måndag 6 augusti 2012

Har varit ute på vift igen

och denna gången blev det inte mycket hantverk,
utan storslagen natur i grannlandet.

Vi har åkt över Hardangervidda och haft ett par
härliga dagar. Vädret har visat sig från den
bästa sidan.

100_7534

En gammal hembygdsgård långt ut i
skogen besökte vi och tittade på gamla fia hus.

100_7465

Jag skulle aldrig våga gå in i det här uthuset.

100_7459

Det såg likadant ut från andra sidan,
uppallat på stenar.

Jag gillar att fotografera dörrar också.

100_7466

Förresten hembygdsgården hette Dårset.

Vi besökte också Langedrag Naturpark högt uppe
på fjället.
Där fanns massor med olika sorters djur, alla
nordiska.

100_7489

Det fanns många fjordhästar på gården
och det tyckte vi var roligt.

100_7476

100_7495

Små söta kor med kalvar.

100_7487

Det fanns olika sorters vilda djur som
bl.a. varg och lodjur.

Den tama renen var på rymmen, hade
kommit ut genom en grind som lämnats
öppen av någon.

100_7494

Det allra ståtligaste djuret såg vi från bilen
när vi körde därifrån så det blev
inget foto av den.
Det var en älgtjur med den allra största
krona som man kan tänka sej.
Han gick med huvudet på sned, för att
inte fasta mellan träden.

Vi övernattade i Gielo och vi fick den allra
finaste utsikten.
Alldeles utanför vårt fönster gick 10 hästar
på bete.
På morronen sedan var ägaren och hämtade
hem 6 av dem, som skulle iväg på
bröllopskörning med 4-spann och
2 förriddare. Det hade varit roligt att
sett det.

100_7509

Alla hästarna är ihopbundna med grimskaftet
i svansen på hästen framför. 
Men jag tog kort på tjejen när hon red iväg
med hästarna genom hela byn upp till
gården på fjällsluttningen.

100_7512 

De står så fint och väntar vid övergångsstället
att det ska bli fritt fram.
Sedan går de över gatan så snällt.

100_7513

Fjordhästarna fick inte följa med.

Vi såg också snö när vi åkte över fjället.

100_7554

I Eidfjord låg en riktigt stor båt i hamnen.
Jag fick bara med halva båten på bilden.

100_7523

De obligatoriska vägbyggena stötte vi också
på. Det ska byggas en stor bro över
Hardangerfjorden.

Den enda textilen jag råkade på var en
telemarksvepa, som jag har sett tidigare,
när vi stannat och ätit i Åmot.

100_7559 

Jag hade inget minne av att den var blå,
utan trodde det var andra färger på den.
Fin är den i alla fall.

Det var lite från min lilla utflykt.

Får se om jag hinner med datorn något
till veckan, för i morron kommer de första
besökarna och sedan fyller det på hela
veckan i omgångar.
Vävstugan får bli övernattning nu.

Önskar alla en trevlig vecka.

Tjingeling

18 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Fusk! Du har varit på min favoritplats på hela jorden (tror jag i alla fall) Hardangervidda - dit längtar jag alltid, både sommar och vinter....Den luften är underbar!
Fina bilder och vilka söta hästar!
Agneta kram

Hanna sa...

vackra norge.
kram
hanna

Cecilia sa...

Visst är det vackert i Norge? Vi verkar ha varit åt samma håll. Underbara vävnad, de kunde gott vara lite mer stolta över sin hemslöjd men det är mest turistbutikerna som basunerar ut "sweaters" vilket ju bara är en del av allt som finns, förstås!

Skaparglädje sa...

Så vackert! Jag hade nog inte heller vågat gå in i uthuset, det såg inte riktigt säkert ut med stenarna.
Kram!

Monica sa...

Åh, så vackert det var där! Håller med dig om uthuset, hade det stått så länge, tro?
Ha en fin ny vecka, kram, Monica

mormor sa...

Vilken vacker resa du gjort. Jag har aldrig varit där men skulle vilja.

Ha det bra.
Kram Monika

Eva-Lena sa...

Vilken skön semester du har haft!
kram Eva-Lena

Hantverkarglädje sa...

Ja nog fick du se en hel del på den utflykten. Sådant brukar vara mycket intressant. Tur att även vi fick en liten titt via dig.

charlotte sa...

For en flott tur du har hatt! Når jeg var liten, brukte vi å være mye på Hardangervidda om sommeren, og jeg er veldig glad i naturen der.

Gudrun sa...

Hej Birgitta!
Norge är verkligen vackert.
Hoppas att du har det riktigt bra.
Kram

Grethe sa...

Ja, dette så ut som en flott tur, og mange fine bilder har du tatt. Takk for titten. Hardangervidda er vakker. Jeg har bodd på Gol et år (litt lenger ned enn Geilo) og så har jeg vært på leierskole på Langedrag, der er det flott. Ha en fin kveld :0)

Marie sa...

Ja Hardangervidda er flott!
Langedrag er ein fin dyrepark :)

Neste gong du er i Norge må du køyre litt lengre sånn at du kan besøke meg også :)

Atelje Vävarfinken sa...

Det ser ut som om ni har haft en jättefin resa till Norge, efter en sån tripp har man laddat batteriet för lång tid.
Hälsar Mia

Janne i Fagerlia sa...

Ja, Norge er et vakkert land med svært varierende natur. Men du bor også i et flott land. Jeg er svært glad i området rundt Siljan, hvor det er mye håndverk og loppis. I tilleg kan jeg aldri se meg mett på de rødmalte stuene med hvite smårutete vinduer. Skulle gjerne hatt en liten rød "stuga" :)

Black Iris sa...

Åhh, Norge är ju så härligt..
Finfina bilder har du därifrån..

Kram Maidi

India sa...

Så invasionen är över för den här gången, då kan du ta nya tag nu, eller ska du vila upp dig lite kanske. Det hade nog jag gjort. Är inne på handduk nr 4 nu, sedan har jag börjat skissa på lite annat. Jag behöver mer tid..... Kramisar

Linneskåpslycka sa...

Vilken härlig resa ni gjort , Norge såå är vackert :)

Hoppas du haft en fin sommar:)
Kram

Annik-Snor sa...

Så hyggelig å se så mange fine bilder fra Norge.
En annen gang anbefaler jeg nord Norge.