måndag 2 juni 2014

Ny väv på gång

Jag har fått upp ny varp i vävstolen nu.
När jag var i Örebro blev jag inspirerad av en
gardin med knutar i väven.

SAM_0882

Jag har ju bara ett synintryck och har gjort
min egen tolkning av väven.
Så jag har suttit och knutit ihop efsingarna
som jag hade över efter ripsmattan
”Blå Harmoni”.
Sedan har jag använt mej av dels den
tråden som jag fått ihop med en massa
knutar och 3 trådar som inte har några knutar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag
köpt klackspröt och nu ville jag prova att
använda mej av dem.
Jag la ett varv tätt med vanliga spröt och
sedan la jag klackspröt på nästa varv och
därefter drog jag på 15 m varp utan att
lägga ett enda spröt och det funkade jättebra.

SAM_0883

Vävningen funkar bra med alla knutar i varpen.
Snyggt blir det också tycker jag.

SAM_0880

Jag hade bara tänkt sätta upp varp till
två gardinlängder som var ca 60-65 cm breda.
Jag varpade på dubbel längd, men tråden av
mina efsingar tog aldrig slut och jag varpade
på, eftersom jag inte skulle ha någon nytta
av den senare. Följden blev att jag skulle
fått en gardin som var 1 m bred och det
ville jag inte ha. Så jag beslöt mej för att
dra på varpflätan utan att lägga den dubbel
och fick då en varp på 15 m och 50 cm bred.

*****

Efter två rörmokarbesök så har jag fått tätt
på vattenläckan i vävstugan och håller på
att städa upp där nu.
Jag har mycket som ska göras och hinner
inte väva på ett tag nu.

Vi har kompletterat vår hönsbesättning med
5 nya hönor och en ny tupp,
så nu har vi 7 hönor i olika färger.

SAM_0884

Det var lite av vad som hänt senaste tiden.

Nu önskar jag alla en fortsatt skön
sommarvecka.

SAM_0893

 

11 kommentarer:

Elisabet sa...

Det ser fin ut! Intressant med efsingar i varpen, har bara använt dem som inslag

Evas Pyssel sa...

Vilken snygg väv och vacker färg. Kommer att bli så tjusigt. Roligt med höns. Det hade vi för flera år sedan och även gäss och kalkoner. Inte nu längre.
Konstigt att du inte kan se tydligt på min blogg. Måste vara någon instälning. Jag har inte ändrat något och jag ser hos dig som vanligt. Hoppas det rättar till sog.
Kram Eva

Eva-Lena sa...

Så skönt att du snart är igång igen i vävstugan efter allt besvär.
Vacker färg på varpen, nu hoppas jag att vi får se det färdiga resultatet senare i din blogg.
Kram Eva-Lena

Vform sa...

Vi håller sommarlov i vår vävkurs ... men alltid trevligt att se vad 'andra' kan! Du är en av inspiratörerna ... snyggt är allt du gör!
Spännande att se slutresultatet :)
Trevligt är också att få resa och se andras verk, alltid finns det ideér som man gör till sina egna!
Ha en fortsatt fin försommar!
Kram Vivan

KataM sa...

Vilket bra sätt att använda effsingar! Och riktigt snygg blir det.

Hamrånge slöjdare sa...

Vilken härlig färg det blir på dina gardiner! Snyggt med det ojämna. Blir intressant att se dom färdiga!

mormor sa...

Tänk vad det kan göra, att man hälsar på i andra vävstugor och blir inspirerad. Gardinen blir jättemysig, snyggt med effekterna.
Lycka till med allt extrajobb du fått, så allt snart är i rätt ordning igen.
Kram Monika

Eva-Britts Brusbod sa...

Vilket bra tips med effsingar, så många bra idéer du har, kommer ihåg när jag var barn satt min mor och limmade ihop effsingar och vävde lakan av som min far icke uppskattade, tyckte dom var för vassa att ligga på. Ska bli så roligt att få se dina gardiner färdiga. Ha det så bra bland dina vävar.
Kram Eva-Britt

Solvnotan sa...

Väldigt bra ide' att knyta ihop efsingar så där. Jag har vävt in allt möjligt i mina gardiner. Okardad ull, papperssnöre m.m. Jag bryr mig inte om att de ej blir tvättbara, då får man väl väva nya. Tid har man ju som pensionär. Ha en härlig nationaldag.

persty sa...

Ser interessant ut med klackspröt. Er det mulig å kjøpe det noe sted?

Anonym sa...

Åh vad jag gillar idén med efsingarna. Jättesnyggt!