fredag 15 mars 2013

Gla´hål och dags för ny GLA´HÅLSKAKA

Äntligen gla´hål i den tråkiga ripsväven.

100_8010

På sista snutten av varpen bidde det en
kudde och där har jag gjort tvärtom med
färgerna.
Funderar på att staila till den lite med
något broderi på, men vet inte riktigt.

100_8009

Jag får fundera lite, men tar gärna emot
förslag på hur jag kan göra den lite roligare.

****

Då var det dags för GLA´HÅLSKAKA nr 4

Norsk blötekaka

1 dl smält smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 dl grädde
1 rågad msk kakao
2½ del vetemjöl
½ tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt och
blanda i de övriga ingredienserna sedan.

Grädda i ugn 175 grader ca ½ timme.

Gör en sås under tiden.

1 msk smält smör
1 dl grädde
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Koka såsen ca 2 min. (inte längre).

Vänd upp kakan och nagga den med en gaffel.
Häll på såsen,  som kommer att tränga
in i kakan.

En lättbakad, saftig och jättegod kaka.
Så nu njuter vi av den tillsammans med en
kopp kaffe.

*****

Jag håller på att varpa nästa ripsmatta.
Delar ju upp varpen i tre flätor. Jag vill inte
ha för tjocka eller breda flätor att dra på.
Så nu har jag två varpar som ska upp.

***

Vintern håller i sej och vi har väldigt kalla
nätter och soliga dagar.
Så vi har ingen vår i sikte hos oss ännu.

Önskar alla en fortsatt skön helg.

Hörs snart igen.

Tjingeling

16 kommentarer:

Nästansjö vävförening sa...

Du håller verkligen hög fart i stolarna men jag tackar för kakan å den ska jag bjuda på nästa gång jag har fikat på vävstugan. Hälsning Linnea

Eva-Lena sa...

Visst är det härligt när man äntligen kan klippa ser väver.
Men nog är det så spännande när man slår in de första inslagen i en ny väv och ser att allt är rätt solvat, skedat och att färgerna kommer till sin rätt.
Kramar från Småland

caisa sa...

Hej Birgitta. Det blir en snygg kudde, jag föreslår små rosetter
emellan en del av rutorna. Typ slarvtjäll.
Kramisar Caisa

Menageriet sa...

Hejsan!
Är ofta in och läser din blogg, men är dålig på att lämna kommentar. Det är så roligt och inspirerande att läsa om du väver och snart ska jag väl få upp och igång min vävstol också.
Men något konstigt händer varje gång jag går in på din blogg, så kommer det upp en ruta med den här texten: Användarnamn och lösenord efterfrågas av http://frujacobsen.blogg.se. Platsen meddelar: ”Login Required”
Märkligt? Får inte upp det någon annanstans, så det hör nog ihop med din blogg.
Dessutom blev jag väldigt nyfiken på hur Du gör sen när du ska ta ner den dubbla längden på varpan? Fick man höra något nytt!
Önskar Dig en fin helg!

Monica sa...

Jag bakar ibland en kaka liknande din, men med en chokladsås, som man häller över istället! Den är också jättegod!
Ha en fin helg, kram, Monica

Mia sa...

En kudde blir fint. Jag tycker om din väv som den är. Kanske du kan sy en kudde i matchande färg vid sidan av. Och tack, nu vet jag vad jag ska baka idag, gillar dina glad'hålskakor :)

Skaparglädje sa...

Redan Gla´hål igen. Jag bakade Silviakakanhäromdagen, receptet som du delade med dig av förra veckan. Jättegod blev den.
Kram!

India sa...

Har varit på Lions loppis idag o fyndat, 2 skyttlar och 2 spännare för summa sumarum 50 kr. Fynd eller hur ! Har plockat in ett lass ved i eftermiddag så nu kan jag inte lyfta armarna, går knappast att väva med händerna vid knäna!!! F-n vad trött jag blir på det här ! Kramisar.

Felix sa...

Kudden kommer att bli jättefin! Varför inte en stor rejäl garntofs i varje hörn? Och om du har så att det räcker till en matchande kudde med andra sidan ut så skulle det vara snyggt!

Nu håller jag tummarna... ;-)

Vårvinterhälsningar
Elisabet

Sirpa sa...

Hej! Fint det blir här!
Hoppas du får njuta solen också! Har en skön söndag!
Kram Sirpa

nattugglan sa...

Va mycket fint du väver..o kudden den blir fin!! kakreceptet tackar jag för..den skall prövas nån dag!!ha en bra söndag!

Anonym sa...

It is these components, not flavor or nutritional value that provide the body with medicinal benefits for
long-term health. Lifestyle changes such as being more physically active and losing excess weight are very important too.
In other words, it has extended its functionality far beyond the notion of a blog.


Here is my blog post thuc pham chuc nang

Hamrånge slöjdare sa...

Alla vävar du gör blir ju så fina!
Kakan verkar så läcker, tror jag ska göra den nästa gång det är min tur att bjuda på soppa och kaka på vår vävning. Ska prova en gång först och se att jag klarar av den.
Kram från Mona

eWa sa...

Så roligt - gladhål igen ! Du är så himla snabb :) En kaka att fira med är ju aldrig fel, blir lite sugen..
Ha det fint, kram Eva

charlotte sa...

Tror det kan bli tøft med litt broderi - er spent på hva du finner på!

Anni sa...

Nu var det länge sedan jag kikade in på dina fina vävar, ser till min glädje att du fortfarande håller igång! Hoppas att allt är bra!

Jag tycker att du ska sätta ett litet litet rött stygn i de vita rutorna, inte i alla utan lite här och där ;-)