måndag 10 augusti 2009

SommarSverige del 9

 

Hej alla go’a bloggvänner igen!

Då har det gått ytterligare en vecka av sommaren.
Tiden går allt för fort, skulle behöva
fler timmar på dygnet.
Vi hade några varma dagar i veckan
och turen till Norge var fin.

Tog en liten tur ute mellan regnskurarna
idag.
Det har kommit 30 mm regn sedan igår.
Först var jag och tittade till
solrosorna.
Det är bara enstaka blommor
som slagit ut nu.
Hoppas det lyser riktigt gult nästa vecka.

100_1549

Och så har jag tittat på rönnbären
och sett hur grenarna hänger av
alla bär.
Det sägs ju att det ska bli en
kall vinter med mycket snö när det
är rikligt med rönnbär.
Men förhoppningsvis behöver det inte
slå in.

100_1546

Ett par nya bilder av höstsyrenen.
Nu är den på gång att slut ut för fullt.
Men grenarna hänger tunga av
allt regn som kommit.

100_1554


100_1556

Dagen har annars ägnas åt blåbärsrensning
och syltkok.
Jag har en alldeles förträfflig bärrensare,
som jag kopplar dammsugaren till.
100_0473

Jag har aldrig sett den säljas här i Sverige,
utan den kommer från Finland.
Den fungerar jättebra och det går
på ett litet kick att få bort allt skräp.

Nu önskar jag alla en riktigt trevlig vecka.

Kramisar Birgitta

25 kommentarer:

Ardisia sa...

Hej!
Vilka vackra sommarbilder igen!
Jag älskar röda rönnbärsträd! De är så fina mot höstmörkret!

Ganska kul blåbärssrensare ;) men jag kan förstå att det göra saken betydligt trevligare!

Ha det bra! Kram Ardisia

Grethe sa...

Nok noen herlige sommerbilder.
Kjekk blåbærrenser.
Ønsker deg en fin uke :0)

Yvonne L sa...

Visst är det fint med solrosor! Här i stan har de i stadsparken några jätteplanteringar med solrosor.
Verkligen en häftig blåbärsrensare, något likande har jag aldrig sett!
Ha en fortsatt fin vecka!

Stubbetufsa sa...

Den rensemaskinen skulle jeg ha hatt, den er bare kjempelur!
Ha en fin uke! Klem!

Uttan sa...

Så fina bilder,men oj vilken häftig rensmaskin hade jag ingen aning om att det fanns nått sånt.Smart!
Ha det gott!
Kram!

Mia sa...

Den rensmaskinenen har jag faktiskt sett en gång förr, hos en väninna här i Norge, den hade fölgt med huset hon köpte!! Helsmart!! Var så snäll och säg att din rönnprofetia inte slår in, vi hade så mycket snö vintern som var att jag vet inte om jag orkar en till så nu, riktigt med en gång... jag har också hört att " rognen ikke bærer tungt to ganger samme år", men vem vet ?

Annika sa...

Vicken grej!!! måste vara jättkul att rensa bären om man har en sån..:) o rönnbären sen.. de dignar... hu om den gamla bondepraktikan slår in.. Kram Annika

Lotta-livets väv sa...

Visst är vårt land så helt fantastiskt! Nu lyser rönnen alldeles röd! Underbart! Solrosor tittar upp både här och där, våra vinterfåglar släpper frön....som gror lite här och lite där!
Blåbär! Mums! Nyttiga! Innehåller gott om "se"-vitamin hihi! och antioxidanter!
kram
/Lotta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men vilken käck bär-rensare. Skulle kunna tro att det var ett April-skämt, men det verkar himla bra. Det kommer och bli häftigt om alla dom solrosorna blommar samtidigt, jättefint.
Kramar AnnaMaria

charlotte sa...

For noen flotte solsikker! Jeg tror jeg må få tak i en sånn bærrenser, da kan man jo plukkke med bærplukker uten å sitte i timesvis og rense for hånd etterpå.

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Vad vackert med solrosor!
Vilken smart finsk bärrensare, hihi! Jag sitter på jobbet o bloggar på lunchen o var tvungen att ropa hit min finska kollega Matti när jag fick syn på din rensare! En sån hade han ju så klart provat o tycker de är hur bra som helst:)

Ha en jättebra dag,
Kramis Jenny

Sidselsidserk sa...

Vi har hatt mye regn her hos meg også, men jeg håper stadig på
sol;-)
Har aldri sett maken til bærrenser - kjempsmart!

Marie//Tekla Maräng sa...

Så smart blåbärs rensare du har. Har aldrig sätt något liknande.
Vilken härlig höst syren du har.
Jisses vad det regnar hos dig. Jo solen har legat parkerad här ett bra tag tills vid 12-tiden idag då regnet kom och det var faktiskt skönt.
Ha det gott Marie:)

Viola sa...

Vilka ljuvliga augustibilder från dig...du bjuder på så mkt vackert och vilken grej...bärrensare från Finland..har jag aldrig sett förut...det skulle vara något det , för att rensa blåbär är inte så väldans kul, ha en bra kväll, kram

Lilla Rummet sa...

Solrosor är ju så vackra....
Har inte höstsyren själv....den vita är så fin. Har en vit syren som ska blomma i juni.

Fiffig bärrensare...
Ha de gott
Kramiz Britt

Annelis hantverk sa...

Vackra bilder du har av solrosor och rönnbären, men nåt mycket snö blir det inte i vinter för det sägs också att rönnen inte bär tunga bördor två gånger.
Ha det bra!

Lisa sa...

Vad vacker höstsyrenen är, härligt med så fina blommor såhär på sensommaren.
Vilken fiffig blåbärsrensningsapparat! Har aldrig sett nått liknande. Förstår att den är väldigt behändig, speciellt när man har så mycket blåbär. Mmm, ser gott ut!

Maria sa...

Hej!
Ett sådant där solrosfält drömmer jag om. Så härligt när många blommar!

Anki sa...

Tack för din söta kommentar!
Herregud jag har ju missat massor...har verkligen varit slarvig med bloggandet å läsandet, hmm...shame on me!! Aja, bättring kommer!
Skrattar för mig själv...vilken häftig grej, rensaren!! Har aldrig sett nåt likande, men den verkar bra!

Har kollat lite på dina inlägg...vilka fina bilder! Å grytlapparna är så fina!
Norgebilderna är underbara...ett vackert land!

Ha det gott! Kramis Anki

Roses & Angels sa...

Hej! Tack ja jag njuter verkligen när jag är där ska bli så kul! Åh du har verkligen då plockat blåbär ser jag hihi. Vad häftig rensare!!! hahaha Ha en bra dag kram

Anonym sa...

Hejsan!

Härliga sommarbilder!

Herre jisses vad mycket blåbär!!!
Vi har jätte mycket blåbär här på vår tomt vid skogen men inte såna mängder...
Blåbärsrensare lät ju underbart för det är ju så tråkigt.
Har aldrig hört talas om det!

Kram Bodil.

Tino sa...

Så flott det blomstrer og gror i hagen din fortsatt! Og for en smart innrettning for å rense bærene, jeg har aldri sett noe liknende.
Her titter solen litt frem i dag, deilig! Vi får nyte de dagene som er, ha en fortsatt fin dag:)

Lise sa...

Den bærrenseren var jo genial! Rensingen er jo det kjedeligste som fins.
Her hos oss sier vi forresten at det blir lite snø når det er masse rognebær, for grenene klarer ikke to tunge bører samme året. Men det gjenstår å se. :o)

Hannes hage sa...

Å, så flotte bilder du har tatt, av nydelige blomster. Syrin hortsensi er en av mine favoritter. Jeg har 9 busekr i hagen min av dem. Ikke så store enda, men de kommer da med blomster. Ønsker deg en fin helg.

Anonym sa...

Hej!
Jag ser att du har en toppenbra bärrensare, som funkar till alla möjliga bärslag!
Vi har åkt runt i Sverige på marknader i 4 år, och säljer just denna bärrensare, som vi importerar från Finland. Vi har också en mycket bra bärplockare med skaft, så att man kan gå rak och plocka sina lingon och blåbär mm. Vi säljer dem också på vår butik på Blocket.se + på vår webbutik som du hittar på vår hemsida: www.skogsformedling.se Ha en bra dag önskar Benita & Harding