torsdag 11 mars 2010

Snöras och ny väv på gång

Hej på er!

Det har återigen varit en solig dag
med takdropp.

Igår kväll rasade all snön av huset och
jag trodde det skulle ramla
över mej
alltså hela huset.
Det knakade och lät.

100_2993

Det är här jag brukar stanna med bilen
och plocka ur kassarna när
jag varit och handlat.
 

Om snöraset kommit i tisdags när bilen
stod här, så hade jag inte haft någon
bil nu.
Det är inte bara snö, utan stora
isflak också.
Är tacksam att ingen var i vägen när
det brakade ner.

Dessutom är det alldeles för mycket jobb att
skotta bort det, så jag hoppas
det töar bort.

******

Titta vad jag gjorde igår.

100_3001

Det är 3 varpflätor som ska bli en ripsmatta.
Jag tycker färgerna ser härliga ut.
Det är inte jag som bestämt färgerna.

Hade tänkt dra på den på vävstolen idag,
men energin saknades.

*****

Jag har klippt ner panelgardinen nu
och den blev så fin.

100_3004

Det är 12 m på rullen, så det blir en
provbit kvar till mej.

100_3005

Vävstolen är inte tom, utan jag har satt fast
ripsmattan och det är klart
att dra på i morron.

Jag vill alltid ha något i vävstolen, det känns
så tomt annars.

***

Nu önskar jag alla en fin avslutning på veckan.
Hoppas vi hittar massor av vårtecken nu.

Kramisar Birgitta 

39 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Ja det var inte nå lite snö heller som du fick över gårdsplan. Här så smälter snön med fart och det blir mycket snösörja och vatten där man skall gå. Så snygg färg på varpflätan!
Ha ett skönt veckoslut!

Desirée sa...

Det där med takras är inte att leka med! Hu.

Det var verkligen fina färger i ripsvarpen. Det ska bli kul att se hur den blir. Men inte är det någon katastrof om vävstolen får vila några minuter? Du verkar vara hur flitig som helst!

Bossa sa...

Hei på deg. Så du har vevd 12 m. panelgardin allerede???? Så fort det går! Nydelig er det, alt du gjør...
Klem :O)

Rosenvante sa...

Oj, oj tur att ingen kom under den snöhögen.
Du är så snabb med väven. 12 m redan och den är så fin gardinen, härligt vårigt.
Färgen som du ska ha nu är jättefin. Ska bli kul o se resultatet på det också.

Fånga dagen sa...

Åh Birgitta vilken tur att inte du stod under snön när den ramlade ner. Ja det finns otroliga mängder här också.
Vad fina dina panelgardiner ser ut att vara. Jag blir lika imponersad varje gång jag ser att du gjort något färdigt, du gör ju så mycket fint.
Ser fram emot att kolla å ripsmattan.
Kramar Lena

Skaparglädje sa...

Hej!
Man blir verkligen rädd när det rasar snö från taken. Det låter som jordbävning, tror jag!
Ang. din kommentar i mitt senaste inlägg på min blogg; Jag har två mil till Tingsryd och självklart har jag besökt vävstugan där.
Ha det bra! Kram Anne-Lie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Oj, vilken hög, tur att inget stod där just då. Gardinerna ser så fina ut där dom ligger på rulle, skulle vara kul och se foto på en längd hos dig.
Ha en fin kväll
Kramar
AnnaMaria

Gudrun sa...

Vilka underbara färger du skall sätta upp nu. Hur bred? blir det en löpare? Så sugen jag blev.
Vilken tur att du inte befann dig där när allt rasade ner, ibland behöver vi änglavakt.
Kram och ha en bra kväll

Babsan sa...

Varpar du på beställning också? Jag har vävstol men länge sedan jag varpade själv...

Ingela sa...

Så mycket fint du får ur händerna!!!

Om jag bara kunde och orkade ta tag i och få igång väven...
Jag vill verkligen och blir så sugen när jag ser vad du håller på med. Men idag har jag varit igång i syverkstaden och iallafall kommit igång en bit på en särk :-)

Lauras gård sa...

Vilka härliga färger du visade till den kommande rispmattan. Jag älskar blått. Skulle vilja beställa en matta, men kan inte bestämma mig för vilken färg jag vill ha i köket, blått eller grått. Det får vänta lite.

Det verkar som om många började blogga i feb-mars förra året. Tänk att våra bloggar är nästan på dagen lika gamla... Kram Stina

Sidselsidserk sa...

Så heldig at du unngikk snøraset. Det er ikke til å spøke med når det raser fra takene.
Nydelig blåfarge du skal starte med - gleder meg til å se:-)

Havfruen sa...

Himalaya for en snømengde. Enda bra hverken du eller bil sto der.

Nydelig blåfarge, skjønn:)
Nyt vårkvelden, nå tiner det vel:)
Klem:)

Mor Tuta sa...

Oj,vilket ras och vad mycket snö. Det var tur att inget/ingen kom till skada. Vilken fin gardin, den blir fin att hänga upp nu i vårdagarna. Lycklig den som har den. Läckra färger på varpflätan. Lycka till med nästa väv.
Kram Birgit.

Turid Holm Flaa sa...

For et nydelig gardin, det er noe helt eget med håndvevde gardiner.

Og hvilket snøras fra taket, godt at alt gikk bra og snøen og isen nå er nede. Her stod jeg å så på at det raste fra nabohuset i dag. Det er ganske voldsomme krefter og fort som snøen kommer.

Masse hilsen Turid

Ulla sa...

Håll dig undan när snön kommer för här i kommunen brakade Maxibutiken ihop till min stora sorg för denna jätteaffär var min närbutik. Sedan var det stora växthus och därefter tennishallen. Vintern 2010 kommer med all sannolikhet att gå till historien. Varpflätan ser läcker ut och gardinen jättefin. Det var skönt att höra att du också blir dränerad på energi ibland. En riktigt trevlig helg önskas!

Hanna sa...

Underbar varp.
Kram
Hanan

Jannickes Hjemmekos sa...

Ja, nå kan snøen forsvinne og våren komme for fullt. Her smelter det i rasende tempo og jeg er glad for det. Flotte farger til den nye løperen du skal til med. Panelgardinen var bare lekker! Ønsker deg en god helg - klem fra meg

Tulip sa...

Å sånn flaks at bilen ikke sto akkurat der da snøraset kom!

Nydelig-nydelig den panelgardinen du har vevd. Jeg er imponert,det må ha tatt veeldig lang tid!?
Du vever utrolig flotte ting;)

Klem!

Tovepia sa...

Enda godt du ikke var under den snøhaugen!!
Nydelig farge på garnet ditt, blir spennende å se hva det blir av det. Og gardinstoffet var nydelig!!!
ha en god ferd mot helg og klem fra meg;)

Sonja sa...

Det var bra at ingen sto under da det raste fra taket. Her har det også smeltet i det fine været de siste dagene. Men det er enda mye snø så det tar nok tid før vi ser de første spirene av vår.
Panelgardinen ble lekker, og det samme er fargene på din nye renning.

Monica sa...

Men härligt är det väl ändå, att snön rasat ner! Ett verkligt vårtecken!
Jag gillar också de blå och gröna färgerna i det nya garnet. Om du någon gång ska väva en ripslöpare i de färgerna är jag klart intresserad...
Kram, Monica

Maria sa...

Läskigt med takras och vackert med dina vävprojekt! SYnd att jag inte hade turen på min sida i din utlottning...Grattis till de som vann!

LeKaQuilt sa...

Så bra at hverken du eller bilen stod i veien for snøras. Nydelig farge på garn - gleder meg til å se ferdig resultat :o)

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, du hade tur att inte bilen stod där. Men snart kommer solen och hjälper bort allt det vita.
Vilka fina gardiner du vävt! Jättefina!
Ha det så gott i snöriket!
Carin

Ruth Bernssen Bø sa...

Så flotte gardinene vart.

Verkelig fin blåfarge i den renninga du viser. Gler meg til så sjå det ferdige arbeidet.

Ha ein fin dag.

Anonym sa...

Hej och tack för kramen:)
Här har snö ramlat ner från ett träd och krossat taket på mitt växthus.... :-/

Vilket jättefint garn du hittat och gardinen - sååå snygg:)
WOW jag önskar jag hade kunskapen men främst tålamodet att fixa vävstolen. Har en liggande, ej monterad...!!

Bestemor Drillo sa...

Ja min santen har dere også snømengder!!
Det er jo godt at det ikke hender flere ulykker med takras enn det virkelig gjør!! Sender deg en vårlig helgetanke;)) Klem!

Bonnfrua sa...

Dina varpflätor är så fiiiiiiiiiiina!!!!!!!!!! Du kan verkligen det där med färgkombinationer.!
Önskar dig en skön helg!
Kram Bonnfrua

Meta Skoglund sa...

Det ska verkligen bli spännande att se hur du ska formge ripsmattan. Beundrar din stora gardinrulle!

Anonym sa...

Vilken tur att ingen stod där när snö kom under.Läckra färger har varpflätan.Dra du varpen helt ensam på vävstolen ?

ha en fin helg och mycket solsken
Patricia

charlotte sa...

Du hadde virkelig flaks at bilen var borte! Panelgardinen er kjempefin, og renningsfargene også. Det blir spenende å se matta.
God helg!

Anonym sa...

Hej, Va du är snabb och händig samt att det blir alldeles utmärkt snyggt också! Trevlig helg!

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Din panelgardin blev jättevacker.
Hoppas du får tillbaka din energi snart.
Jo snöras är farlig saker. Man kan lugnt säga se upp.
Ha en fin helg.
Kram Zara

Anonym sa...

Hei.Er mye snø til dere også ser jeg.Nydelig garn med nydelig farge.Kjempe fint vevet stoff.Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil..♥♥

Mycket annat & lite betong sa...

Vilken tur att ingen kom i vägen för snöraset.
Hur fort väver du egentligen, 12 meter så snabbt!

Trevlig helg
Agneta

Sjabbig men chic sa...

Men oj! Vilken himla tur att det inte rasade när någon stod där under!
Önskar dig en alldeles förnämlig helg!

Kram Lisa

Anki sa...

Oj det var ingen dålig hög, här rasade det häromdan och det lät väldigt, nästan så huset skakade! Usch ja det är riktigt farligt det där, tur att ingen stod under!
Åh vad fin gardinen är, du är helt otrolig!
Så du tror på tö du, när dom säger att det ska komma mer snö! Här snöade det kvällen och natten till igår, och i morgon ska det visst börja igen!
Nej, nu tycker jag vi håller tummarna för att våren tar sig fram!

Önskar dig en mysig helg!
Kram kram!

Lise sa...

Oi oi! Godt ikke takraset skadet noen! Jeg må vel opp på taket og måkke snø snart, for her er det MYE snø nå!