fredag 27 juli 2012

Kultur i Tiomilaskogen

Idag tog jag ledigt igen för att åka och
titta på hantverk i Tiomilaskogen.
Började vid Tyngsjö kyrka, som var
en vit träkyrka alldeles vid sjökanten.

100_7412

Först blev det ett Loppisbesök (jag som aldrig
brukar gå på loppis) och ett litet inköp av
en fint broderad linneduk, som jag inte behöver.

Mattor hängde på rad utanför ett av husen.

100_7407

Vi åkte vidare mot nästa stopp, där
jag träffade på en bekant från Gävle.
Det var Maria på Vänskapa med sin fina
keramik och linnelöpare.

100_7415

Maria brukar vara med på Hantverksmässan
i Brunskog.

100_7417

Där drack vi även kaffe, men skulle väntat till
nästa stopp för där fanns mycket mer goda
kakor till kaffet. Men så kan det bli.

Vi tittade även in på Ö. Näsbergets lamagård.

100_7421

Där fanns också många andra söta små djur,
t.ex. de allra sötaste ankungar.

100_7424

Det fanns även getter, kor, får och fjordhäst.
Dessutom en påfågel och den här gången
hade jag kameran i beredskap och fick med
den på bild.

100_7434

Den har hittat sin utsiktsplats på motorhuven på
en gammal traktor och såg allt som hände.

Det fanns tröjor m.m. av alpackagarn och även
garn till salu.

Sista stoppet gjorde i vi Lisskogsåsen och där
såldes väskor, lapptäcken, hattar, vadmalsjackor
och mycket mera.
Så idag har jag hämtat ännu mera inspiration.

Vi har haft soligt och riktigt varmt idag.
Det har inte kommit något regn och det är ovanligt.

Idag har det också varit sjusovardagen.
Detta hittade jag om denna dagen på internet.

Trögt att vakna i morse? Det kanske berodde på att det är Sjusovardagen idag, den 27 juli.

Sjusovardagen, eller Sju sovares dag, var en helgondag i den svenska kalendern fram till 1901.
Historien är en gammal martyrlegend. Under den romerske kejsar Decius tid på 200-talet flydde sju kristna män i Efesos undan förföljelse och gömde sig i en grotta. Grottöppningen murades igen.
Ca 200 år senare återupptäcktes grottan och de sju sovarna vaknade, men trodde att de endast hade sovit en enda natt. Härifrån kommer uttrycket ”sjusovare”.

I Efesos i nuvarande Turkiet finns en kyrkoruin med hundratals gravar från 600- och 700-talet. Kyrkan var dedicerad till de sju sovarna.
Romersk-katolska kyrkan fastslog att 27 juli var dessa sjusovande martyrers dag.

En del folkliga traditioner menar att den som sover länge den här dagen kommer att vara trött ett helt år framåt. Det sägs dessutom att regn på sjusovardagen innebär regn i sju veckor.

Vilken tur att jag inte försov mej i morse.
Tur också att det inte har regnat idag.

***

I morron blir det vävstugan och pådragning av
en ripsmatta och grytlappar.
Jag har varpat och varpat och varpat, så nu
har jag lite på lager.
Jag ska även fålla den rosa ripsmattan, så den
får göra sin resa till huvudstaden och sitt nya hem.

Jag hoppas att inte väderleksrapporten för i morron stämmer. Det står att det ska komma
39 mm regn.

Önskar alla en skön sommarhelg.

Tjingeling

 

12 kommentarer:

charlotte sa...

For et stilig bilde av påfuglen på traktoren! Og en interessant opplysning om syvsoverdagen. Det finns også en gnager som heter syvsover,den ligner på ekorn og bor i Mellomeuropa.
Har du vevd med Alpakka? Har bare brukt det som innslag i en prøvevev.
Det er meldt veldig mye regn i Sørnorge i dag også. Ha ei fin helg,håper du ikke får alt for mye regn!

Rosenvante sa...

Vilken mysig utflykt. När man tar det lugnt på vägarna upptäcker man ju en massa fina ställen. Men nu visste du säkert vart du skull och var förberedd på detta.
Hoppas du får sol och slipper allt regn. Vi har ännu en fin dag här, även om ett tunt skikt av moln ligger på himlen så är det varmt o skönt.

Vform sa...

Tack för en härlig utflyktsdag igen Birgitta!
Riktigt inspirerande ...
Här lovas närmare 30 grader men en och annan åskskur!
Må så gott!
Kram Vivan

Skaparglädje sa...

Du reser runt och ser så mycket fint. Snällt av dig att visa lite bilder för oss så vi också får se.
Varpa är roligt, lika bra att göra några stycken varpflätor när man ändå är i gång.

Snäckskalsdalen. sa...

Så roligt att du skrev om sjusovardagen, det gjorde jag idag (lördag) för jag kunde inte förstå vart fredagen tog vägen, jag bara sov och sov och sov. Fast så har det varit idag också. Men jag kom att tänka på sjusovardagen och googlade och när jag nu kom hit, så.....
Agneta kram

Lövkojan sa...

Låter som en härlig dag att få se så mycket fint!
Kul med sjusovare dagen, hade jag ingen aning om, kanske därför jag var så trött den dan :)

Ha en fin dag/Marie-Louise

Elin Osa Søreng sa...

Jeg har vært borte fra bloggverden en lang stund, og nå var det jammen godt å komme inn hit og bare nyte bilder og tekst . Mmmm

Charlotte sa...

Jag hade också min kulturresa samma dag som dej! Ända från lilla Sala for vi, i tidig morron mot Mårbacka! En dröm att få se! Å en dröm att få åka genom det vackra Värmland, där har jag inte varit förr! Men det gav garanterat mersmak! Visserligen blev det många mil, nästa gång delar vi nog upp och tar fler dar på oss. Men det här var min sista semesterdag å jag ville så gärna! Kram

Monica sa...

Birgitta, det är bara jag som smyger in och kollar läget. Nu får du allt hålla dig hemma vid din väv...*fniss*....Tänk vad många kulturresor du gjort, men du ska veta att jag förstår mycket väl att det är roligt för Dig!!!!!!Så jag skojar bara lite med dig....Nu ska du vara rädd om Dig vännen. Ha det så gott och vi hörs.
Kram och vink från mig.

Hanna sa...

ha en bra dag!
Kram
Hanna

C De-sign sa...

Härliga inlägg! Vad roligt att du varit på både Nordiska och Liljevalchs! Jag hann bara med Liljevalchs... var ju tvungen att titta till mitt löv!!! Ja, vilken skaparlust..... man blir helt förstummad! Men en mycket fin satsning av Hemslöjden och Liljevalchs tycker jag! Hoppas att du har det bra sommardagar... man får så mycket idéer och inspiration tycker jag! Välkommen in till mig, lavendelstavsutlottning! Kram fr C

Mor Tuta sa...

Härligt att få följa med på dina resor och se så mycket fint.
Det där med loppis stämmer, man handlar sådant man inte behöver, skulle kanske själv behöva ha ett loppis.
Lycka till med alla dina vävar nu och hoppas solen skiner lite på dej också.Här har vi faktiskt haft skapligt väder de sista dagarna, någon skur bara.
Ha det gott
Kram Birgit