tisdag 1 oktober 2013

GLA´HÅLSKAKA NR 12

Jag har klippt ner grytlappar i cerise och svart
och de blev riktigt fina.

SAM_0308

Och då tycker jag, att vi ska fira med en riktigt
god kaka i skördetider.

MOROTSTÅRTA

2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl olja
3 dl rårivna morötter

Glasyr:
50 gr philadelphiaost
30 gr mjukt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda samman de torra ingredienserna
och rör ner dem tillsammans med oljan.
Rör ner de rårivna morötterna.

Grädda i 175 grader ca 30-40 min.

Rör samman glasyren och bre den över
kakan när den svalnat lite.
Strimla ev. över lite citron eller limeskal
som dekoration.

****

Igår och idag har varpan snurrat för fullt.
Först varpade jag en bred ripslöpare i
höstfärger.

SAM_0362

Idag har jag varpat fler grytlappar också
i höstfärger, men där har jag lagt in lite
blått också.

SAM_0366

Jag tycker det är så vackert att titta på
varpflätorna och se de vackra färgerna.
Nu är det ju svårt att få till rätt färg
när man fotar med blixt.

*****

På lördag ska jag vara med på
Hantverksrundan i Sunne.
Det känns roligt att få vara med där.

*****

Måste bara få visa några fina utsiktsbilder
också.

SAM_0354

SAM_0350

Visst är det klara och fina färger på dagarna.
Fast nätterna är kalla, har haft –5 på nätterna,
så det är mycket som frusit.

SAM_0301

Tror nog att det fina vädret fortsätter,
även om vi behöver regn.
BRITTSOMMAR kallas det.

Önskar alla en fortsatt härlig höstvecka.

Tjingeling

 

17 kommentarer:

Hanna sa...

Tack för receptet, fina grytlappar.
Kram
Hanna

Birgit sa...

Hej Birgitta!Såna fina grytlappar kan man väl inte använda utan bara ha att titta på, som en prydnad. Underbara!!!! Tack för fantastiska bilder också! Min Blogg har legat nere en längre tid då jag varken kan skriva eller lägga in bilder längre.Har haft en hel del datorstrul också. Det känns trist att inte kunna vara med och blogga.Men jag är inne och läser vad ni andra pysslar med. Höstkramar<3 //Birgit

Solvnotan sa...

Så fina grytlappar, och himla fina färger i varpflätorna. Lycka till med hantverksrundan. Vi hade konstnatta med hantverk på Falbygden i helgen med publikrekord, besökte tyvärr inte
Den i år, men det är en upplevelse att åka runt till hantverkarna i mörkret till skenet av alla marschallerna.
Kram från Lisbeth

Anonym sa...

Grytlappar är ricktigt stylish, jag hoppas at jag kan väver snart igen mina vävstolar väntar pa mig.
Kram Patricia

Evas Pyssel sa...

Man blir verkligen glad av att titta på dina varpflätor. En färgkaskad. Spännande att se färdigt resultat.
Kram Eva

Eva-Lena sa...

Oh, vilka vackra varpflätor, det ska bli vackra ripsvävar kan jag tänka mig.
Kram Eva-Lena

MalinSj sa...

Underbara färger på varpflätorna. Lycka till med "ripsarna", eller vad det heter i pluralis. Här harvi också kallt. Inatt var det -4gr. Må så gott kram Malin

Ursula sa...

Vilka fina grytlappar, törs man ju knappt använda! Ska nog baka en morotskaka, har massvis med fina morötter ilandet. Hälsningar från Småland!

Snäckskalsdalen. sa...

Jag är övertygad om att den vackra utsikten med dom fina färgerna som är ute nu inspirerar till det du väver!
Så vackert alltihop!
Agneta kram

Vform sa...

Dina varpflätor får jag till vackra höstbilder ... underbara färger!
Spännande att se resultatet!
Nu är vi också på gång i vår vävkurs, ska väl snart visa vad som görs ;)
Vi har också haft flera minusgrader här, men nu lovas mildare igen!
Önskar dig en skön helg, och även lycka till i mitt lotteri!
Kram Vivan

Lappeklipp sa...

Grytlappar?????!!!!!! Nej alldeles för fina att använda till grytlappar, kommer inte på fråga!
Jag förstår inte hur du hinner väva så mycket, har du fler timmar på dina dygn??? Och så hinner du dela med dej av recept dessutom och det tackar jag för.
Ha en skön söndag!

eWa sa...

Vilka fina grytlappar och jag vet av erfarenhet att kvaliteten är absolut toppklass! Varpflätorna är så vackra!
Ha en skön söndagskväll, kram Eva

Rosenvante sa...

Åh tack för receptet, pratade igår om att jag skulle göra en morotskaka men jag hade inget recept.

Black Iris sa...

Här lyser flitens lampa som vanligt och bara fina saker gör du också..
Tack för receptet på god tårta..

Kram Maidi

Monica sa...

Härliga höstfärger, både på vävgarnerna och i naturen!
Kram, Monica

Marit Johanne sa...

Nydelige grytelapper! Og så vakre farger i de varpflätorna. Jeg tenker på sokkegarn jeg vet du når jeg ser sånne fine farger :D
Og nå fikk jeg lyst på gulrotkake! Ha en fortsatt fin høst, med vakre farger både inne og ute. Marit Johanne

Sanna sa...

Vad glad man blir av dina grytlappar! En riktigt härlig energiklick i hösten!
Ha en fortsatt ljuvlig höst!
Kram Sanna