onsdag 23 september 2009

Ripsmattan är fållad och klar

Hej allesammans!

Hoppas ni har haft en skön dag i det
vackra höstvädret.
Igår var det höstdagjämning,
så nu har vi definitivt hösten här.
Ute är det nästan storm
och tempen visar på +19 grader.

Ripsmattan är fållad och klar
för leverans till kunden.
Hoppas hon blir nöjd.

100_1879

Det är så svårt att få rätt färger
återgivna på bilder.
Den röda är en engelsk röd och
den blå är mörkare än på bilden.

Jag har dragit på varpflätan på 15 m till
till ripslöparen.
Så nu ska det solvas, skedas och
knytas fram.

*********

Fast jag har fortfarande en tom vävstol
och det tycker jag är tråkigt att se.
I den ska det upp en panelgardin,
som jag har beställning på.

***********

100_0253

Tänk om vi hade haft så här mycket äpplen
på det här trädet i år.
Det blev inte enda av denna sorten,
som heter Rödluvan.

*****************

Denna helgen ska jag ta helt ledigt
från vävstugan.
Åker till barn och barnbarn på fredag.

************

Nu önskar jag alla en fortsatt trevlig vecka.

Kramisar Birgitta

40 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Så vackra färger i ripsmattan och vad flitig du är.
Ha ett fint veckoslut med barn och barnbarn!

houseofchandeliers and vintage sa...

Tack, tack Birgitta, din kommentar värmde, det är inte alltid lätt att lämna ut sig.
Din kommentar betyder mycket för mig, och så har du fått en till award, det förtjänar du.
Din ripsmatta blev så fin, kan du också skicka mig ett pris på mattor, per meter, eller hur du gör, för framtiden, så vacker...........
Och så vacker bild på äpplen, jag längtar tills mina träd bär frukt.
Jag ville ju skicka utmaningen till dig också men du har ju redan fått en.
Sköt om dig så mycket och tack igen.
Ha en bra vecka.
Kram Zara.

India sa...

Så kanon fin mattan blev. Jätte fina färger! Jo kommer du och vill åka till Glimåkra då tar jag ledigt. Du vet kan karlarna sitta en hel vecka i skogen och påstå sig jaga älg då kan jag ta ledigt en dag för att åka på vävdagar. Så det så !!!!

Vit som snö sa...

Vad mysigt med helg hos barn o barnbarn!
Den mattan var verkligen vacker, jag lovar att kunden blir nöjd!!
Ha så mysigt nu! Kram Cilla

charlotte sa...

Så fin matta ble! Her bare regner det og regner... Ha en koselig helg ilag med familien!

Sjabbig men chic sa...

Vilken jättefin matta! Och man tror nästan inte att det är sant. Gud, vad härligt med sån värme. Här blåser det också men det är skitkallt.

kram Lisa

Mia sa...

Vi har ju haft Brittsommar några veckor nu, men nu har det börjat blåsa och regna..brrr..mattan blev ju jättefin :)

♥ Pia... sa...

hej...vad vacker matta...superläckert i färgerna..mysigt och få besöka ungar...både stora och små..ha de gött och njut...Pia

Anonym sa...

Hei.Virkelig nydelig matte.Regner med att dem så skal ha den blir fornøyd.Kos deg masse med barn og barnebarn i helga.Klem fra Bodil

vadmalen sa...

Ripsmattor är verkligen vackert. Tänk att kunna väva en sådan. Måste kännas fint att se resultatet och kundern blir säkert nöjd.
Är du intresserad av Italien kan du titta in på min blogg. http://vadmalen.blogspot.com
Jag vet att du har sett på den tidigare och tydligen har du också rötter i Småland.
God kväll och sov gott!

STENLYCKA sa...

Tack snälla Birgitta för dina alltid så rara hälsningar.
Kram

Marie sa...

Ripsmatta er verkeleg nydeleg :)

Uttan sa...

Men så fin,jätte fin!
Du måste ha raketfart i armarna jösses vad det måste gå undan.
spännande att se hur panelgardinen blir.
Ja Du kan behöva lite ledigt från vävstugan,så kul att besöka barn och barnbarn.
Vi tar en tur till Öland på lördag få se hur många dagar det blir.
Kul med skördefesten de har där.
Ja nu börjar jag hämta mej men är inte riktigt 100 än.
Sköt om Dej!
Kram!

Åsa sa...

Oj oj oj vilket jobb, så duktig du är. Superfina färger.

Kram Åsa

Jenny sa...

Hej Birgitta!
Mattan är verkligen jättefin:)

Kul att du vill vara med i min tävling!

Ha en jättemysig helg med barn o barnbarn,

Kramis Jenny

Gittan sa...

Hejsan!
Ser att jag varit inne på din blogg förut och beundrat dina fina mattor. Va duktig du är!! Så du väver panelgardiner också?
Jag är bara farmor till ett barnbarn,än så länge. En mycket stolt farmor:-)trodde inte vi skulle få några barnbarn. Våra två äldsta skaffa sig bara de ena hunden efter den andra men så helt plötsligt blev det ett barnbarn :-)
Ha det nu så bra och hoppas du får en underbar helg med barn och barnbarn.
Kramizar Gittan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Din kund blir garanterat nöjd, en mycket vacker matta. Och skönt med en ledig helg och träffa barnbarnen. Ha det gott.
Goa kramen
AnnaMaria

Evas Passion sa...

Alltid kul att se dina fardiga vavar!!!!!

Kul att du ska traffa familj i helgen!!!Ha det sa bra.Hoppas stormen forsvinner da!!!

Fina kort du tagit.Applena ser underbara ut!

Eva

Roses & Angels sa...

Hej! tack vännen! Ja mycket kan man fynda du! Och har man bara idéer hahah så kan man göra nästan vad som helst! vart bra med ramen tycker jag! ha nu det så bra så hörs vi mera kram

Bestemor Drillo sa...

Det var en flott matte, så rene fine farger! Kos deg nå i helgen med dine barnebarn. Klem !

Janne i Fagerlia sa...

Hei Birgitta!
Tusen takk for at du la igjen en trivelig hilsen på bloggen min. Ser du er en kreativ dame, med vev som "hovedfag". Du lager mye fint. Jeg har så vidt prøvd billedvev, men dessverre strekker ikke tiden til for alt som man så gjerne skulle ha prøvd seg på. Døgnet skullle gjerne hatt 48 timer.....

Ser du har vært i Norge i sommer - håper du trivdes i hos naboene.

Hulda sa...

Så utrolig flotte matter du vever. Disse ripsmattene var skikkelig flotte!!

Tino sa...

Så flink du er , flott ripsmatte du har vevet.
Takk for hyggelig besøk, kos deg masse sammen med barnebarna til helgen :)

Viola sa...

Vilken underbar matta...härliga färger och mönster...önskar dig och de dina en riktig skön helg, kramen

Gammelbålsta sa...

Vilken fin matta. Den kommer hon verkligen att bli nöjd med.
Ha det riktigt bra Kram Aydan

Maria sa...

Mycket vacker matta! En sådan skulle jag också vilja ha....

Uttan sa...

Ha en trevlig resa till Barn och Barnbarn och Kör försiktigt.
Jag tar datorn med på Semestern få se om det blir några rader nån dag.

Kramar!

Jenny sa...

Hej Birgitta!

Kikar in för att önska dig en trevlig helg:)

Kramis Jenny

Grön Iris sa...

Hej!
Va kul att du hittat till mig. Kommer gärna och hälsar på hos dig igen.

Trevlig helg!

Kram Linda (från Kil)

Plupps krypin sa...

Hej
Har svårt att tänka mig att kunden inte skulle bli nöjd. Så vacker!
Ha en trevlig helg med barn och barnbarn.
Yvonne

Hannes hage sa...

Hvor praktfull løperen din er. Klart mottaker må bli kjempefornøyd med den. Eplene ser så gode ut, gleder meg til jeg selv får epletre, skulle plante ett i år, men så hadde ikke gartneren den sorten keg ville ha. Så da må jeg smøre meg med tålmodighet til neste år.
Ha en riktigo god helg.

Roses & Angels sa...

Hej och tack snälla! Ja du tiden får visa hur det blir med detta "egna". Solen skiner här och det är så skönt. Idag är det tvättstuga som gäller och städ. Vad pysslar du med idag?? Kram

Lilla Rummet sa...

Hej Brigitta! Fina alster som vanlig, blir lite avis att du är så duktig "fniss", skulle behöva din begåvning.Har köpt vinterjackor och byxor åt barnbarnen på en marknad billigt idag. Kul när man kan fynda.
Önskar dig en trevlig helg.
Kramiz Britt

Ulla sa...

Som vanligt är det snyggt! Hoppas att du får en trevlig "ledig" helg med dina barn och barnbarn, här ska helgen firas på samma vis.

Marie//Tekla Maräng sa...

Hon som har beställt den mattan blir säkert jätte nöjd.
Ja det verkar ha varit ett riktigt bra äppel och plommon år i år.
Om du vill så har du en utmaning att hämta hos mig.
Trevlig helg:)

Bea sa...

Vilken fin matta det blev! Det blir säkert lycklig ägare till den :)
Så skönt att få ta sig en ledig helg och hoppas du njuter och har det gott under tiden.
Kram / Bea

Viveka i Bläckhornet sa...

Härligt att få åka till de sina och bara rå om varandra.

Jätte fin alster du gör.

Kram Viveka

Mjölk, Puder & Aska sa...

Du är så himla dktig Birgitta, önskar jag kunde ha plast för en vävstol hemma men det är helt omöjligt.
Mattan är riktigt fin, ha en skön vecka nu , stor kram Anna

C De-sign sa...

Hej Oj så FIN MATTA!!!!!! Vad duktig du är!!! Det är "hundra" år sedan jag vävde..... roligt för kunden att få en så fin matta! Ha det riktigt bra i höstvädret, här blåser det mycket idag.... Kram fr C

Synnøve. sa...

Hej Birgitta.
Lussekatterna slut. Idag blev den sockerkaka med chocklad och hallon.
Inte så illa den heller ska jag säga.

De där äpplena ser så goda ut så det vattnas i munnen.

Det är inte lätt det där med färgåtergivning på bilder. Har upptäckt det med.
Kan tänka mig hur den ska se ut när det beskriver färgerna.

Här har det blåst hela dagen. Har knappt vart utanför dörren. Men det är varmt. det har varit upp till 17 plusgrader.
Nu ska jag fixa lite kvällsfika. Maken kommer snart. Han ska jobba inatt. Så han sover ännu tror jag.
Hoppas det var en fin helg med barnbarnen.
Kramen Synne.