tisdag 12 mars 2013

Ny varpfläta

Idag har jag varpat till gardiner.
Har gjort en ny randning, hoppas den blir fin.

100_7995

För det mesta varpar jag halv bredd och
dubbel längd. Så det är bara halva
gardinen på bilden.
Jag har två skäl till min varpa, ett uppe
och ett där nere.
Jag tycker jag sparar mycket tid när jag
inte behöver göra så många färgbyten.

100_8004

På eftermiddagen vävde jag en liten bit
på den vita och blå ripsmattan.
Vill ju bli klar med den också.
Jag har ritat några nya mönster till
ripsmattor och ska varpa dem också nu.
Har tänkt varpa på fm och väva på em.

Ute yr det lite små snöflingor i luften.
Hoppas att det inte kommer så mycket snö.
Jag vill ju ha vår nu, men såg på 10-dygns-
prognosen att det ska komma snö nästa vecka.

****

Har du inte anmält dej till min utlottning,
så har du fortfarande några dagar på dej.

Hörs snart igen.

Tjingeling

14 kommentarer:

Eva-Lena sa...

Ja, så gör jag också, varpar dubbel längd o halva bredden när jag ska ha en liksidig väv.
Jag har vävt en ripsduk, efter att ha solvat om o skeda om vissa ränder först. Var lite seg i huvudet o snabb med solvningen, så är det vissa dagar!!
Så fina färger i varpflätan, jag ser fram mot att få se en bit vävt i både gardin och ripsmattan.
kramar från Småland

Snäckskalsdalen. sa...

Uj, det var farligt vackert! Mina absoluta favoritfärger i en fullständig harmoni, så otroligt läckert. Synd jag inte har mitt gamla hus kvar, dom hade suttit som en smäck där. Mmmmm. Ibland längtar jag tillbaka till urgamla huset även om det är bekvämt med nytt.....
Agneta kram

Monica sa...

Ja, om vävning uttalar jag mig inte, för där begriper jag ingenting...
Men färgerna i den nya väven ser så läckert vårliga ut, det kan jag se!
Hoppas på lite värme i hela Sverige snart!
Vårkram, Monica

Solvnotan sa...

Det var väl lustigt. I morse när jag låg och mornade mig så tänkte jag just på att man kan ju faktiskt spara en mass möda på att varpa dubbelt så långt och hälften så brett om man ska randa på längden, men så tänkte jag på skälet och s å kommer du med lösningen. Himla bra
Fina färger på randningen, ser härligt vårligt ut. Det snöar även på slätten idag. Kram från Lisbeth

Anonym sa...

Beautiful colors. Looking forward to seeing the finished curtains.

Vform sa...

Hej!
Vad fint du varpat och vilka vackra färger!!
Jag håller på och varpar till en lilarandig löpare på kursen just nu!
Men vi är ju flera som ska samsas om den! Visar senare!
I och med gurkhusen är i gång så blir det inte mycket kursande för min del ... den är nämligen månd. förm. mellan 9.30-12!
Nu ska jag gå in och anmäla mig till din utlottning !!
Vi har kallt och klart väder .... förutom i går ... snöstorm!!!
Ha en fin fortsättning på veckan!
KRAM ♥

maliz sa...

Javisst blir den fin, din ny vävnad!
Ja vill också äntligen har vår men det snöar sedan fyra dagar här i Tyskland och är mycket kallt igen. I natt var det -8 grad men på dagtid har vi plusgrader och solen skiner.
Hälsningar
maliz

Hamrånge slöjdare sa...

Härliga färger i din varp.
Jag tycker om milda färger. Fast ibland kan det ju vara roligt med skarpa färger också. Vi fick lite snö igår, kallt har vi hela tiden, blir inte över nollstrecket. I dag skiner solen men kylan sitter i.
Kram från Mona

Skaparglädje sa...

Den nya gardinväven kommer med all sannolikhet bli jättefin. Man ser ju färgerna på varpan.
Idag har jag bakat Silviakaka, receptet som du delade med dig när du hade glahål. De blev jättegoda.

msvos sa...

What a beautiful stripe sequence! Can't wait to see the finished project!
Laurie Mrvos
Indiana, USA

Sirpa sa...

Hej! Vilken härlig färg! Själv har jag spenderat dagen i mitt solig kök bland blommorna som fick ny jord osv.
Har en mysig kväll!
Kram Srpa

Felix sa...

Du väver så mycket vackert! Ser att jag har missat din tävling när jag har varit sjuk, så jag hastar dit, för en så fin tävling vill man ju vara med i!

Vårvinterhälsningar
Elisabet

KataM sa...

Det här var ju intressant. Jag har också två skäl till min varpa, men har inte förstått poängen. Så jag har bara använt det ena. Tror du att du skulle kunna förklara...?

Katarina

Anonym sa...

Hej
Undrar om du även gör varp till trasmattor,
söker varp med flera färger i trådarna
om du gör vad kostar det?
Hälsningar
Kina