söndag 10 mars 2013

DAGS FÖR GLA´HÅLSKAFFE

Nu go vänner är det dags för nästa
kafferep hos mej.
Jag har vävt ner min väv idag och det var
verkligen på tiden, såg att jag drog på
den i augusti.

100_7990

Nå´nstans i denna rullen ligger det en
vinst och väntar på en vinnare eller
kanske rentav två.

100_7994

Räknade ut att det var en hel massa
fållar att sy för hand.
Det blev lite blandad kompott i väven.

****

Så nu är det dags för kafferep och
här kommer Gla´hålskaka nr 3.

SILVIAKAKOR

4 ägg + 1 äggvita
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 dl kokande vatten
4 tsk bakpulver

Glasyr:
200 gr smör
3 dl strösocker
1 äggula
2 dl kokosflingor

Vispa ägg och socker pösigt.
Rör i mjölet.
Tillsätt kokande vatten.
Rör i bakpulvret efter vattnet.
Bre ut smeten på ett smort bakplåtspapper
i en stor långpanna.

Grädda 15 min. i 200 grader ugnsvärme.

Glasyr:
Smält smör och strösocker i en kastrull.
Dra kastrullen från värmen.
Rör i en äggula och kokosflingor.
Bred glasyren över kakan när den svalnat.
Skär kakan i lagom stora fyrkanter.

Detta är en lättgjord och supergod kaka.
Vill man göra en mindre kaka är det lätt
att bara ta halva mängden av allt
(utom äggulan).

****

Ni har väl inte missat att jag har utlottning
på något blått och flott.
Det är några dagar kvar tills jag drar
vinnaren.
Se förra inlägget.

****

Efter en kall natt –21 grader har vi haft en
strålande vacker vinterdag.
Vi har fortfarande mycket snö kvar och
ishalkan dröjer sej också kvar.

100_7986

Undrar vem som blir min 100000-e besökare?
Ser att det bara är drygt 100 kvar nu.
Ge dej gärna tillkänna för mej.

****

Hörs snart igen.

Tjingeling

17 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken vacker väv du gjort! Härlig färg, älskar blått.
Låter som det är en väldigt god kaka också.
Ha det så gott!
Kram Yvonne
http://yvonnespassioneradeliv.blogspot.se

Eva-Lena sa...

Den kakan smakar jag gärna!!
Kramar från Småland

Mia sa...

Vad kul, då blir det kakbak hos mig igen, tack,
hilsen besök 99913 :)

Evas Pyssel sa...

Vilken härlig rulle !! Vilken känsla att klippa ner när väven varit uppe ett tag. Silviakaka låter helt underbart. Synd att man inte kan sitta och fika hos dig i vävstugan !!
Kram Eva

Skaparglädje sa...

Flitig som vanlig i vävstolen. Oj, då jag har missat din utlottning. Går genast in och skriver en kommentar.
Kram!

Charlotte sa...

Recept på en klassisk kaka! Bara så god! Inget jag brukar göra här hemma utom i speciella fall, den försvinner i rasande fart.Urtjusiga löpare! Kram

Solvnotan sa...

Hej Birgitta. Nu är det inte långt kvar till 100.000 jag tror rent av att det nog händer idag. Så därför säger jag stort grattis till dig. Det är alltid trevligt att gå in på din blogg. Du är så positiv och glad , dessutom är du en kunnig och duktig väverska också. hipp, hipp hurra för dig.
Kramar från Lisbeth

Monica sa...

Vilken rolig idé, att ha kaffekalas var gång du tar ner en väv! Och det blir ju inte så ofta om dom sitter kvar från augusti tills nu...
Åh, vad jag hoppas på att vinna något blått och flott, mitt matrum går i blått Och en ny löpare på matbordet vore såå fint!
Håller alla tummar!
Kram, Monica
P.S. Jag har nu tvättat och manglat den löpare jag köpte av dig, 2 ggr, och den är lika fast och fin! Vilket fantastiskt gediget arbete du gjort! D.S.

heather sa...

just lovely as always!

Anonym sa...

How beautiful, you always weave the most lovely textiles.

maliz sa...

En till, sedan hade du 100.000 besökare men jag tror att jag redan nu kan lyckönska dig.
Ett stort GRATTIS ska du ha!
maliz

Solvnotan sa...

Ja, du Birgitta nu står det 100.000 besökare på din blogg. Jag har varit så nyfiken om det skulle slå om idag och å gjorde det så. Så stort grattis på dig.

Nu får det nog bli ett tårtrecept.
Kram från Lisbeth

Nästansjö vävförening sa...

100 000 Grattis!!! Linnea

Maria sa...

Känner igen receptet, men tror ungefär samma kaka har ett annat namn hos mig =)

Sirpa sa...

Hej Birgitta!
Vad fint du har gjort! Grattis till alla besökare!
Önskar dig en fin tisdag!
Kram Sirpa

Linneskåpslycka sa...

Den kakan är ju bara sååå god.. mums:)
Fint du gjort på bloggen , måste nog snart fixa lite där jag oxå;)

Önskar dig en fortsatt fin vecka:)
Kram Tina

MalinSj sa...

Stort GRATTIS till 100000 besökare, men du är själv en flitig följare och bra på att kommentera och berömma de flesta vävbloggar. Alla beundrar dig Birgitta. Ha en bra helg och hoppas ni inte får allt för kallt, men tyvärr ska kylan sitta i ett tag. Kram MalinSj