tisdag 5 februari 2013

Gla’hål – mera snö, ingen vår i sikte

Jag skulle aldrig lagt in de fina vårbilderna sist,
för nu har det kommit massor med snö igen.

100_7943

Utsiktsbilden ner mot sjön idag.

100_7950

Vägen syns inte utan bara snö.

Vanda är ute för lite frisk luft.

100_7947

Började snö igår och håller fortfarande på.

I vävstugan har jag klippt ner rosengångsväven.

Ska visa med ett par bilder hur jag löste det
med mönstertrådarna som blev allt längre
ju mer jag vävde.

Först trädde jag in en rundstav under mönster-
trådarna och la den över garnbommen.

100_7924

När jag vävt lite längre så trädde jag in en
rundstav till och hängde tyngder på den.

100_7921

I eftermiddag plockade jag fram garn till
3 olika vävar, som jag tänkt varpa nu.

100_7929

Fina ljusa vårliga färger.
Men så har precis fått en beställning,
så det blir lite ändring i programmet.

*****

Jag har tänkt införa en ny tradition i år.
Jag ska skriva ner ett recept på en god
kaka när jag har gla’hål i väven.
Så kan vi låtsas att jag bjuder på
gla’hålskaffe.
Men jag tar det i nästa inlägg och då
får det bli recept på två goda kakor,
eftersom jag klippt ner två varpar i år.

Hörs snart igen.

Tjingeling

22 kommentarer:

Eva-Lena sa...

Tack för tipset!
Jag ser fram emot många fina recept under 2013 efterson du är så flitig i vävstolarna!
Kramar från ett snöigt Småland

Hamrånge slöjdare sa...

Det är vackert med snö också!
Vilka fina vävar du gör.
Blir trevligt med kakkalas hos dig sen!!

Charlotte sa...

Även här börjar vintern om igen! Kan väll tycka att det är skönt med tanke på att innan det sista snöfallet så var det glashalt överallt! Ett bra vävtips tackar man inte nej till, ska skriva in det i min vävbok. Ser fram emot kakrecept, har även en bok för dessa! Kram

KataM sa...

Smart lösning med rundstavarna! Det ska jag lägga på minnet ifall jag behöver det i framtiden. Underbart med tips från vana väverskor när man själv är ny.

Sabelhagens Olivlund sa...

Vackra bilder!
Vad roligt att du vill vara med i min utlottning.
Ha det gott.
Kram Maria

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, så var det snö igen. Ni har ju fått många gånger mer än vi, men det är lite småvitt här. Vackrare hos dig!
Agneta kram

Mia sa...

Snön har en tendens att komma tillbaka precis när man hoppas att det är över. Men februari får vi räkna med som vinter.. Kakor, vad kul såna tips gillar jag. Nu blir det nog många bakverk här i huset fram över året, för du väver så fort :)

Monica sa...

Snö ser väldigt vackert ut på bild, men i verkligheten kan jag gärna slippa mer nu!
Ha en fin dag, kram, Monica

maliz sa...

En bra idé, det ska jag läggar till minnet.
Tack och hej!
maliz

Ingela sa...

Lätt att ropa hej för tidigt... men vi är väl bara människor och det gäller att ta vara på varenda behagliga stund!

Kul att besöka dig och se hur flitig du är, hur mycket inspiration som spirar och växer fram under dina händer. Kram Ingela

eWa sa...

Finfin lösning på problemet ! Fina färger du valt till dina nya varpar, ska bli spännande att se vad det blir :)
Snön, ja den är efterhängsen här nere också, men märkbart ljusare är det i alla fall !
Kram

MalinSj sa...

En underbar tanke med recepten. Vi fikar allihopa tillsamman utan att bli feta. //MalinSj

MalinSj sa...

En underbar tanke med recepten. Vi fikar allihopa tillsamman utan att bli feta. //MalinSj

Hantverkarglädje sa...

Ja det passar mig bra med kakrecept så kanske jag får till något nytt. Jag brukar annars säga att bagaren har sagt upp sig här hos oss men men vi får se, kanske lyckas du anställa bagaren här igen. Ha det gott.

Nästansjö vävförening sa...

Vilket bra tips. Det ska jag ta med till vår vävstuga och det kommer nog att uppskattas. Å vilken kul ide med kakkalas, det ska jag kanske också ta med mig:-)Här uppe börjar ljuset återkomma men snön blir nog kvar några månader till. Hälsn Linnea

Mor Tuta sa...

Ser fram emot kakrecept och en fika tillsammans, i tankarna iaf och så en promenad runt Harg. Är du med på det?
Smart lösning på din fina väv, och massor av nytt fint garn.
Vanda ser så fin ut där hon står, längtar kanske in, eller gillar hon vinter och snö?
Ha det gott
Kram
Birgit

India sa...

Ypperligt förslag med recept då lägger du ansvaret på oss att baka om vi vill ha gla´håls kaffe !! Så lätt kommer du inte undan, jag ska hemsöka dig och ditt kök för att dricka gla´håls kaffe även i fortsättningen !! :)

Hanna sa...

Ha en fin fredagskväll.
Kram
Hanna

vadmalen sa...

Samma här fullt med snö igen.
Ha en bra helg!
önskar Birgit

Sanna sa...

Vilken jättehärlig idé med recept! Det kommer att bli många recept med tanke på hur snabb du är. Mycket gott att se fram emot!
Kram Sanna

Linneskåpslycka sa...

Ser fram mot goda recept hos dig:))

Ha en fin vecka :)
Kram

Black Iris sa...

Vintern tycks ha bitit sig fast ordentligt i hela landet.. På bild är det ju vackert..

Kram Maidi