torsdag 25 mars 2010

Vävning och gråväder

Hej på er!

Vädret har ändrat sej nu
och det är plusgrader
och takdropp.

Det känns som jag inte hinner med
allt jag vill göra.
Det har blivit dåligt med tid i
vävstugan
denna veckan.
Vi har röjt ur allt i sovrummet,
för lite uppfräschning där.
Ska bli ny matta och
nya tapeter
samt nya garderober.

Jag har i alla fall vävt halva ripsmattan nu.

100_3031

Som alltid så blir färgerna fel när jag fotar.
Jag får försöka ta bättre foton
när den är klar.

100_3033

Men bilderna ger ändå en uppfattning om
hur det kommer att bli.

*****

Sedan har min hemliga vän skickat ett
brev med en fin
dekoration att sätta på
sjalen till mej.
Många tack för den, jag blev så glad.
Alltid roligt att få trevlig post.

100_3034

Idag är det Jungfru Maria bebådelsedag
eller som vi säjer vårfrudagen eller
våffeldagen.

våffla 

Visst ser det gott ut.
Men idag åt vi våra våfflor med
vaniljglass.

******

Nu hoppas jag att alla får en
mysig torsdagskväll
och en skön fredag.

Kramisar Birgitta

 

47 kommentarer:

Bloggarmorsan sa...

Hej!
Vad fin mattan blir med den orangea kanten som pricken över i!
Vi satsar på våffelätning som fredagsmys imorgon..... Ska bli smaskigt!
Kramkram HElena

Sussi sa...

Jag blir så glad över din bild med de röda varptrådarna.

Stina sa...

Duktiga du!
Här var det mysigt och gott.

Ja, vi är sällan oense faktiskt. Ligger inte till vår natur, eller så har vi nåt fel. Det är möjligt. haha...Kramis

Gudrun sa...

Så snygg den blir ripsmattan. Tänk att det är våffeldagen, åhh så gott.
Här blir det inte våfflor idag men får nog göra en sats till helgen.

Ha en fin dag.
Kram

Annelis hantverk sa...

Så snygg ripsmattan blir! Härligt när det blir plusgrader och vintern börjar ge med sig. Här har det snöat litet till idag. Våfflor med sylt och grädde är ju så otroligt gott!
Ha en skön kväll!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Våfflor som är så gott, det blev inga här idag. Fin matta, den kommer och bli grann på golvet. Hoppas nu på sol och värme under helgen, jag har planterat penséer ute på trappan. Får ta in om det blir kalla nätter.
Stor kram
AnnaMaria

Fånga dagen sa...

Hej Birgitta!

JAg tycker nog att den där mattan ser otroligt vacker ut, kamerafel eller ej.
Ja men det blir väl kul att få lite nytt i sovrummet.
Här har käkats våfflor med drottningssylt som jag fick snabbkoka idag, tur man har bär i frysen.

Ha en skön kväll
Kram på dig
Lena

Evatina-beth sa...

Jättefin matta! Vi har också ätit våfflor idag.

Bestemor Drillo sa...

Som vanlig viser du oss en nydelig matte!!
Vaflene ser også nydelige ut!!
Nyt kvelden ;)) Klem fra bestemor!!

Uttan sa...

Ååå Jag vill också ha våfflor....
Men inget våffel järn = inga våfflor.

Mattan blir verkligen jätte fin!

Hemlig vän såååå mysigt!!!!

Kram!

Roses & Angels sa...

underbart med hemlig vän som man får presenter av! WOW. Å våfflor mm det åt vi igår. Vi får hoppas att det bli kul i norr. Hoppas bara att det inte är för kallt. tack gulliga. Ha det bra söta du kram

Mor Tuta sa...

Det blev våfflor här också i dag.
Kul att fräscha upp lite hemma ibland, men det gör sej ju inte självt så det blir ju kanske något annat som får "stryka på foten".
Men jag tycker du jobbar på snabbt ändå i väven.
Ha det gott. Kram Birgit

Havfruen sa...

Det er grått hos meg også i dag. Regner sildrer ned...
Så fin gave du fikk:) Morsomt:)
Vafler er kjempegodt!!
Ha en flott torsdagskveld du også, klem fra meg:)

Vform sa...

Tänkte grädda våfflor idag ... men maten stod redan på bordet när jag kom hem ;-) Det vara bara att tacka och äta!
Mattan blir ju jättefin! Så duktig du är! Vilka fina arbeten du kan göra!
Jag är så glad att du vill vara med i min tävling :)
Ha en skön helg utan måsten!
Kram Vivan

Lobben sa...

Jag tycker mattan ser ut att bli jättefin.

Rosenvante sa...

Den kommer att bli så fin.
Vi hoppade våfflorna idag, kanske i helgen i stället om vi blir sugna.
Så jobbig att flytta bort och riva ner och bo på en byggarbetsplats, men så kul att få fint och nytt. Hoppas ni blir nöjda med rummet sen när det är klart.
Trevlig kväll till dig också.

Skaparglädje sa...

Vi har haft härligt vårväder i ett par dagar nu. Idag har vi haft +13 grader ut och strålande sol.
Nu vill man bara vara ute och njuta!
Kram Anne-Lie

Ulla sa...

Våfflor blev det här också. Det var fint med effektränderna i mattan.

charlotte sa...

Jeg liker matta kjempegodt, det er veldig fint og vårlig med de gule mønsterelementene.

Ninne sa...

Vilka vävnader du gör. Har själv vävt för ett antal år sen. men nu är det inte ngt handarbete alls på gång. Vet inte varför jag tappat all kontakt med dem. Jag är ju "tidig"40talare, så jag är också en av de där, som inte förstår hur jag en gång hann med att jobba också.
Jag kopplar in de på följ. så återkommer jag o läser dina inlägg för jag tycker du verkar intressant. Mycket kul hittar man här på bloggen.
Tack för denna titt- det blir fler NÄR jag hinner??
Kramisar fr Ninne

Mia sa...

Tusan! Jag bommade våffeldagen! Alla torsdagar ellers i året är det pannkakor på bordet och just idag, blev det pasta, ännu längre bort från våffelsmeten alltså. Typiskt, det blir ingen ordning på någonting ..det får bli våfflor i helgen.
Men hos dig är det blivit ordning alltså, och mattan blir fin, egentligen skönt och sunt att höra att det inte går fort för dig. Jag tycker nog fortfarande du väver i racertempo.
Ha det fint :)

Vita rosor och förgätmigej sa...

Jag är så sugen på att prova på att väva... Det finns en liten vävstuga i vår by som jag går förbi nästan varje dag när jag är ute på promenad. Hmmmm, man kanske skulle... Det är bara tiden det sitter fast i just nu.
Kram/ Anna

Ruths datter sa...

Ser du koser deg med fin vevnad og vafler. Skal lage vafler i morgen tror jeg.
Klem

Grön Iris sa...

Spännande med sovrummet. Kul med en förändring!

Tack för upplysningen om vantarna!

Vilken härlig tripp du haft tilll dina barnbarn. Och du vi åt också våfflor igår med gladd. Mums!

En skön fredag till dig!

Kram Linda

Viola sa...

Inte blev det någon våffla igår, är ju ensam hemma och då känns det som det kvittar men ska nog bjuda hit ungarna i helgen och då åker våffeljärnet fram, vilken fin gåva du fick, önskar en skön helg med vårvärme, KRAM

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va festligt, vi åt också våfflorna med vaniljglass. Det var toppen, mkt godare än grädde, skall bli min melodi. Till det blev det hjortronsylt.
Du är verkligen kreativ i ditt skapande, skulle vara kul att få titta in till din vävstuga men det är ju lite långt bort. Få titta och känna... Ha en bra helg önskar
Carin

Synnøve. sa...

Goförmiddag.
Din matta får fina färger tycker jag.
Det är inte lätt att få rätta färger när man tar bilder.
Men de där färgerna gillar jag.

Härligt med en gåva i posten så där.
Man blir så glad.

Våren ja...
Näe inte här. Det har snöat lite till. Det är grått och vitt ute. Vill ha lite vårblommor i rabatten men det kommer inte ännu.
Men snart. Hoppas jag.

Ha det gott min vän.
Kram Synnöve.

Lilla Rummet sa...

Vilken gullig hemlig vän du har.
Vad fin din matta blir, du väver otroligt snabbt.
Igår blev det våfflor, grädde och sylt....så gott.
Önskar dig en skön helg.
Kram Britt

Hanna sa...

jätte fint.
åh så gott det ser ut med våfflor.
kram
hanna

Monica sa...

Mattan ser ut att bli jättefin! Men det anade man redan då man såg garnet!
Ha en skön helg, kram, Monica

Janne i Fagerlia sa...

Hei Birgitta! Synes du bruker fine fargesammensetninger i veven din. Dette blir fine ripsmatter.

Har spist vafler i dag jeg også. Siden dette var siste skoledag før påskeferien avsluttet vi med et vaffelmåltid både for store og små.
Meget populært.

Ønsker deg en riktig god og avslappende påskeferie.

Annika sa...

Vacker blir den mattan din.... ha det så gôtt i helgen Birgitta.. Kram Annika

Jorun sa...

For en nydelig matte du vever...
Og de vafflene så gode ut.

Tulip sa...

Synes matten blir nydelig. Fargene flotte:))

Håper du får en fin helg!

klem

Lauras gård sa...

Vilka härliga färger det är i rispmattan! Roligt att göra om lite hemma. Det blir ju så fräscht med nya tapeter och golv. Då förstår jag att ni har att göra.

Jag är ingen storshoppare i vanliga fall. Men nu var det mycket som skulle handlas och då det var bra erbjudanden får man passa på. Men över halva lönen rök på en dag... Trevlig helg! Kram Stina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta.
Ha,ha, vad kul du skrev, jo precis så är det nog, när jag har hunnit i kapp modet så är det redan gammalt.
Men så vackert du har vävt du har varpat i olika nyanser.
Jättesnyggt.
Och viken gullig vän du har.
inte dumt att ha vänner som ger bort saker.
Man måste gratulera, du är värd vart enda dugg.
Ha en fin helg.
Kram Zara

Vit som snö sa...

Tack snälla, jaa visst blev det min dag med vinvinst, tulpanbukett o fiiiina presenter:)))
Den ripsmattan blir såå vacker, det är härligt att se allt du skapar fram!
Ha en fin helg!
Kram Cilla

Märta sa...

O vad mycket fint du gör i dina vävstolar!
Vill bara titta in och önska dig en härlig vårhelg!
Ha det så gott!
Märta

Sjabbig men chic sa...

Oj, vilken fin matta Birgitta! Och våfflor med glass... mmmm...

Kram lisa

Maria Thorbjörnsson sa...

Va härligt med en hemlig vän..som skickar så vackra smycken till dej..missade våffeldagen gjorde jag men får väl ta det en annan dag..Må så gått..Maria

Susanne sa...

Hej..Så roligt att du kikade in hos mig och att du trivdes,,Jag har nog varit här nån gång tror jag men inte kikat så mycket så nu skall jag göra det tänkte jag..Önskar dig en fortsatt skön dag..Susanne i Fare

Lilli sa...

Snygga färgkombinationer i ripsmattan (även om fotot inte återger de riktigt rätta färgerna, som du säger). Brukar du behålla varp i den vävstol där du väver ripsmattorna och knyta i nya varpen? Eller tycker du att kanske att det är för många trådar att knyta i? Rips är har ju så tät varp. Har du samma bredd på dina mattor eller väver du olika bredder?
Ha en bra helg :)

STRIKKEMOR(O) sa...

Mattan ser veldig fin ut, flotte fargar!

C De-sign sa...

Jag har fått ditt mail...och i morgon ska jag posta alla vinster...tiden har inte räckt till.... så det blir ibland! Önskar dig en fortsatt skön helg! Kram fr C

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Vad fin mattan blir!
Hoppas du visar oss bilder på ditt sovrum sen när ni är klara med det:)

Ha en fortsatt trevlig helg Vännen!

Kraam Jenny

Sonja sa...

Tusen takk for koselig gebursdagshilsen. De vaflene så veldig gode ut. Jeg hørte på radioen den dagen at det var vaffeldag. Har aldri hørt om det før. Dere er flinkere i Sverige enn vi er, til å holde rede på forskjellige merkedager dager.
Ha en fin påske.
Klem

Maria sa...

kul med lite husfix! Det brukar pigga upp på våren.