fredag 17 augusti 2012

Nya vävar och utflykt

Nu har sommarvärmen hållit i sej en hel vecka
och det känns så skönt.
Det har varit riktigt varmt.

I vävstugan har jag börjat väva på den smala
blå ripsen.

100_7673

Jag väver lite olika mönster och provar mej fram.

100_7679

Baksidan blir tvärtom och den blir lika fin
som framsidan.

Jag har tänkt väva grytlappar och smala ripslöpare och kanske någon väska.

Jag har dragit på varp i breda vävstolen också.
Jag har solvat, skedat och gjort klart för
vävning av trasmattor där.

100_7675

Det känns lite svårt att komma igång med
trasmattor eftersom det är så länge sedan
sist jag vävde det.
Men jag får börja med att plocka fram trasor
och bestämma färger.

I onsdags passade vi på att göra en dagsutflykt
till Dalarna. Brukar göra det varje sommar.
Jag hade turen att få komma in och titta
på Vävstugan Vävglädje i Sunnansjö
och träffa en trevlig väverska.

100_7632

6 vävstolar fanns det med olika varp i
och dessutom mycket fint i butiken.
Trasmattor i olika bredder och färger.

100_7634

Hela soffan full med fina kuddar.

100_7638

Kuddarna nedan är samma mönster som
ett dräkttyg där.

100_7641

Därefter åkte vi till Mohyttans hotell för
att dricka kaffe. Vilken fin milja det var.
Alpackorna gillade nog inte mej,
när jag skulle fota dem. De började
spotta och skria.

100_7648

Det blev mer hemslöjd den dagen.
Hemslöjdsbutikerna i Dala-Floda och Rättvik.

100_7662

När man är i de trakterna måste man ju besöka
Leksands Knäckebrödsfabrik.

100_7650

Det blev ett stopp i Tällberg också för
glasspaus och bensträckare.

100_7653

En vy ut över Siljan tagen från bilen.

100_7656

Som ni ser på bilderna hade vi tur med
vädret.

Efter en skön utflyktsdag fullmatad med
inspiration var det gott att komma hem.

***

Vinbärssaften är på flaskor och inställd
i jordkällaren för att ta fram lite längre fram.

100_7670

Det blev 22 flaskor.

***

Mina ripsmattor har landat i huvudstaden
och sitt nya hem nu.

Till slut vill jag tacka Lena för besöket
i hennes vävstuga som var så trevligt.
Hoppas jag har möjlighet att komma
dit fler gånger.

Nu önskar jag alla ett skönt veckoslut
och jag hoppas att det fina vädret
håller i sej.

Tjingeling

100_7665

8 kommentarer:

caisa sa...

Hej Birgitta Jag är avundsjuk på era utflykter du får se så mycket kul. Idag har vi fått en fungerande
telefon igen 5 dagar sa televerket
och 5 arvetsdagar tog det innan den
blev lagad. Jag tror jag har fått en fungerande blog igen också. den nya ripsmattan är ju snygg jag gillade den rosa också speciellt mot ditt ljusa trägolv.
Ha den trevlig helg Kramisar Caisa

Eva-Lena sa...

Åh, så snygg ripslöpare!
Det ska bli kul o se hur du väver dina trasmattor....Allt du väver är ju så jättesnyggt!
Kram Eva-Lena

KataM sa...

Härligt med lite bilder från Dalarna. Där är så vackert!

India sa...

Vad kul ni har haft på er lilla tur. Ripslöparen ser jätte bra ut. Jag var i Dalsjöfors idag och bytte skeden det gick bra. Har vävt fyra handdukar nu, håller på med den sista, en julhandduk ! I morgon blir det invigning av kalkkläde, antependium mm i Fullestad. Det blev riktigt fint till slut !!

Hanna sa...

så mycket fint.
kram
Hanna

Snäckskalsdalen. sa...

Och här var det full rulle som vanligt! Du hinner och du gör så mycket fint hela tiden.

Och fina inspirationsbilder! Trakten runt Siljan upptäckte jag för kanske 10 år sen och där är ju så underbart vackert!

Ska bli kul att se vad det blir för trasmattor! Gör du trasorna själv eller köper du dom? Jag minns när jag var barn och jag fick vara med och klippa om jag ville och det ville jag ju! Kul var det!

Agneta kram

Evas Pyssel sa...

Så trevliga utfärder du gör. Och ripsväven ser riktigt vacker ut.
Äntligen sommar hos dig och idag här med, hela 31 gr.
Kram Eva

Linneskåpslycka sa...

Den blå löparen var jättesnygg:)
Praktiskt att kunna välja sida.

Hoppas du blir bättre snart i din rygg-var rädd om dej-krya;)

Kram från östergötland:)