torsdag 15 november 2012

Första ripsmattan klar

Och i morron börjar jag på nästa.
Det är långa mattor, som är 3,5 meter.
Det blir så vackert med den engelsk röda
mot det grå.

100_7844

Jag ska ha med dem till Brunskog nästa
vecka den 24-25 november.
Då är det Julmarknad där.
Efter mattorna väver jag gardiner igen.

Vädret är verkligen omväxlande.
Vi har haft snö två gånger som har regnat
bort och det känns bra.

Så här fint var det på morron idag.

100_7841

Solen har inte riktigt kommit fram till oss
då, eftersom solen står lågt på
himlen nu och det finns lite träd i vägen.
Fast på andra sidan sjön har de bara
sol ett par timmar på morron och sedan
är det skugga där, medan vi har
sol hela dagen.
Agneta undrade om jag hade samma fina
utsikt från boningshuset som från vävstugan.
Och det kan du ju se här.

Jag tror att John Blund väntar på mej nu.
Ska upp tidigt i morron, så jag hinner
med mycket i vävstugan.

En bild på hur mattan kommer att se ut
när den är klar.

Alltså är det inte första gången jag väver denna.

Önskar alla en skön och mysig helg.

Kramisar

 

16 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Nu njuter man av solen varje dag den tittar fram, det har varit grått och trist så länge nu.
Din ripsmatta är så fin, varma fina färger tillsammans.
Trevlig Helg!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej fredag!
Så fin mattan är. Jättefint med den färgkombinationen. De säljs säkert fort på marknaden.
Carin

mormor sa...

Fantastisk matta! Likaväl som din utsikt :).
Håller med dig- snön kan vänta ett tag.
Lycka till i Brunskog.
Ha det bra.
Kram Monika.

Solvnotan sa...

Mycket vacker matta, fina färger. Du är verkligen snabb i vävstolen. Jag håller på att varpa middagsduk och tabletter till mina vävstolar, men det tar tid. Här på slätta har vi haft rena vårvädret med 10 grader och igår var det sol och gott väder. Plockar fortfarande druvor i vårt växthus och det känns lite lyxigt tycker vi. Ha en härlig helg.
Kram från Lisbeth

KataM sa...

Verkligen vackra färger ihop. Otroligt hur produktiv du är, förresten.

Katarina

Hamrånge slöjdare sa...

Jättefin matta! Din utsikt går ju inte av för hackor!! Härligt att ha sin vävstol hemma så det bara är att sätta sig när man har tid.
Jag antar att du tar dig tid.

Linneskåpslycka sa...

Snygg matta - grått o rött är väldigt snyggt ihop:))

Härlig utsikt du har:)
Här har det varit ganska bra väder ett tag nu:)
men idag är det igenmulet o grått igen.

Ha en fin helg
Kram

Marit Johanne sa...

Vakker matte! Man gleder seg ekstra over solen når den kommer fram innimellom de grå dagene det ofte er i november. Ha en god helg!

Hanna sa...

verkligen fin.Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Monica sa...

Så vacker, så vacker. Underbara färger! Men nu du Birgitta undrar jag om du flyttat till vävstugan...*fniss*...
Jag hoppas från mitt hjärta att allt är väl med dig! Var rädd om Dig!
Kram kram från mig.

MalinSj sa...

En väldigt vacker matta, men den kräver några timmar för att bli klar. Jag beundrar dig som har så gott om tålamod och även tid. Måsågott och hoppas ni får en bra julmarknad. //MalinSj

Irené sa...

Jag håller med dig Birgitta... den engelskt röda gör sig så snyggt mot de grå färgerna.
Nu får du ha en bra kommande vecka/ Kram Irené

caisa sa...

Hej Birgitta. Jättesnygg matta
du hinner nog väva flera till
julmarknaden, du har ju världens energi. Kramisar Caisa

caisa sa...

Hej Birgitta. Jättesnygg matta
du hinner nog väva flera till
julmarknaden, du har ju världens energi. Kramisar Caisa

Beate sa...

Hei!
Her var det mye fint!
Nydelige farger.
Ha en fin kveld;)
Hilsen Beate i Norge

Anonym sa...

Love the colors, very beautiful!