fredag 27 april 2012

Kuddar i plattväv

Nu har jag börjat väva på första kudden.
Men jag vet inte om jag är riktigt nöjd.

100_6720

Jag har 7 rutor på bredden, men jag
måste väva 8 rutor på höjden för att
få en fyrkantig större ruta.
Jag vet inte om jag ska skeda om till
en tätare sked.
Vad tycker ni vävare?

100_6716

Annars kan jag väva ett mönsterinslag till
på varje mindre ruta.
Ska tänka lite på det och så får vi se vad det blir.

Jag kommer att väva kuddarna i olika färger.
Det blir stora kuddar ca 60 x 60 cm.
Det får bli en tur till det stora möbelvaruhuset
för att inhandla innerkuddar sedan.

Jag önskar alla en lång och skön helg
och hoppas att solen visar sej också.

Ha det så gott.

Tjingeling

21 kommentarer:

Irené sa...

Angående din fråga... så tänker jag, det låter jobbigt att skeda om. Men å andra sidan sett om du gör ett mönsterinslag till på den lilla rutan, så blir kanske inte mönstret enhetligt? Vet inte om jag tänker rätt, men du löser det säkert! Snygga färger och mönster och spännade att se kuddarna färdiga, när du tänkt färdigt :-
En fin helg till dig också/ Irené

Sonja sa...

Du vever så mye fint. Her hos meg er det bare filleryer.
Ha ei fin helg.

eWa sa...

Oj så läckert ! Jag hade testat med att göra fler inslag först innan ev omskedning :)
Ha en fin lördag, kram

Gunilla sa...

Så snyggt , det kommer att bli super fina kuddar Hoppas du får en härlig helg /Kram

Ursula sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ursula sa...

Härlig kudde, skeda inte om, låter jobbigt! Ha en skön helg!

Basilica sa...

Tittat runt lite på dina fina hantverk. Trevlig helg.

Hanna sa...

Fina kuddar.
Jag har tyvärr flyttat min blogg.
Hoppas att du kan följa med.
Kram
Hanna

Stina Wallgrens Vävbod sa...

Så fina saker du gör!
Kul att se bilder från Ystad, jag har med en röd Finnvävnad där och bildväven Vraket är gjord av en bekant till mej!
Hälsningar Stina

Anonym sa...

Hej!
Prova med ett extra inslag på de ljusa rutorna. Tror det skulle kunna fungera för de går ihop lite när man spänner av.
Lycka till!
Kram Gunilla

LeKaQuilt sa...

Nydelig! Flott mønster og flotte farger :o) Det ser ut for å være mye jobb med å endre på mønsteret, jeg syns det er flott slik det er....

Vävföreningen Kulturarvet sa...

Jag tycker inte att det stör att det är 8 rutor på höjden. Ögat uppfattar inte det som störande.Det hade märkts tydligare om det varit tvärtom. Hoppas du kommer på en bra lösning. Tänk också på krympning. Men det kanske du redan har gjort.
Lycka tilkl

Anonym sa...

Hej Birgitta,

jag tänker de är best mede ett inslag till , eftersom rutorna blir lite mindre efter nerklippnig .
kram Patricia

India sa...

Jag var tvungen att räkna efter om det verkligen var 8 på höjden för ögat ser inte det så varför göra en massa extra arbete för något som inte syns. Det är ju din design! Det är så bra att ta till när något inte blev som man planerat från början.

Hedvig sa...

Snyggt! :)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kommer bli en fin kudde, och stor. Jag köper också innerkuddar på Ikea, många storlekar och bra pris där. Och tack goa du för grattishälsningen.
Ha en bra valborg
Kramar
AnnaMaria

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka läckra kuddar! Själva det här med vävtekniken och trådarna förstår jag inte riktigt men det ser ut att bli jättefint! Väldigt fint mönster och det ser ut som om det är lite, lite vadderat, väldigt fint!
Kramar och en riktigt trevlig Valborg!
Agneta

Mor Tuta sa...

Tittar in och önskar dej en fortsatt fin helg och lycka till med de fina kuddarna.
Kram Birgit

KataM sa...

Jag fick lov att räkna, för att se att det faktiskt inte är samma antal rutor på båda hållen. Så frågan är om du verkligen behöver bry dig om det. Jag är normalt väldigt petig, men detta skulle jag nog låta vara.

Katarina

Sanna sa...

Jag satte upp ett antal meter av det mönstret för att göra löpare men det var på toook för pilligt för mig. Det blev en löpare, sedan fick någon annan ärva väven - någon med betydligt mer tålamod än mig så all beundran till dig! Lycka till!

VävAnne sa...

Jättefin plattväv, det har alltid varit en av mina favoritvävnader, enkelt och effektfullt! VävAnne