lördag 19 maj 2012

Ännu mera från Hälsingland

Det är inte slut på mina bilder från
resan till Hälsingland.
Idag vill jag dela med mej av alla vackra
textilier som vi såg på Delsbo Forngård.

Är man i Delsbo, så måste jag ju visa
Delsbosöm.

100_6904

Om broderiet är av äldre datum, så har
det blekts och ser rosa ut.

100_6903

Över bordet hängde detta underbara broderi.

100_6899

Ännu mer delsbosöm.

100_6911

100_6917 

Vilken säng!

100_6896

Ett litet smakprov på Delsboknyppling.
Det användes både lin och bomull där.

100_6938

100_6939 

100_6940 

De använder även färgat garn till vissa partier
i knypplingen.

Såg också en fin klackmatta.
Visst är den vacker.

100_6900

En matta med slarvtjäll måste jag ha med också.

100_6929

De riktigt gamla textilierna förvarades liggande
i draglådor.
Där fanns mycket fint att se och hämta
inspiration av.

100_6914

Det fanns fina dräkter också, men de förvarades
bakom glas och det går inte bra att fota då.
Men en delsbotröja måste jag visa.

100_6922

Jag kan inte låsa dörren ännu till
Delsbo Forngård, utan lämnar den
öppen för ytterligare ett inlägg.

100_6846

Jag har varit riktigt flitig i vävstugan
ett par dagar nu och snart får ni se
resultatet av det.

Önskar alla en skön söndag.
Hörs snart igen.

Tjingeling

12 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Vilken fina hantverk, så mycket arbete det ligger nerlagt där.

Hanna sa...

Så mycket vackra textilier. Så roligt att få se från din resa i Hälsingland.
Ha en fin dag!
kram
Hanna

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej! Ja Hälsingland kan verkligen ståta med vacker hemslöjd! Gillas verkligen!
Ha en fin söndag!
Carin

Vform sa...

Fantastiska hantverk du har fått se ... och ännu mera tänker du visa!!
Väntar gärna :O)
Så även från din vävstol ...
Ha en riktig skön söndag och en
finfin kommande vecka!
Vi har fått lite grönskimrande
trädkronor nu ;O)
Kram Vivan

KataM sa...

Så mycket vackert du fått se. Tack för att du delar med dig!

Katarina

Hamrånge slöjdare sa...

Otroligt vilket jobb som kvinnor har lagt ner på dessa vackra saker!! Hoppas det blir uppskattat i framtiden också!

Stubbetufsa sa...

Mange kvinnefingre har arbeidet med disse tekstilene du viser, tenk om vi hadde kunnet se alle damene!

eWa sa...

Vilken otrolig kvinnokraft och skaparglädje, mycket vackert !

Monica sa...

Birgitta, förstår att du fått massor av inspiration. Så vackra hantverk, jag blir stum av beundran!
Nu får du ha det så bra i din egen vävstuga!
Var rädd om Dig! Ha det riktigt bra!
Kram och vink från mig.

anemonen sa...

Tänk så mycket vacker hantverk det finns. Otroligt vackra saker du har sett och inspirerats av. Ha en fin vecka.

Basilica sa...

Eftersom jag är uppvuxen i Hälsingland så är de här bilderna en lisa för själen. Hantverk i delsbosöm är verkligen vackra.

Marit Johanne sa...

Så mange vakre tekstiler! Delsbosøm var nydelig.