tisdag 1 maj 2012

Mera bilder från Ystad

Första maj och vilket fint väder vi haft
idag. Solsken hela dagen lång,
även om det var frost i morse.

Jag gjorde också ett besök på
Krukmakargården i Ystad och
där hade eleverna från folkhögskolorna
i Skåne en liten utställning
med flera vackra alster.

En matta i rosengång, vävd av
plastkassar i många olika färger.

100_6613

Jag kan urskilja apotekets gula påsar.

En fin filt väv i våffelbindning på
10 skaft och färgeffekt.
Det var en kille som vävt denna filt.

100_6606 

En häftig trasmatta!

100_6604

Jeansfickorna är påsydda som dekoration
och på sidorna linningarna.

Vilket fint möbeltyg på fåtöljen.

100_6620

Väskor kan man också väva.

100_6615

Jag var också med på en utflykt till bl.a.
ett par vävstugor.
Men tog inga foton därinne.

Däremot var jag tvungen att fota de
ståtliga tupparna hos Gunnel M.

100_6652

100_6651

Hos Ann-Sofi var det de gosiga små lammen
som vi alla gillade.

100_6664

100_6661

Med de här bilderna avslutar jag min
Ystad-resa.
Som ni säkert förstår hade jag några
härliga dagar där tillsammans med
trevliga vävdamer.

Nästa vecka åker vi på bussresa till
Vävdagarna i Hälsingland och hoppas
få se mycket fint då också.
Innan dess hoppas jag hinna väva lite kuddar
och kanske dra på en väv till ripsmatta i rosa.

100_6722

Äntligen blommar påskliljorna.
Jag har också sett att björkarna börjar
skifta lite i grönt. Så nu är sommaren på gång.

Hörs snart igen.

Tjingeling

10 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Her var mye flott å se. Likte utrolig godt ryen vevd av plastposer. Skikkelig gjenbruk, og så leker i tillegg.

mormor sa...

Du är duktig på att fota! Också !
Här nere håller björkarna på att slå ut för fullt. Vilket gör att jag får ransonera min tid ute - trots full medicinering.( Det är värst i början o sen en tjyng runt midsommar)
Men jag gläds ändå otroligt mycket åt våren o sommaren.
Hoppas du får en intressant resa till Hälsingland.
kram Monika

Eva-Lena sa...

Ystadsresan gav tydligen mycket, så roligt! Vävdagar i Hälsingland låter inte så dumt det heller.
Det brukar vara så inspirerande att se vad andra gör med sina händer och se alla färger både i garn och textilier, tycker jag!
Ha det gott Eva-Lena

eWa sa...

Jättefina bilder med roliga vävnader ! Lammen är ju oemotståndliga !! Tupparna får mig att tänka på både Mormor och Farmor som båda hade hönshus med ståtliga tuppar. Ha det gott i solen, kram

Evas Pyssel sa...

Så vackra vävnader och vad häftigt att väva en matta av plastkassar. jag håller just nu på att spara färgglada kassar till en ny dörrkrans. De bleknar ju .
Ha en skön dag och en ny trevlig vävresa. Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så kul med en annan twist på det traditonella vävandet, som omväxling. Killens filt var ju hur läcker som helst liksom rosengången. Det är så kul att titta på hantverk. Man bara hoppas att det inte dör ut. Men så finns det sådana som du, det är bra för då för fler upp intresset för hur fint det är.
Min du som jag vann ligger så fint på ett gammalt slagbord och matchar gardiner och inredning!
Agneta kram

Det växer sa...

Gunnel M som väver damast? Hon är fantastiskt duktig tycker jag. Jag pratade spånad med hennes man när jag var där. Och jag var mycket imponerad av de enkla sländorna av grantoppar. Ibland behöver man inte göra det svårt för sig.

Ruth Bernssen Bø sa...

Her var mykje flott frå vevstolen.

Ha ein fin dag

anemonen sa...

Vilken trevlig resa du har gjort och så mycket fint att titta på. Ha en fin kväll.

Skrålann sa...

God morgen! Mye vakkert og vårlig du viser frem på din side. I nord-Norge ligger snøen fortsatt på bakken, så det blir nok ei stund til før påskeliljene blomster. Vakker rosengang- matte du har vevd med friske og glade farger.
Beste hilsen fra Ann-Elin :)