onsdag 17 mars 2010

Provvävt

Hej allesammans

I morse hade det kommit lite snö och
idag har det varit mulet,
men milt.

Jag har solvat klart ripsmattan och
knutit fram
och provvävt.

100_3018

Jag brukar göra en provbit först,
för att se att allt är rätt
och att det blir som jag tänkt mej.
Färgerna blir aldrig riktigt bra när man fotar.

Jag är nöjd med resultatet, så nu är det bara
att börja på första ripsmattan, som
ska bli 3.5 m.

Det kommer bättre bild när jag kommit
igång med mattan.

***

Önskar alla en fortsatt trevlig vecka.

Kramisar Birgitta

 

50 kommentarer:

Ingela sa...

Vilka underbara färger! Det ser så roligt ut man kan inte bli annat än sugen!

Anonym sa...

Åh Birgitta, så härliga härliga färger.I dag var det första gången jag arbetat lite i min trädgård varluften är så bra.

kramis Patricia

Fånga dagen sa...

Som jag ser det så var det otroligt härliga färger i den mattan. Men något annat hade jag inte förväntat mig när det är du som väver.
Ha en skön kväll nu
Kram Lena

Mor Tuta sa...

Duktiga du som är i gång igen med ny väv. Det gör sej ju inte självt innan du sitter i vävstolen igen.
Ett stort tack för grytlapparna som kom idag, jag är sååå glad för dom.
Kram Birgit

Stina sa...

Tack snälla och duktiga Väv-Berta.;-) Puss och kram Stina

Havfruen sa...

Dette så jo bra ut Birgitta:) Flotte farger.
Mildt hos oss også, deilig.
Flott kveld videre, klem fra meg:)

Stubbetufsa sa...

Ripsmatten ser nydelig ut for mine øyne!
Ha det bra!

Ulla sa...

Oj, vad snyggt det blir och farten är den samma ser jag!

Rosenvante sa...

Vadå bättre bild, den är ju jättefin. Fast jag vet, det blir aldrig rätt färg när man fotar med blixt.
Vi fick också lite snö idag.

Synnøve. sa...

Härliga färger rakt igenom säger jag bara.
Skulle gärna prova på att väva, men vart sjutton ska man vända sig?
Kramen Synnöve.

Anonym sa...

Hej Birgitta! Vilka härliga färger. Blir nog en vacker matta. Kul att du vill vara med och tävla hos mig. Kram Sofia

Skaparglädje sa...

Jättefina färger i ripsmattan. Vem hjälper dig att dra på alla dina vävar?
Jag har 15 cm kvar att väva på min matta nu orkade inte väva klart idag.
/kram Anne-Lie

Vit som snö sa...

Lovely! Färgerna ser samstämda och fina ut!!!
Kram Cilla

Roses & Angels sa...

Hej! Det har kommit lite ny snö här med suck. Ja vi ska åka jag och Pia, det kommer säkert att vara jätte kul, men som du säger, inte kan man vara med på allt. Å att träffa barn och barnbarn är också jätte kul säkert.:-) Ha det bra nu tillsammans kram

Annelis hantverk sa...

Här kommer det bara mera snö och mycket snö har vi från tidigare. Snygg blir mattan!
Ha det så bra!

Bea sa...

Oj, så flitig du är! Full av beundran och jag förstår inte hur du hinner med allt!?
Vackra färger på mattan.
Kram /Bea

charlotte sa...

Matta blir kjempefin, du har valgt skikkelig spreke farger.

Babsan sa...

åh, så fint!

Majsan sa...

Hamnade här hos dig av en tillfällighet. Vilka alster!! Jag är verkligen imponerad. Underbara färger på ripsmattan!
Är själv på gång att börja väva... har en duktig svägerska som pushar på =)
Hoppas att det är ok att jag länkar hit till dig.
Kram
Majsan

Viola sa...

Underbar matt du vävt, ljuvliga färger ihop, vi har haft samma väder som du, kramen

Mia sa...

vädrets makter rår vi inte på så man får ta det man får..kallare idag och mindre sol..den provbiten ser jättefin ut, tycker om kontraster så blått och orange blir säkert helstiligt :)

Monica sa...

Oj, vad du är energisk! Och vackert ser det ut att bli. Och som sagt, en ripslöpare i de färgerna, skulle jag vilja ha...
Kram, Monica

Ruth Bernssen Bø sa...

Dette blir fint, fargane passer akkurat for meg.

Ha ein fin dag.

Helena sa...

Härliga färgkombinationer!
Jag gjorde som du tyckte och bytte bild i min header....;-)
Ha en trevlig torsdag!
Kram HElena

Annika sa...

Hej Birgitta.... nu äntligen har jag tid för lite bloggande... semester.... är ju o kollar runt annars också men tar mig inte alltid tid till att kommentera... vilka underbart läckra mattor du håller på med.... kanonfina.... vad du ligger i .... jag har börjat nu med gamla vanliga trasmattor jag..... i brunt o grönt blir den första.... ska försöka få till några som ongera ska få.... till bruk i framtiden.... men i vår vävstuga har man stängt av värmen redan å 12 grader ä liiite kallt så det blir till att ta på kalsonger o tröja nästa gång... ha en skööön helg.. Kram Annika

VIKTORIA sa...

Hej, tack. Intressant. Mattan är liksom tvärtom på baksidan så jag bara utgick från att det var dubbelbindning. Jag vill gärna veta mer om skillnaderna i teknik. Har du någon hjälp?
Fina gåsögon i stora vävstolen!
Vi hörs,
Viktoria
ps. Den lilla i nedre högra hörnet är ja också nyfiken på tekniken. Vet du? Närmare bilder kommer med tid och stund.

Ulla sa...

Hoppas du får en bra resa och att allt finns du ska ha. Jag brukar också åka söderut till Ullervad. Jag får vinka när du åker förbi här!

Marie//Tekla Maräng sa...

Härliga färger!
Hoppas att du hittar våren på din lilla resa söderut.
Kramar Marie:)

Mycket annat & lite betong sa...

Den blir superfin!

Hälsningar Agneta

Lilla Rummet sa...

Vilka härliga färger det blir.
Mattan med gåsögon som du har i stora vävstolen är kanonsnygg.
Ha nu beställt två sommarmattor till köket av samma som vävde julmattan. Ska bli kul att se resultatet.
Här snöade det igår tillfälligt på morgonen men sedan kom solen fram och det blev en jättefin dag.
Ha de gott
Kram Britt

Lotta-livets väv sa...

Du....vilken underbar ripsmatta....det riktigt sprakar vår om den.....man blir jätteglad....Jag är ju en "färgperson" som behöver färg för att må bra. Vackra vita miljöer tittar jag gärna på, men hemma behöver jag färg...inte en massa skrikiga.....men färg!
Vilken tur du hade! Som vann väska du ville vinna! Grattis, grattis och vad trevligt att det kom en vinst till just dig!
Kram, kram
/Lotta

Bonnfrua sa...

Måste instämma i kören av kommenterare: Mattat blir verkligen vacker!!!!
Kram

Jorun sa...

Virkelig nydelige farger på denne!

Anki sa...

Så snyggt vännen! Vad du håller på, du är helt otrolig du!
Önskar dig en mysig helg!

Kram kram!

Märta sa...

Vilka härliga saker du gör i dina vävstolar!
Ha ett skönt veckoslut!
Kram! Märta

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Birgitta.
Flitens lampa lyser alltid i din blogg.
Jättefin löpare.
Hoppas att du får en fin resa.
Själv har jag varit i stan, och sen på en middag, jag är så trött, så jag kommer och hälsar på dig bättre i nästa inlägg du gör, så kanske du berättar lite om din resa?
Mycket ved i ditt vårinlägg.
Sköt om dig vännen.
Kram Zara

Hannes hage sa...

Å, så lekker denne bilr! I dag er vi så heldig å ha regn, så kanskje, kanskje det vil minke på snøen? Ha en god helg.

Maria sa...

Det verkar gå så fort för dig med vävandet. är det tjocka inslag i ripsmattorna så att det går med ganska bra fart framåt, eller är du bara snabb?
Trevlig helg!

Anonym sa...

Hei.Kjempe fin.Nydelige farger.Ha en kjempe fin helg.Klem fra Bodil...♥♥

Jannickes Hjemmekos sa...

Nydelig, nok en gang - du er dyktig, det er det ingen tvil om. Jeg har mottatt pakken fra deg og er jublende fornøyd; tusen hjertelig takk. Har laget et innlegg i bloggen min - kom gjerne innom. Ha en god helg - klem fra Jannicke

Vform sa...

Säkert blir mattan riktig fin då den blir färdig!
Tusen tack ... nu har posten kommit fram! Jättefina :)

God helg till dig!
Kram.

Hanna sa...

så snyggt, jag som älskar blått.
Ha en bra helg.
Kram
Hanna

Anonym sa...

Den blir kanonfin!

Marie sa...

Friske, klare, fine fargar :)
Dette blir fint :)

God helg :)

Snäckskalsdalen. sa...

Oj oj oj så fint. Det där var inte varken första eller hundrade gången du väver rips inte. Jag önskar jag finge energi till att lära mig väva, jag behöver lite trasmattor.....fast jag vill lära mig knyppla också!
Skall bli spännande att se hur det utvecklaS!
Agneta

Uttan sa...

Vilken Matta!!!
Så fin och vad man blir glad av den underbara färger.

I går hade vi vår ute men i dag är det kallt och blåsigt och dom har även sagt att det ska kunna bli snö :o(
Ja ja men våren är ändå på väg för nu har Vi ju fått ljuset till baka.

Kram!

Lilli sa...

Väldigt vacker matta! Ja, det är klokt att provväva lite först och ta med det i beräkningen av varpen. Det brukar jag alltid också göra.
Här ligger isen envist kvar på havet, men den börjar bli svagare här och där, ser man.
Hälsningar till dig.

Grön Iris sa...

Hallojsan,
vilken fin matta, den ser ut att vara skön att gå på också.

Du är så duktig!

Kram Linda

linéa sa...

Snyggt mönster och härliga färger. Hoppas du haft en skön helg och att veckan blir bra.
:-)

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Jättefint!
Hoppas du haft en trevlig helg!

Kraam Jenny