fredag 22 mars 2013

Ny varp i vävstolen

Jag har hunnit få upp en väv i vävstolen
denna veckan.
Vet inte vart tiden tar vägen, men det är
så mycket annat på gång också.

100_8025

Det är en gardin med tomrör, så den blir
ganska gles.

100_8029

Jag tror den kommer att bli vårig och ljus
i fönstret.

Jag har varpat en ripsmatta också och den
hoppas jag få upp nästa vecka.
Jag tycker det är så tråkigt med vävstolar
som inte har någon varp i sej.

Det kanske inte är så bra att väva gardiner
och ripsmattor samtidigt.
Gardinen ska man inte alls slå hårt, utan
bara lite mjukt. Ripsmattan ska slås hårt
så den blir stadig.

****

Nu har vinnarna fått sina vinster och jag
lovade ju att visa vad som fanns i potten
denna gången.

100_8012

Det blev grytlappar och jag hoppas att de
kommer till användning och inte bara till lyst.

****

I morron är det dags för andra årsmötet på en
vecka. Denna gången är det Värmland-Dalsvävarnas årsmöte.

****

Nu vill jag önska alla en skön och härlig weekend.

Hörs snart igen.

Tjingeling

100_8027

16 kommentarer:

Hanna-Kristine sa...

Hej

Jag brukar lyssna på olika sorters musik. Hårdrock för mattor och jazz för vävar som inte ska slås så hårt. =)

Vilka härliga gardiner, jag får vårkänslor bara att att se dom.

Lycka till med den nya varpen, ska bli kul att se vilka färger och mönster det blir denna gången.

Hälsningar
Hanna-Kristine

Felix sa...

Tack för den vackra grytlappen! Den kom med posten i dag. :-)

Vårvinterhälsningar
Elisabet

Ruths datter sa...

Flott med den lyse matten. Ønsker deg en fin palmehelg.
Klemz

charlotte sa...

Nydelige gardiner, liker at de er så luftige. God helg!

Hantverkarglädje sa...

Den där gardinen ser alldeles fin ut. Alltså min smak som gillar när ljuset strilar in. Ha det bra där i vägen.

Monica sa...

Kul med vävda grytlappar! Det har jag aldrig provat!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram, Monica

Mette sa...

Hvor er det en fin opsætning med dine gardiner! Det er en flot effekt med farvede striber og tomme rør. Meget smukt!

eWa sa...

Gardinen blir säkert helt ljuvlig ! Grytlapparna är jättefina och vinnarna är säkert överlyckliga :)
Kram från Eva

India sa...

Jo jag var i Lena församlingshem, där jag jobbar, och tittade på utställningen som syföreningen gjort. Även lilla jag hade bidragit med lite saker. Ska visa min konst som jag hängt på väggarna i ett annat blogginlägg. Vi får höras en annan dag istället. I Påsk är jag söderut förhoppningsvis. Glad Påsk på dig och hoppas att haren kommer med lite ägg till dig också.

Black Iris sa...

De gardinerna kommer att bli härliga i fönstret.. Vad fiffigt med vävda grytlappar..

Kram Maidi

Mor Tuta sa...

De gardinerna blir fina, förresten är allt hemvävt fint och vackert, det är så mycket liv i de sakerna.
Önskar dig en fin påskvecka.
Vi väntar på det sjätte barnbarnet nu i dagarna.
Kram Birgit

Anonym sa...

Hej Birgitta! Vill också tacka för den fina vinsten. Vågar/vill nog inte använda den, mer än att den får hänga framme och vara fin! Så snygga gardiner du håller på med nu också! Riktigt våriga färger. Glas påsk önskar Yvonne i Skåne

Linneskåpslycka sa...

Önskar dig en trevlig påsk och skön långhelg:))

Kram

Viola sa...

HOS DIG LYSER FLITENS LAMPA SOM VANLIGT :) HÄRLIGT FÄRGVAL DU GJORT, HA EN FIN PÅSKHELG MED DE DINA, KRAM

Hanna sa...

Ville bara titta in och önska en Glad Påsk.
Kram
Hanna

Mia sa...

Så fina luftiga gardiner :)