onsdag 28 november 2012

Vintern tillbaka igen och ny varp i vävstolen

Igår kom vintern tillbaka igen och nu har
vi ca 10 cm snö igen.
Det fryser på nu och då blir det halt.

Jag har varit på Julmarknad i helgen
och det var trevligt, fast lite
gråmulet och kyligt.

Min monter som den såg ut i år.

100_7856

100_7855

Jag passade på att ta några bilder på
ett par andra montrar också, som jag
tyckte var fina.

100_7863

Tomtemor och tomtefar så fina.

100_7859

Det är en annan Birgitta som gjort
de fina tomtarna.

Katarina syr så fina små tofflor i det
allra mjukaste skinn.

100_7861

Sedan har vi Astrid som gör så mycket
fint i näver och är en mästare på
att göra härliga korgar.

100_7866

100_7867

Det finns så många duktiga konsthantverkare
och det är så roligt att se gedigen slöjd.

Mina långa ripsmattor blev klara i tid och
pryder nu sitt nya hem.

100_7849

Jag tror inte jag har visat bild på
ripsmattorna eller breda löpare som jag vävt.

100_7854

De är 60 cm breda och jag har 3 st kvar.

****

Jag har varpat nya vävar och dragit på en
panelgardin och börjar väva på den i morron.

Det var lite om hur jag har det i Finnskogen.

Tack för att du tittar in och läser min blogg
och jag blir extra glad för en liten kommentar.

Önskar alla en fortsatt trevlig vecka.

Tjingeling

15 kommentarer:

Eva-Lena sa...

Hej Birgitta
Vad jag gillar dina ripsvävar....den rödvita breda och den grå, röd vita....och alla de andra.
Kram Eva-Lena

Solvnotan sa...

Hej Birgitta.
Så mycket fina vävar du hade med dig till julmarknaden. Du väver verkligen fint. Det har blivit en rutin för mig att varje morgon titta in hos Utsikt från Vävstugan och kolla nya bloggar och om Birgitta har lagt upp något nytt på bloggen.
Trevligt tycker jag.
Här på Slätta har det inte snöat något ännu men det hänger i luften.
Var i Falköping igår och Mösseberg var täckt av snö, så det är väl bara att vänta här också. Idag ska det bli adventsbak i stugan, stakarna står redan på plats. Ja, så blir det kanske lite tomtetillverkning av granris som ska pryda upp trädgården.
Kram och trevlig Advent önskar Lisbeth

Irené sa...

Så mycket fint du hade med till julmarknaden, kan tro att mångas blickar drogs mot din monter! Roligt att se den gråröda ripsmattan utlagd, den gör sig så fint på trägolvet...jättesnyggt :-)
Kram Irené

Hamrånge slöjdare sa...

Otroligt mycke fint på den marknaden! Dina mattor är så härliga. Fårskinnstofflorna såg väldigt mjuka ut.
Vi har fått lite snö här också, men bara 5 cm. vi ska vara med på julskyltning på söndag, det blir lite mer jullikt när marken är vit.
Kram från Mona

caisa sa...

Hej Birgitta.Va snygga de gråröda
mattorna blev.ett toppbetyg.
Här har det snöat lite lite men minusgrader så det är halt.
Hörs Kramisar Caisa

BiZen sa...

Hej!
Det var ett fint bord du hade på marknaden och många vackra saker! Dom andra borden är fina också och det är verkligen härligt att se och känna på äkta hantverk. Det gillar jag!
Själv stickar jag olika rutor av tvåtrådigt ullgarn och det ska bli en filt så småningom. Vill ta tillvara garner som ligger och väntar på att bli omhändertagna.
I natt fick vi vår första snö och det snöar fortfarande men är kring nollan och lite blaskigt. Hoppas det inte blir för halt när jag ska hem i kväll.
Kram! //Birgit

mormor sa...

Oj, vad fina saker du lagt upp på bordet! Den grå- röda mattan var fantastisk.- liksom allt annat du gör!

Det var en riktig kvalitetsmarknad ser jag. - Så fina saker. Det måste vara gott för själen o ögat att vara där.
Kram Monika

Monica sa...

Så mycket vackert du hade med till marknaden! Allt du gör är så gediget och vackert! Men tänk vad mycket tid du lägger ner i din vävstuga....och nu får jag börja bli orolig att du ska halka på vägen dit..hi,hi.
Här i Småland har vi också fått lite vitt på marken. Hoppas, hoppas att de nu får ligga kvar.
Nu ska du ha det så bra! Var rädd om Dig!
Kram och vink från mig.

Skrålann sa...

Heia! Dine ripsmatter er alldeles bare helt nydelig. Slike matter har jeg lyst å veve en dag. Klem fra Ann-Elin ;)

Skaparglädje sa...

Så mycket fint du gjort, du är verkligen flitig och duktig.
Hos mig har vi inte fått någon snö änne, men de har lovat nu till helgen. Till dagisbarnens stora glädje kom det någon enstaka snöflinga i går när vi var ute och lekte.
Jag vill önska dig en fin 1:a advent.
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Tack snälla för utsiktsbilden!!! Jag skrattade lite när jag läste det nu när jag läste ikapp mig. Ni bor så vackert, det är som en ursvensk dröm, verkligen! Och vilka fina vävar och montrar du har och den grå ripsen med engelskt rött i är underbar!
När jag tänker på dig, ser jag hur du sitter där med sked och bom och alla vävattiraljerna och så då och då kastar du ett öga över bygden, det måste vara väldigt tillfredsställande. Fridfullt!
Stora kramar
Agneta

MalinSj sa...

En fantastisk fin marknad ni har, med väldigt hög kvalite ser det ut att vara.Du hinner tydligen även väva när det är marknadstider. Jag tycker allt tid går åt att fixa prislappar och montera mm. Idag har vi 5-10cm snö och -5gr. Jätteskönt med blå himmel och lagom kallt. Lycka till med vävarna som är på gång. Kram MalinSj

charlotte sa...

Flott monter du hadde! Og så fine neverkurver det var, en sånn skulle jeg gjerne ha kjøpt, de finnes ikke hos oss.

India sa...

Roligt med duktiga hantverkare. Har varit på några marknader och det är hemskt mycket pärlor! Nu är vi på väg hem från skåne som faktiskt fått ett par cm snö. Kram :-)

disa sa...

Tack!
Åh, så mycket fint du har vävt!! =)
kram