onsdag 16 oktober 2013

Gla´hålskakor och höst efter brittsommar

med härliga färger i naturen.
Det har varit kalla nätter och soliga dagar.
Hoppas att det inte blir snö än.

Jag har klippt ner lila grytlappar och de blev
så fina tycker jag.

SAM_0396

Jag tycker det är roligt att väva grytlappar
och det blir bra presenter, som är
användbara.

Det är dags för GLA´HÅLSKAKOR igen och det
blir nr 13.

Jag tycker om kladdkakor och då får det bli det.

SEGA CHOKLADRUTOR

100 gram smör
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½  tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en ugnsform med mått ca 20 x 25 cm.
Smält smöret på svag värme.
Vispa ägg och socker poröst och rör ner det
smälta smöret.
Blanda mjölet med kakao, vaniljsocker och bakpulver.
Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten.
Häll smeten i formen och grädda ca 35 min.
i 150 grader.
Skär i fyrkantiga rutor.

Det blir härligt sega rutor med lite frasigare yta.

****

Jag har dragit på nya vävar nu.
Dels en grytlapp i höstfärger. Den blir så fin.
Snart får ni se.
Sedan har jag dragit på en bred ripslöpare i
höstfärger, som jag håller på att solva.

Jag tycker inte om att ha tomma vävstolar och
då var jag ju tvungen att dra på 2 varpar nu.

SAM_0388

Jag har varit med på Hantverksrunda i Sunne och
då var det förstås en regnig dag.

SAM_0373

SAM_0382

Det var lite av vad jag hade med mej dit.

Jag önskar alla en fortsatt trevlig höstvecka,
även om det blir busväder.
Med andra ord vävväder.

Tjingeling

 

 

 

6 kommentarer:

Eva-Lena sa...

Så fin grytlapp !
Kram Eva-Lena

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, grytlapparna är jättefina!

Utsikten betagande och inte ska det väl bli busväder redan, inte. Idag har vi högt och klart och solen strålar.

Agneta kram

Monica sa...

Höstfärger gillar jag, så dom grytlapparna ser jag fram emot att få se!
Kram, Monica

Irené sa...

Dom grytlapparna gillar jag... likaså receptet på chokladrutorna verkar vara i min smak, det ska jag nog prova till helgen!
Kram Irené

Rosenvante sa...

Åh du din filur, nu blev jag så sugen på dina kakor.

Marianne sa...

Fina grytlappar ! Se emot de med höstfärger. Vi har fått så mycket garn i höstfärger ( = 70-tals färger ), men damerna vägrär än så länge att väva med de. Tack för nya kakan, vi har testad en del av dina kakor - alla är underbara !

Hälsningar

Marianne