måndag 10 november 2014

Julmattor på gång

 

Nu har jag äntligen kommit igång med vävningen av julmattorna i rips.
Jag ska väva tre stycken och jag har inte så mycket tid på mej.

100_0666

Första metern är avklarad, så nu är det bara transportsträckan
kvar. Jag är redan inne i nästa väv i tankarna.

Jag har klarat av att sätta upp väven alldeles själv denna
gången också.
Det blir ju lite besvärligare eftersom jag inte får sitta på
huk eller böja mer än 90 grader i låret.
Det får jag lära mej leva med i fortsättningen efter höft-
operationen.
Förra väven var också uppknuten i tuskaft, så jag behövde
bara lyfta av lattorna från skaften och kunde hänga
tillbaka dem innan jag knöt fram väven.

Ute är riktigt tråkigt novemberväder med regn.
Riktigt skönt vävväder med andra ord.
Dubbdäcken är på bilen om det kommer plötslig halka.
Jag ska inte ut på några längre utflykter nu, bara
till Torsby och Sunne.
I morron är det träning igen, liksom på fredag.
Jag har fått extragånger på sjukgymnastiken.
Influensasprutan har jag också fått och ska ta spruta
mot lunginflammation också.

Det var allt för idag.

Tjingeling

15 kommentarer:

Eva-Lena sa...

Birgitta det är så trevligt att se att du är igång i vävstolarna igen. Det gör gott i själen att få väva man mår så bra när man sitter i vävstolen.
Kramar Eva-Lena

Charlotte sa...

Jösses vilka härliga julmattor! Skönt att du har kommit igång igen ;) Kram

Solvnotan sa...

Då är du helgarderad nu mot allt elände. Kul att se att du kommit igång efter din pärs. Jag själv har varit dålig sedan juni månad, men nu äntligen känner jag mig bättre och orken har kommit tillbaka. Fick infl. I tjocktarmen eländes elände. Nu väntar jag på garn till en våffelväv, ska bli himla kul att sätta upp. Behövs lite nya badlakan och handdukar efter 49 års äktenskap, ha,ha kram på dig från Lisbeth

Anonym sa...

So nice to hear from you again. The julmattorna
are so beautiful !

Take care , Patricia

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka otroligt vackra färger!
Och ta det försiktigt med dom 90 graderna!
Agneta kram

Vform sa...

Så trevligt att se du är på gång igen!
Härlig jullöpare du har gjort ... ja tänk snart är det jul igen! Vi har också regn och grådisigt!
Men det hör väl till förrän det vita kommer!
God fortsättning Birgitta!
Ta det försiktigt :)
KRAM Vivan

Monica sa...

Vilket fint, klassiskt mönster på julmattan! Det gillar jag!
Skönt att du har kommit igång med vävningen igen, även om det är lite besvärligare med rörligheten!
Ha det gott, kram, Monica

Evas Pyssel sa...

Vad roligt att se att du är igång igen. Mattan är jättehärlig. En riktig julmatta.
Kram Eva

Skaparglädje sa...

Roligt att läsa att du kommit igång med vävandet igen. Julmattan på bilden är så fin.
Kram!

Anonym sa...

Hej Birgitta!
Verkligen skönt att Du så sakteliga kommer tillbaka till vardagen och Dina vävar!!
Fina bilder från Umeåresan.
Besöket ni gjorde hos Kristina i Docksta var väl en höjdare!
Hennes matta med styvmorsvioler är så vacker!
Lycka till med de fina julmattorna,
hälsar Inger i Leksand

Mia sa...

Vacker ripsmatta till jul ser det ut att bli. Har varit lite lite inom bloggar sista halvåret och inte fått med mig att du varit skrall. God bättring :)

Hamrånge slöjdare sa...

Vad roligt att se dina fina alster igen! Ska försöka att göra en liknande matta, den är så härlig. Skönt att du kan fixa din väv själv. Kram

Black Iris sa...

Jag riktigt hör dunket från vävstolen nu när du kommit igång. Julmattan ser underbar ut..

Kram Maidi

Mette sa...

Flotte mattor! De giver mig lyst også at væve julmattor.

Gunilla sa...

Vilken fin ripsmatta du gör de kommer att bli fantastiskt till jul.

Du är fantastisk på att väva och vad bra att du är igång igen.

Jag har inte någon väv pågång, jag skulle vilja men kommer mig inte för det.
Jag vet inte vad jag skall väva.
Jag får kika in hos dig med jämna mellanrum så kanske jag får någon ide.

Ha det gott.