fredag 9 april 2010

Trasmatta och varpfläta

Hejsan

Jag har äntligen klippt ner
trasmattan.

100_3109

Men jag har inte fållat den än.
Men jag vill visa den ändå.

100_3120

Ett par detaljbilder blir det också.

100_3118

Jag är riktigt nöjd med den.
Får se om den hittar något nytt hem
eller om den vill bo kvar hos mej.

***

Eftersom jag hade 2 tomma vävstolar igår,
så gjorde jag en varpfläta.
Nej nu luras jag. Jag delade upp det
på 3 varpflätor,
eftersom det inte går bra att ha för
breda flätor när man drar på varpen med tyngder.

100_3126

Det ska bli 10 m gardiner,
som är 1 m breda.

Idag har jag förskedat och dragit på det på
vävstolen.
Så nu återstår det att solva
ca 1250 trådar.

I den tomma vävstolen ska det bli en
blå och vit ripsmatta snart.

***

Jag önskar alla en mysig fredagskväll
och en riktigt skön helg.

Kramisar Birgitta

33 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Hej Birgitta!
Vilken flitig kvinna du är.
Den mattan var så läcker, vilket mönster, mmmm.
Här är det sol och snart ingen snö kvar hur är det hos dig?
Nu ska vi banne mig ha vår snart.
Ha en trevlig helg nu
Kram Lena

Skaparglädje sa...

Hej!
Jättesnygg matta. Jag var ute och plockade bland mina trasor i går men jag behöver mer gråa trasor för att komma igång med nästa matta.
Trevlig Helg!//Anne-Lie

Vform sa...

Den mattan gillar jag!
Vad duktig du är!
Månntro du designar dina mönster själv,
eller är det dina kunder...

Mysig fredagkväll till dig också!
Jag ska börja söka fram målfärgerna... ;)
Kramisar!

Mor Tuta sa...

Den är verkligen fin din trasmatta, passar säkert hemma hos dej, för du gör väl något till dej själv också.
"Bara" ca hälften av trådar att solva och skeda nu, mot en ripsmatta..går som en dans, eller??
Önskar dej också en skön fredagskväll. Kram Birgit

Marie sa...

Så fint arbeid :)

God helg :)

Lauras gård sa...

Vad snygg mattan blev! Vad är det för färg? På den övre bilden ser den jeansblå ut och på de andra nästan svart. Jag förstår att det är svårt att få exakta färger då du fotar. Jag är lite sugen på en blå matta till köket.

Jag har skickat efter körkortshandlingar för BE-kort. Det kanske blir det så kan vi behålla vår bil. Det räcker med utgift på en husvagn. Bilbyte kanske kan vänta lite i så fall... Trevlig helg! Kram Stina

Rosenvante sa...

Jisses vilken snygg matta. Hur i allsindar får man till sådant mönster. Ja, nu vet jag ju inte ett endaste dyft om vävning, men jag trodde man lade raka linjer bara, men ack så fel jag hade.

Anonym sa...

Vad oerhört fin trasmattan blev! Då vet du vad du gör när du ska solva och skeda... :-)
Här skiner solen in genom fönstret, ska ge mig ut i vårkvällen nu tänkte jag. Önskar dig en skön hleg!
//Bonnfrua

Anonym sa...

Hej Birgitta din mattan är så fint speciellt med dena vita rutor.Är trassorna grå eller blå ?
Jag önskar dig en trevlig helg
Patricia

Havfruen sa...

wow...så flott matte du har laget. Du tryller på veven din du Birgitta!!
Håper våren er kommet til deg nå:)
Klem fra meg:)

Hannes hage sa...

Nyyydelig :)

Bloggarmorsan sa...

Läcker!
Önskar dig en underbar helg tillbaka! Jag har stått ute i solskenet och hängt och vikit tvätt och bara njuuuutit!!!!
Ha en go början på helgen!!

charlotte sa...

Matta er fantastisk! Veldig lugn og klassisk og vakker. Gratulerer! Er sikker på at mange vil ha en sånn.
God helg!

Mia stickar sa...

Så fin den blev mattan!

Janne i Fagerlia sa...

Så produktiv du er! Alt du lager ser forseggjort og lekkert ut.

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vilken fin matta. Du är verkligen duktig. Min dotter Ida vill ha en trasmatta som är orange och grön. Kanske vi kan beställa en av dig när du har tid någon gång? Ha det gott Kram Aydan

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Min vän Birgitta.
Jag ser att du är lika flitig som alltid.
Vad fint med de vita gardinerna, det ska bli. Men så många solvar, oj, oj.
Jag har äntligen vävt ut min väv.
Då tänkte jag på det du lärt mig om Gla´hål.
Såna där gardiner som jag alltid drömt om att ha, men det är ju en kostnad.
Man behöver ju många meter.
Jag skulle dock bli glad om du mailar och säger vad du tar per meter.
Jag har lekt med det fina blommailet.
Tack så jätttemycket, det var så roligt.
Ha en fin helg nu, glöm inte bort att vila dig också.
Du är så skicklig.
Kram Zara

Bossa sa...

Jeg er stum av beundring......
Ha en flott helg. Klem :O)

Mia sa...

Gåsögon, är det inte det det kallas, mönstret? Vacker matta blev det, men jag slutar aldrig förvånas hur fort du har nästa varp på plats.
Njut våren :)

Ulla sa...

Jättesnygg! Åh,vilken fin matta du gjort.Jag förstår att du inte ka ha en kvar av alla du gör men ibland måste det vara svårt att skiljas. Trevlig helg hemifrån Värmland igen.

Lilli sa...

Hej!Hur har du det med våren däruppe? Hoppas att snön är borta nu, eller delvis i alla fall? Det är en väldigt snygg gåsögonmatta du vävt. Gillar gåsögon i alla sammanhang, nästan, och kul att väva också, tycker jag. Har vävt handdukar i den tekninken en hel del :)Blir det gardinlängder eller kappor som du ska väva av de 10m? Ha en gó helg du också!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den blev jättefin, snyggt med rutor. Du är otroligt produktiv, du väver fort.
Ha en fin helg
Stor kram
AnnaMaria

Ofelias Hus sa...

Åh, vad fin mattan blev...så raka och fina rutmönster!

Ha den underbar lördag!

Kram,
Anette

Hanna sa...

fint.
Ha en bra fortsättning på helgen!
Kram
Hanna

Hanna sa...

Ha en bra fortsättning på helgen!
Kram
Hanna

Synnøve. sa...

En vacker matta säger jag med. Tänk att tassa på den en höstmorgon. Njuta färger och känna det härliga materialet under de bara fötterna.


Spännande med gardinerna... Så långa, är det till någon lokal?

Kramen från solstolen.
Synnöve.

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Tack för din krya på dig hälsning hos mig,mår lite bättre idag:)

Vilken fin och stilren matta, den blev jag väldigt förtjust i!

Ha en fortsatt trevlig helg,

Kramis Jenny

Caramel sa...

Vilka fina alster! Att väva är något jag egentligen drömmer om att få göra någon gång. När jag var liten så hade farmor alltid något vävprojekt på gång. Nu står den någonstans nedmonterad. Antagligen fattas det också delar till den.

Vad skoj att du vill vara med i min utlottning. Tre lotter har jag gjort med ditt namn på!

Önskar dig en bra dag!

Kram Caramel

Muffin sa...

Den matten ble kjempefin! Nesten for fin til å ha på gulvet :) Ha en fin søndag!

Pillan sa...

Vilken jättefin matta, hoppas jag kan väva en sån i framtiden.

kram
pillan

Ingela sa...

Det var bland de vackraste trasmattor jag har sett!

Ingela

Maria sa...

Du hinner så mycket! den här mattan är också så vacker. JAg hoppas att jag en dag ska "få över" så mycket kosing så jag kan beställa en minst 2,5 meters av dig...

Jorun sa...

Jeg syntes den matten ble veldig fin jeg!