se.

Nu hoppas jag att alla får en fin Första Maj
och att solen ska skina på oss.

Hörs snart.

Tjingeling

5 kommentarer:

Solvnotan sa...

Trevlig första maj på dig också. Här skiner solen, men kallt. Var ute och promenerade och tittade efter vårtecken, björkarna vill så gärna slå ut och har svällda knoppar, så om en vecka kanske det ser helt annorlunda ut. Ska sätta upp fler handdukar och disktrasor men måste ta hand om min trädgård först. Ha det nu så gott och tack för titten, alltid lika roligt att hälsa på hos dig och se vad fint du bjuder på. Kram från Lisbeth

MalinSj sa...

Många fina bilder du har från riksårsmötet. Det är kul för oss och få se lite vi som inte var med. Våren börjar även här att komma så smått, men valborgskvällen var väldigt kall. har varit lite hängig så jag har ej orkat knappt titta på vävarna, men det blir ju alltid till det bättre. Intressant att du har avsättning för alla gardiner och ripsmattor för de är ju väldigt vackra. Trevlig 1 maj och hoppas solen även lyser på er. Kram Malin

Monica sa...

Valborg här var också ganska kall och blåsig men idag är det ett strålande vårväder!
Glad första maj till dig!
Kram, Monica

Viola sa...

Vi hade en kall valborg men annars så är jag nöjd med vårvädret här på ostkusten vi har haft många soliga dagar :) ha en fin helg, kram

VIKTORIA sa...

Tack Birgitta! Helt rätt. Det går lite för fort oftast. Trevlig helg, Viktoria