tisdag 15 maj 2012

Mera från Hälsingland

Vi besökte också Freja Vävstuga på
Holma-Hälsingland
och där fanns mycket fint i vävstolarna.
Kaffe med hembakat kunde man också
avnjuta där.

En fin glesripsmatta i vackra färger.

100_6811

En kudde i trasmattsväven och
under den ligger en trasmatta med
slarvtjällsinplock.

100_6812

Duk vävd i daldräll.

100_6813

Löpare vävd i dräll.

100_6816

Se men inte röra
Det är stora barns göra!
Vet inte om skyltarna hjälper.
Vävare är som de är, vill alltid känna.

Dukar i sålldräll.

100_6817

Tyvärr kan jag inte visa några bilder
från den allra finaste vävutställningen
på Forsa Folkhögskola,
eftersom eleverna inte ville att deras
alster skulle fotograferas.
Kan bara tala om, att det var väldigt mycket
vackert att se där.

Vi var också till Mellanfjärden där vi gjorde
studiebesök på Repslagarbanan och
såg hur man gjorde rep.
Där kunde vi också titta på vackra vävar
gjorda av Birgit Eriksson, Jättendal.

Allra först den vackraste kudden med
slarvtjällsinplock.

100_6818

Denna vackra gardin har invävda linstrån
med ojämna mellanrum och
det var väldigt vackert.

100_6820

Gardin med karelisk spets och några
röda inslag. Snygg julgardin.

100_6828

Vackra löpare.

100_6819

100_6822

Det var så roligt att få träffa Birgit och ta
del av hennes vackra alster.

Därefter for vi vidare till Sjömärkets Fiskrestaurang i Mellanfjärden.
Där åt vi god middag och hade fin utsikt.
Tyvärr regnade det på kvällen.

Mina bilder räcker minst ett inlägg till,
så dem får ni vänta på.

Jag har börjat solva på den rosa ripsmattan nu.
Ska försöka vara duktig i morron och
hinna ytterligare en bit.
Det kommer damer från Norge på studiebesök
nästa tisdag och då vill jag ha kommit
igång med mattan.

Ha det så gott, så hörs vi snart igen.

Tjingeling

11 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så mycket fint.
Trevlig Helg!

Solvnotan sa...

Hej på dig. Så många fina vävar du sett uppe i Hälsingland, och så snällt av dig att dela med dig från din kamera. Alltid lika roligt att titta in på din blogg.Det värmer i denna kyla, bara 7 grader idag, nu vill jag ha sommar och kortbyxor på mig. Ha en riktigt skön helg, så ska det bli spännande att se nästa väv. Själv går jag och väntar på garn till min duk.
mvh Lisbeht

Snäckskalsdalen. sa...

Fint hantverk och gardinen, den tunna skira var ju för läcker! Det finns så mycket vackert. Ibland undrar jag om den moderna människan vet om hur mycket fint man kan göra med egen handkraft....När jag knypplar har jag hört kommentarer om att det finns så många fina spetsar att köpa färdiga och det håller jag med om, men det ena utesluter ju inte det andra.
Agneta kram

Hanna sa...

Så mycket fint, men den kudden helt otrolig.
kram
Hanna

Evas Pyssel sa...

Vilken resa och så många intryck och så mycket inspiration. Här läser jag tekniker som jag inte känner till. Nu blir det väl full fart i din egen vävstuga.
Ha en skön helg. Kram Eva

Vform sa...

Vilken ide´rikedom det finns!
En vackrare än den andra ... visserligen alla är vackra!
Bara att man har olika tycke och smak ;O)
Trevligt med utfärd, men trevligt också att få gäster själv!!
Ha det gott!!
Kram Vivan

Monica sa...

Kära kära Birgitta, du ska veta att jag försökt komma in på din Blogg!!! men den gillar INTE när jag är i annat land. Nej, det ska vara gamla Swedala då fungerar den....hoppas jag. Men du ska veta att jag kunnat läsa den....så jag har allt koll på Dig!!!! Så mycket vackert du visar!
Jag hoppas nu att allt är väl med dig! Vi hörs!
Kram från mig.

Hamrånge slöjdare sa...

Vilken härlig dag! Jag kunde inte besöka Forsa i år, men har varit dit flera ggr förut, det är ju så mycket att titta på där. Mycket inspiration får man där.

eWa sa...

Så mycket fint du visar, men så klart blir man ju nyfiken på det som du inte fick fotografera !
Ha en fin helg, kram

Äppelblom sa...

Så mycket fint hantverk du visar i din blogg.
Ha en fin lördag!

India sa...

Jätte fina saker ni fick se. Jo vävare är som dom är, ska pilla på allt! I förrgår gjorde jag något jag sällan gör, jag klippte ner en varp i ren ilska! Tog saxen och bara högg in på den förb-e svarta bomullsvarpen som bara går av hela tiden och överallt. Slängde skiten (inklusive det som var kvar på rullarna) ska aldrig ALDRIG mer sätta upp det garnet igen. Ett löfte säkrare än vissa andra jag givit ! :)