måndag 19 november 2012

Julmarknad – tomt i vävstolen igen

Nu går tiden fort till helgens Julmarknad i
Brunskog den 24-25 november.
Där kommer jag att finnas på min
vanliga plats på logen.
Välkomna att besöka mej.

*****

Nu har jag vävt klart ripsmattorna.
Vilken tur att jag satte upp lite extra varp,
eftersom kunden hade mätt fel på en meter.
Så den sista mattan vävde jag hela 5 meter,
eftersom den drar ihop sej ca 10-12 % vid
nerklippningen.
I morron ska jag fålla dem och sedan kan
det komma ett litet foto på mattorna.

Jag hinner inte dra på någon ny varp
denna veckan, utan vävstolen får faktiskt
stå tom en vecka.
Jag ska väva två uppsättningar gardiner
till innan jul.

*****

Vädret är grått och trist och så kommer
det lite regn ibland.
I morse var det frost på marken.
På grusvägarna är det rena tjällossningen
så bilarna blir alldeles leriga och nerstänkta.

****

Jag tycker det känns så tomt utan någon bild,
så därför har jag letat i mina mappar och
hittade en bild från julmarknaden 2009.

Nu kommer jag inte att ha samma utbud som
på bilden i år.
Det växlar varje år.

Om ni har vägarna förbi Brunskog,
så hoppas jag att vi ses där.

Med önskan om en fortsatt skön vecka.

Kram Birgitta

20 kommentarer:

Hamrånge slöjdare sa...

Önskar jag bodde lite närmare så jag fick besöka dig på marknaden!!
Kram Mona

Eva-Lena sa...

Hej Birgitta
ja hade inte vägen varit så lång till Brunskog så hade jag åkt dit o tagit med mig "mormor" Monika som bara bor ca 15 mil från mig...för både du o Caisa ska ju vara där!
Lycka till med försäljningen!
Kramar från Västervik

Monica sa...

Jag tycker, att jag känner igen min löpare på bilden...
Jag är så glad för den!
Kram, Monica

Skaparglädje sa...

Lycka Till på julmarknaden.
Kram!

Hannas vävstol sa...

Lycka till! Hoppas att du får sålt mycket och känner dig riktigt nöjd efter marknaden, och att julstämningen strömmar emot dig.

Solvnotan sa...

Vilket flyt du har på vävningen.
Önskar dig lycka till på marknaden och goda affärer. Kram från Lisbeth

Vform sa...

Önskar jag hade vägarna förbi Brunskog så jag fått besöka dig och marknaden ;O)
Och ännu tänker du hinna väva mer, du är duktig du!
Håller själv på och jobbar in i det sista ... nu går veckorna fort!
Ha det bra trots mörkret!
Vi har samma väder!
♥ KRAM från mig!

mormor sa...

Haha, läste Eva-Lenas kommentar o nu kontrar jag.
Hade det inte varit så långt- hade jag tagit med mig Eva-Lena, som bara bor 15 mil bort, så hade vi kommit, med glädje.
Kram Monika

Stubbetufsa sa...

Hei Birgitta!
Lykke til med salget på julemarkedet!
Klem fra Nord-Norge!

Hantverkarglädje sa...

Trevligt och lite spännande med julmarknader bara nu vädret visar sin rätta sida. Vanligen är ju de flesta människor på så gott humör när de besöker julmarknader att redan det är ju givande. Lycka till.

charlotte sa...

Lykke til :-)

Kankuritar sa...

Vilken härliga vävprodukter du har!

Mia sa...

Ville tro att du får sålt massor, när jag ser bilden kommer jag på att det inte är länge tills jag kan ta fram min jullöpare, den är jag verkligen glad för :)

Monica sa...

Om jag bott lite närmare hade jag gärna kommit! Hoppas att det kommer bli en bra helg för dig i Brunnskog( tittade faktiskt på kartan var det låg)
Önskar Dig nu allt gott Birgitta!
Var rädd om dig!
Kram och vink.

Gunilla sa...

Du väver så fantastiskt fina saker.
Önskar att jag inte bodde så långt från dig då hade jag gärna varit på marknaden.

Trevlig helg

Anonym sa...

Till sjalarna varpar jag ca 5,15 m. Det skulle räcka med 10 - 15 cm kortare varp, men man måste ju rätta sig efter varpan. Efsingarna använder jag att brodera med, så allt garn kommer ju i alla fall till nytta.

Viola sa...

Hoppas det blev en lyckad marknad...kram

Black Iris sa...

Hoppas allt har gått jättebra på marknaden.. Snart behöver väl inte vävstolen stå tom längre..

Kram Maidi

India sa...

Hoppas att det gick bra på marknaden. Ringer en dag !

Irené sa...

Så värdefullt att få ditt svar... när jag kände mig villrådig. Du hade så rätt, nu har jag klippt ner min provbit och det ser bra ut!
Tack för att du delar med dig av din kunskap/ Kram Irené