tisdag 23 oktober 2012

Hantverksrunda och tomt i vävstolen igen

I lördags var det Hantverksrunda i Sunne.
Vi var några stycken som bestämde oss för
att åka runt och besöka några av utställarna.

Först ut blev det Västerrottna Vävstuga.
Kameran var med och några bilder blev det också.

100_7789

Trasmatta i svart och vitt var fint.

100_7798

En fin trasmatta av blandade färger.

100_7785 

Duk i halvdräll med svart varp och
grått inslag.

100_7792

Kaffeservering fanns också med gott
fikabröd.

Sedan åkte vi till Margareta i Sunne.
Hon är helt otrolig med allt hon skapar och
det blir så snyggt också.

Hennes kuddar med egna mönster är så vackra.

100_7815

Snygga tabletter och smådukar i olika färger.

100_7813

En av alla hennes fina mattor.

100_7814

Sedan blev det ett par besök till men där blev
det inga foton.

****

I söndags drog jag på en ny gardinväv (panel)
och hann också solva och spola inslagsgarn.
Igår skedade jag och knöt fram och vävde
halva sträckan. Och idag har jag vävt klart
och klippt ner. Så det var snabbt jobbat.

100_7825

Den hör ihop med förra gardinen som jag klippte ner förra veckan.
Så på torsdag ska jag varpa till svart/grå gardiner.

I morron ska jag till en vävdam och hjälpa henne med att sätta upp en kontramarsch på vävstolen.

Som synes har jag fullt upp hela tiden och har
alltid något att göra.

Ha det så gott.

Tjingeling

100_7827

11 kommentarer:

mormor sa...

Härlig resa du varit på. Sånt ger inspiration- och det gör din blogg oxå:)
Kram Monika.

Annik-Snor sa...

Så fint at du deler alt det fine du har sett. Fin gardin du har vevet.

Hamrånge slöjdare sa...

Vad mycket fint ni fick se. Du måste ha en otrolig energi som hinner med så mycket. Och vackert blir ju det du gör också!!

charlotte sa...

Dette var virkelig veldig flotte puter. Må si det gikk fort å veve den gardinen, men så er det også deilig når noe går fort for en gangs skyld. Synes at alt tar som regel lengre tid enn jeg trodde.
Hilsen fra Norge

Snäckskalsdalen. sa...

Det är mysigt att åka runt och titta på andras hantverk, man blir så inspirerad och det är bra avbrott också!
Busken är ju för söt på bilden längst ner!
Agneta kram

Hantverkarglädje sa...

Du milde så du väver och allt blir ju så snyggt. Dessutom hade du ju här en del vackert från er utflykt. Ha det så gott där i vävstolen.

Vform sa...

Mycket fint du visar!
Det finns säkert en hel del ute i bygderna bara man tar sig ut! Det gör visst du :O)
Liknande något "dräll" har jag i min vävstol på kursen, som jag visar en annan dag :)
Ha det så gott ... vi har fått vår första snö ...
Kram!

India sa...

Puh, vad du hinner med. Här kom det faktiskt lite snö i luften idag och nu ikväll är det redan -0.5 så det blir nog kallt i natt. SUCK!

Monica sa...

Kära Birgitta, ja inte är sitter du på "latsidan" precis. Förstår att de är trevligt att åka runt till andra "vävare". Utbyta ideér och få lite ny inspiration. Men mellan "varven" tar du väl själv igen dig lite...eller? För du vet att du måste vara rädd om Dig!
Ha det nu så bra och må gott!
Kram och vink från mig.

Evas Pyssel sa...

Roligt att åka runt och se vad andra har gjort. Det ger en kick och ny inspiration.
En solig men kylig dag idag . helt okej.
Kram Eva

MalinSj sa...

ja, du hinner med mycket må jag säga.
Kul att ni åker på hantverksrunder tillsammans. Det måste ju inspireras till nya alster. Lycka till med nästa väv. // MalinSj