måndag 27 januari 2014

Äntligen är jag igång igen

Det blev ett långt uppehåll både på bloggen
och i vävstugan, men nu så är jag på banan igen.

Första väven för i år är påbörjad. även om det varit lite segt att komma igång.

SAM_0518 

Det var många trådar att solva och skeda,
även om det är tomrör emellan också.
Väven är 136 cm bred och jag känner att
det frestar på ryggen att skyttla så brett.
Det hjälper inte att jag är lång och har långa armar.
Det ska bli gardinkappor och jag har halvblekt lingarn som inslag och papperssnören som inplock. Jag ska även väva några med oblekt lingarn som inslag.

SAM_0520 

Som tur är, så är jag frisk efter mina njurstensbesvär och på röntgen syntes inga stenar.

Ute har vi fått rejäl vinter nu. Inatt och idag har det säkert kommit 20 cm snö.

SAM_0524 

I morse när jag gick till vävstugan gick snön över stövelskaften. Inte så skönt.

För några dagar sedan fångade jag denna bild som är som det vackraste julkort.

SAM_0497 

Nu hoppas jag, att det snöat klart för i vinter,
men tror inte att det är så.

Hörs snart igen.

Tjingeling

16 kommentarer:

Irené sa...

Skönt att du är frisk igen och kommit i gång med vävningen... jag har saknat dina inlägg!
Kram Irené

mormor sa...

Stort välkommen tillbaka.
har saknat dig.
Skönt att du har piggat på dig, det är verkligen inget vidare att va krasslig.
Nej, det är nog inte färdigsnöat än."Än är det vinter kvar säjer mor."

Kram Monika

Maud Kullberg sa...

Kära Birgitta!
Glad att Du är på banan igen Har saknat Dig. För ngn månad sedan började jag läsa in blogg, från första början. Det tog timmar men har varit mycket intressant. Blev riktigt orolig för Dig ett tag. Jag har ingen egen blogg, men vill gärna starta en, men är osäker på hur man bäst börjar.
Bästa hälsningar
Maud Kullberg

Kankuritar sa...

Välkommen tillbaka Birgitta.

Sanna sa...

Vad roligt att äntligen se att du är tillbaka. Och vad skönt att stenarna flytt sin kos!
Väva brett är ju lite opraktiskt men du får se fram emot lön för mödan när du är klar!
Var rädd om dig!
Kram Sanna

Hantverkarglädje sa...

Trevligt att du är igång igen. Fina vävar har du igång ser jag. Väldigt snyggt det du visar här.
Snön ja, det verkar som ni fått allt. Här har vi bara ett pudrat täcke på marken. Inte alls bra eftersom vi haft ca 20- i många dagar. Nu är det bara 10. Det tunna snötäcket och ordentlig köld gör det väldigt farligt för växterna så få se hur det går i vår. Ha en bra dag.

MalinSj sa...

Vad skönt att höra att du är frisk och kry nu. Och vilken fin vinter ni fått, äntligen. Din gardinkappa blir nog jättefin med de inplocken som du gör. Skall bli spännande att få se den även med obl lingarn Skall du ha inplock även där?
kram Malin

Mia sa...

Så skönt du är på bena igen och igång med en fin väv, då är du friskare igen.
Här har det snöat i 14 dagar nu och jag tror vi snart närmar oss en meter... så nog fick vi snö den här vintern också :)

Bika sa...


Härligt att du är tillbaka i vävstolen! Och att du mår bra.

Hoppas du slipper skotta snö för det verkar ni ha gott om!

Gardinkappan blir jättefin...

Kram Birgitta

Eva-Lena sa...

Hej Birgitta !
Härligt att du kan väva och känner dig kry igen.
Det blir en fin gardin fastän den är jobbig att väva en så bred väv.
Kan en rullbräda på vävpallen hjälpa till ? Har du provat ?
Kram Eva-Lens

Monica sa...

Ja, det var länge sedan man hörde av dig, men ibland har man ju varken tid eller lust att blogga! Man ska ju aldrig känna sig tvungen!
Har ju sett om din vävning på Facebook, men som du vet, så förstår jag inte mycket av det...
Ha det så bra, kram, Monica

Evas Pyssel sa...

Hej igen Birgitta !! Roligt att du är tillbaka igen.Det kommer att bli väldigt tjusig gardinkappa, fint när ljuset släpper igenom.
Det är väl en önskedröm att det inte blir mer vinter än så här. Hörde nyss på tv att det ska bli plusgrader om någon dag. Det betyder slask.
Ha det jättebra . Kram från Eva

Skaparglädje sa...

Fint med skira gardiner nu till våren. Hjälp vad mycket snö ni fått. Här snöar det också har väl fått ca 10-15 cm nu. Men det snöar fortfarande så det blir mer.
Kram!

Lappeklipp sa...

Härligt att du är på banan igen och att stenarna har flytt sin kos. Underbar väv på gång!

Hamrånge slöjdare sa...

Välkommen tillbaka! Ibland orkar man inte med bloggen, men nu tycker jag att jag kommit igång igen. Vilken härlig gardin du börjat på, blir roligt att se när den är klar. Kram.

Black Iris sa...

Vad härligt att du är på banan igen.. Väldans vilken vinter du har.. Här regnade allt bort under helgen..

Kram Maidi