tisdag 16 november 2010

Trasmatta

Hej alla glada!

Snön ligger fortfarande kvar hos oss.
Nu tror jag att vi får behålla den
och kan räkna med en lång vinter.
Vi har haft kalla nätter och idag har
det varit en fin vinterdag med solsken.

Jag har kommit igång med en väv nu.
Trasmattan.

100_4440

Den är i gåsögon och jag har
blandat lite olika gröna nyanser
för att det ska bli i den.

100_4438

Det är länge sedan jag vävde trasmatta
senast och nu är det riktigt roligt.

Vi hörs snart igen.

Tjingeling

41 kommentarer:

Muffin sa...

Trasmattan ble veldig fin! Artig å se hva du får til!

Gammelbålsta sa...

Hej!
Den blir jättefin din matta. Vår snö regnade bort men nu är det ganska kallt. Hoppas det kommer lite snö snart. Ha det så bra Kram Aydan

Stubbetufsa sa...

Det blir ei fin fillerye, eller matte, som vi også sier i nord!
Og så glemmer jeg stadig å si at jeg liker så godt solsikken på bloggtoppen din!

Rosenvante sa...

Trasmattor är väl för fint. Grönt var jättefint och så har du ju fått in så fin melering också.

Snö har vi inte ännu, tack säger jag bara. Men kallt har vi på nätterna här också. Det är riktigt vitt på gräsmattan idag, hoppas vägbanan ännu är torr så man slipper halkan in bara.
Ha en bra dag i vävstugan

Maria sa...

Härliga färger!

Roses & Angels sa...

Hej! Underbart med hemvävda mattor, skulle också vilja ha i hallen och köket i ljusa färger. Dom är så fina. Hoppas du haft en bra helg och vecka så här långt. Vi har ingen snö kvar alls snart. Regnet har tagit det med sig. Kram

Skogslyckan sa...

Spännande att se denna skapelse färdig. Ser ut att passa i ett riktigt gammaldags julkök...
Ingen snö här men vackert frostigt!
Kram goa du från Pia

Vform sa...

Hej Birgitta!
Verkar också som om vintern är här också! Lovas minusgrader hela nästa vecka!
Mattan blir säkert jättefin ... väntar på helheten!
Ljusstöpning har jag inte provat på "ännu" ... ser väldigt intressant ut!
God fortsättning!
Kram Vivan

BiZen sa...

Trasmattor är en favorit hos mig! Sköna att gå på och vackra att titta på. Vilken underbar färg du har på din. Gillar den jättemycket!
Här regnade snön bort men i dag vaknade jag till rimfrost, det är så vackert, bara solen som saknas.
Kramar från mig! //Birgit

Det växer sa...

Så snyggt med gåsögamönstret. Egentligen vill jag fråga hur man gör fast det är en helt meningslös fråga eftersom jag inte kan väva...Men kanske blir mammas och min vävstuga verklighet nästa sommar. Hoppas!
Ha en fin dag. Kram.

Charlotte sa...

Så enkelt och vackert! Så klart det är kul med trasnattor. Jag som har det som ett jobb ångrar inte mitt yrkesval!

Marie//Tekla Maräng sa...

ja det är något speciellt med trasmattor. Snygg gillar gåsöga.
Oj ja då blir det nog en lång vinter hos dig. Här har allt smält bort och det är blött och mörkt inte så kul.
Kramar:)

Ulla sa...

Snyggt, det är fint med gåsögon!

eWa sa...

Den blir helt fantastiskt !

Lilla Rummet sa...

Jättefina färger i mattan. Så härligt med hemvävda.
Här har vi också snö, ca 2 dm. Har varit solig och fint, men nu har det börja molna på, kanske det kommer mer snö.
Ha en fortsatt härlig vecka och veckoslut.
Kram Britt

Janne i Fagerlia sa...

Ja det er alltid greit å kunne variere i sitt arbeide. Var ikke klar over at du også vevde matter. Flotte farger i veven din. Her i Kristiansund har vi også kaldt vintervær på andre uken. Mye is og svært glatt.

Skaparglädje sa...

Grönt är fint att väva i , mattan blir jättefin.

Här i Småland finns ingen snö, skönt, den kan vänta ett tag till innan den kommer.
Kram!

Bonnfrua sa...

Tänkte på dig idag när jag la på en trasmatta (egenhändigt gjord), grejen var att jag körde den i tvättmaskinen igår. Men rent blir det! :-)

Marie sa...

Så fin matte! Du lagar så masse fint :)
Ser at det full vinter hos deg allereie :)
Her har me hatt klarver, sol og tre,fire plussgrader dei siste dagane :)

Gudrun sa...

Det blir en riktigt snygg matta. Fina färger. :)
Kolla in hos mig.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Katrin sa...

Säger som alla andra - härligt fin matta. Gillar gåsögon och gillar grönt. Jag ska sätta upp en väv - snart. Jag ska bara..... men sen.

Gunilla sa...

Hej Birgitta

Nu har det hänt saker hos dig ser jag.

Det är ju ett tag sedan jag tittade in hos dig.

Vilken fin matta du väver den blir riktigt fin i Gåsögon. Och grönt är ju en behaglig färg.

Här ligger snön kvar det är ca 2 dm. Lite snö fick vi igår ochså och kylan håller i sig.

Men det skall ju vara vinter så det är väl som det ska.
Idag på morgonen var jag och gubben min ute och pimplade för första gången iår isen är ca 6 - 10 cm så den bär att gå på men ingen fiskelycka denna gång.

Ha en fin fortsättning på veckan


Kramen/Gunilla

Stina sa...

Väldigt fin matta. Kram du gumman. Stina

Synnøve. sa...

Att komma ner i köket en kall morgon.
Sätta fötterna på den hemvävda mattan och känna att man inte blir kall...
Vilken känsla.
Härliga färger.
Allt bra där på andra sidan gränsen?
Kram Synnöve.

Lilli sa...

Det är vackra gröna nyanser i mattan! Kunde först inte se gåsögonmönstret, men efter att ha spanat lite såg jag det :) Det blir fint! Ha en skön kväll!

Snäckskalsdalen. sa...

Älskar färgen, den är underbar!
Kram

Tulip sa...

Nydelig blågrønn matte du vever:) Koseligå ha den på gulvet tenker jeg!

klem til deg!!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon
Så fin matta du väver, den är vackert grön som en julgran. Här har vi barmark än, men det sägs att det blir snö imorgon. Jag ska ut och köra med kärra så jag önskar ju ingen snö den dagen.
Ha en fin helg
Varm kram
AnnaMaria

Mor Tuta sa...

Fina trasmattor, hemvävt ska det vara även på golvet tycker jag. Blir så ombonat.
Snöiga kramar
Birgit

Anonym sa...

Hei.Kjempe fine matter.Nydelige farger.Ønsker deg en hyggelig helg.Klem fra Bodil.

Monica sa...

Blir sååååå glad när jag möts av din stora gula solros!!!!!!
Ser nu att det är trasmattor på gång....du är allt en riktig vävare du! En DUKTIG sådan också, ljuvliga färger du valt.
Önskar dig nu en en riktigt bra helg. Varm kram från mig.

Anita Tørmoen sa...

Denne blir sikkert flott:) Fine farger.

vadmalen sa...

Tack för din kommentar hos mej. Håller för fullt på med julmarknaden. Sista dagen imorgon.
Ha en härlig söndag.
Kram
Birgit

MalinSj sa...

Snygg matta med ett stort gåsöga. Ha det bra //MalinSj

Lotta-livets väv sa...

Härlig trasmatta! Kan just tro att det är lite tyngre än de luftiga gardiner som du vävt..... men allt olika är ju kul!

Vad spännande att du läst om mig i Solvöga....ja, inte visste jag något om ett Värmlandsnummer..haha... inte om detta heller egentligen.
Fick post i min e-brevlåda för en tid sedan. Någon hade läst min, nästan fyra år gamla krönika i tidskriften Hälsa och bad att få publicera den.....någon annan aning hade jag inte alls. Kul att du läst den. Jag har haft den länkad på min blogg ett par gånger.
Kan inte annat än bli överraskad att krönikan fortfarande hittas så här nästan fyra år senare och att det fortfarande finns människor som berörs.
Vi har också snö, men här ska den visst inte bli kvar.
Kramar
/Lotta

Anni sa...

Gåsöga som är så vansinnigt snyggt! Nu blir jag sugen att väva trasmattor igen, de jag vävt och flitigt nyttjat har trillat sönder allt eftersom. Borde kanske passa på att väva på mammas vävstol så länge hon minns hur man sätter en varp! (För det kan inte jag!)

I matsalen har jag hennes vackra dubbelvävda linnegardiner, guld värda och hemskt svåra att stryka...

Novemberkram till dig ♥

Sjabbig men chic sa...

Du är en energisk kvinna du Birgitta. Blir alltid lika imponerad!

Största kramen Lisa

Nyanser av vitt sa...

Åh jag älskar trasmattor...så fina
Kram Agneta

Hanna sa...

fint.
kram
Hanna

Zandra sa...

Snygga färgflotteringar! Fördelen med mattor är att det går förhållandevis fort tycker jag... Är övertygad om att du skulle komma ihåg hur spetsen görs, det är nog lite som cykling!

Hanna-Greta sa...

Hej, fin trasmatta, undrar hur du gör när du fållar en trasmatta? jag är lite nyfiken, jag bandkantat trasmattor men fållat? mvh Hanna-Greta